PunaMusta Media tiedotti eilen aloittavansa yhteistoimintaneuvottelut tuotannollisista ja taloudellisista sekä toiminnan uudelleenjärjestelyistä johtuvista syistä. Yt-neuvottelut koskevat konsernin näkyvyys- ja painoliiketoiminnan yhtiöitä PunaMusta Oy:tä ja Forssan Kirjapaino Oy:tä.
Neuvottelujen tavoitteena on konsernin strategian mukaisesti parantaa näkyvyys- ja painoliiketoiminnan kilpailukykyä sekä pystyä vastaamaan pysyvästi muuttuneeseen markkinatilanteeseen. Suunnitelluilla toimilla haetaan noin 2,5 MEUR:n vuotuisia kustannussäästöjä. Yhtiön mukaan uudelleenjärjestelyt voivat johtaa henkilöstömäärän sopeuttamiseen ja työvoiman käytön vähentämiseen, joiden kustannusvaikutus vastaa alustavan arvion mukaan enintään 50 henkilötyövuotta.
Yhteistoimintaneuvotteluiden aloittaminen ei ole yllättävää, sillä Näkyvyys- ja painoliiketoiminta on kärsinyt pandemian vaikutuksesta merkittävästi. Laskelmiemme mukaan liiketoiminnan orgaaninen liikevaihto laski vuonna 2020 noin 12 %. Kokonaiskuva ei ole arviomme mukaan olennaisesti muuttunut vuonna 2021, sillä pandemia heikentää liiketoiminnan kysyntää edelleen voimakkaasti, mikä myös rokottaa sen kannattavuutta. Siten tarve tehostamistoimille jo lyhyellä tähtäimellä on selkeä. Lisäksi yhtiön vastikään päivitetyn strategian yhtenä päätavoitteena on digitaalisten palveluiden kasvu. Näiden palveluiden tuottamisessa on tyypillisesti matalampi tarve henkilöstöresursseille, joten mahdolliset henkilöstövähennykset ovat linjassa myös pidemmän aikavälin strategisten tavoitteiden kanssa.
Toteutuessaan täysimääräisesti 2,5 MEUR:n vuotuiset säästöt olisivat yhtiön operatiivisen tuloksen mittaluokassa merkittävät (2020 käyttökate 8 MEUR). Emme tee tässä vaiheessa ennustemuutoksia, sillä yt-neuvottelujen lopputulema on vielä avoin ja siten niiden kokonaisvaikutus ei ole vielä varma. Samalla huomautamme, että Näkyvyys- ja painoliiketoiminnalle ennustamamme lähivuosien voimakkaan tuloskasvun taustalla on jo tässä vaiheessa oletuksia sekä liikevaihdon kasvusta että liiketoiminnan tehostamisesta.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
PunaMusta Media
PunaMusta Media on vuonna 1874 perustettu Suomeen keskittynyt kahdesta liiketoimintaosasta, näkyvyysratkaisuista ja Pohjois-Karjalan alueella toimivasta medialiiketoiminnasta, koostuva konserni. Konsernissa on Sanomalehti Karjalaisen lisäksi kuusi muuta sanomalehtiyhtiötä ja kaksi paikallisradiokanavaa. Konsernin painotoimialaan kuuluvan PunaMusta Oy:n liiketoiminta koostuu mm. aikakaus-, sanomalehti- ja digipainamisesta ja yritysnäkyvyyden luomisesta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut27.02.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 102,8 | 108,9 | 111,1 |
kasvu-% | −4,20 % | 5,92 % | 2,04 % |
EBIT (oik.) | −1,5 | 2,7 | 4,2 |
EBIT-% (oik.) | −1,46 % | 2,46 % | 3,76 % |
EPS (oik.) | 0,02 | 0,19 | 0,29 |
Osinko | 0,15 | 0,15 | 0,30 |
P/E (oik.) | 239,56 | 12,59 | 8,28 |
EV/EBITDA | 10,91 | 3,77 | 2,83 |