Power Finland julkaisi perjantaina lukuja sen viime vuoden kehityksestä. Yhtiön liikevaihto Suomen vähittäiskaupassa kasvoi vain reilun 1 % ollen markkinan kasvua matalampaa (1,6 %). Vastapainona Powerin kannattavuus elpyi vihdoin hieman voitolle myös liikevoittotasolla. Lukujen perusteella näyttää siltä, että Verkkokauppa.com (2018: kasvu 11 %) kykeni ottamaan hieman markkinaosuutta viime vuonna myös Powerilta. Vaikka Powerin kilpailukyky on toimintojen keskittämisen seurauksena arviomme mukaan hieman kohonnut, emme ole tehneet muutoksia näkemykseemme Verkkokauppa.comin osakkeesta.
Power Finlandin liikevaihto laski viime vuonna 286 MEUR:oon (-6 %). Kasvuun negatiivisesti vaikuttivat viime vuonna toteutettu toiminnanohjausjärjestelmän päivitys ja sen aikana tehdyt alhaisemmat markkinointipanostukset. Powerin liikevaihto sai viime vuonna merkittävää vastatuulta myös tukkukaupan laskusta ja sen vaikutus liikevaihtoon oli -7 % tai noin -20 MEUR. Powerin tukkukaupan laskun osuus on mielenkiintoista myös siitä näkökulmasta, että Verkkokauppa.com kärsi samasta ongelmasta, mutta se ei tarkemmin erittele sen aiheuttamaa vastatuulta. Arvioimamme luvut ovat hyvin linjassa Powerin lukujen kanssa.
Powerin käyttökatemarginaali nousi vahvasti 1,8 %:iin (2017: -0,1 %). Kodintekniikan markkinan nyrkkisääntönä on, että 1 % nousu käyttökatteessa laskee kasvua noin 10 % ja toisinpäin. Tähän peilaten Power Finlandin noin 2 %:n käyttökatemarginaalin kasvu oli melko hyvin linjassa sen kanssa, että viime vuoden 26 % liikevaihdon kasvu vaihtui 6 %:in liikevaihdon laskuksi, etenkin kun näistä luvuista oikaisee tukkukaupan vaikutuksen. Graafissa on esitetty sekä Powerin että Verkkokauppa.comin käyttökate-%:in viime vuosien kehitys (ei IFRS-16).
Power Finland kertoi myös, että sen valtakunnallisen myymäläverkosto ja integroituminen pohjoismaisen emoyhtiö Power Internationalin liiketoimintamalliin on saatu nyt valmiiksi. Konserni on keskittänyt paljon aiemmin maakohtaisia toimintoja koko konsernin yhteisiksi toiminnoiksi (osto-organisaatio Norjassa, varasto Ruotsissa, taloushallinto Vilnassa ja verkkosivujen kehitys Suomessa), minkä ansiosta toimintojen kiinteät kulut skaalautuvat paremmin koko konsernin noin 1000 MEUR volyymille. Tämä arviomme mukaan hieman nostaa Powerin kilpailukykyä, mutta johtuen kivijalkapainotteisesta strategiasta ovat yhtiön kiinteät kulut (arviomme noin 18-19 % liikevaihdosta) edelleen merkittävästi korkeammat kuin Verkkokauppa.comilla (noin 12 %).
Power Finlandin nykyinen myymäläverkosto koostuu 38 myymälästä, joista viimeisin avattiin kuukausi sitten Espoon Laajalahteen, sekä Power.fi-nettikaupasta. Yhtiö keskittyy nyt etenkin Click & Collect -toimintojensa kehittämiseen, mikä on loogista verkkokaupan osuuden kasvaessa kokonaismarkkinasta. Yhtiön johdossa tapahtuu myös muutoksia, sillä pitkäaikainen toimitusjohtaja Mika Aro ja kaupallinen johtaja Ville Honkanen jättävät yhtiön lähikuukausina. Power Internationalin palveluliiketoiminnan johtaja Juha-Mikko Saviluoto aloittaa Power Finlandin uutena toimitusjohtajana elokuussa.
Vuoden 2018 lukujen perusteella näyttää siltä, että Power saattaa olla höllentämässä hieman kaasua ja keskittymässä enemmän kannattavuuteen, mikä toteutuessaan olisi positiivista markkinan dynamiikan kannalta. Osa Powerin kasvun hidastumisesta kuitenkin johtui väliaikaisista tekijöistä ja alkuvuodesta on jälleen nähty voimakasta kampanjointia mediassa kolmelta suurelta kodintekniikan toimijalta. Odotamme edelleen vuoden 2019 olevan kireän kilpailun aikaa, sillä kolme suurinta peluria tyypillisesti vastaavat aggressiivisesti toistensa kasvupanostuksiin. Käsityksemme mukaan markkina on ollut tammi-helmikuussa noin 3-4 %:n kasvussa, mikä antaa hieman helpotusta, mutta arvioimme kasvun olleen enemmän hintavetoista, mikä todennäköisesti näkyy myös toimijoiden myyntikatteissa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Verkkokauppa.com
Verkkokauppa.com on vuonna 1992 perustettu Suomen suosituin ja vierailluin verkossa toimiva kotimainen vähittäiskauppa. Verkkokauppa.com Oyj markkinoi, myy ja jakelee verkkokauppansa, myymälöidensä ja noutopisteverkostonsa kautta sesongista riippuen kymmeniä tuhansia tuotteita. Yhtiöllä on neljä myymälää: Oulussa, Pirkkalassa, Raisiossa ja Helsingissä, jonka lisäksi verkkokaupasta ostettavat tuotteet ovat noudettavissa noutopisteiden kautta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut26.03.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 477,8 | 527,3 | 592,0 |
kasvu-% | 10,64 % | 10,36 % | 12,26 % |
EBIT (oik.) | 13,3 | 14,9 | 17,7 |
EBIT-% (oik.) | 2,78 % | 2,82 % | 2,99 % |
EPS (oik.) | 0,21 | 0,23 | 0,29 |
Osinko | 0,20 | 0,21 | 0,23 |
P/E (oik.) | 19,86 | 10,10 | 8,13 |
EV/EBITDA | 8,94 | 4,04 | 3,40 |