PunaMusta Media laaja raportti: Muutosprosessi on vaativa urakka
PunaMusta Media on jatkanut strategisen muutoshankkeen edistämistä viimeisen vuoden aikana, mutta taantuva painotoimiala tuo yhä suurimman osuuden sen tulovirroista. Yhtiön arvon kehityksen kannalta muutoshankkeen onnistuminen on kriittistä, mutta tähän liittyy mielestämme epävarmuutta tarvittavan muutoksen mittakaavan vuoksi. Osakkeen arvostus on korkea suhteessa lähivuosien odotuksiimme, mikä mielestämme kääntää riski/tuotto-suhteen heikoksi. Ennusteiden laskua ja tuottovaatimuksen kohoamista heijastellen laskemme tavoitehintamme 4,0 euroon (aik. 5,0 euroa) ja suosituksemme myy-tasolle (aik. vähennä). Laaja raportti PunaMusta Mediasta on luettavissa täällä.
Muutosprosessilla tavoitellaan tulovirtojen muokkaamista kestävälle pohjalle
Strategiassaan yhtiö tavoittelee kumppanuutta asiakkaiden markkinointisidonnaisissa palveluissa ja kasvua etenkin näkyvyys- ja digitaalisten palveluiden avulla. Tulovirtojen muutosta on tukenut jo olemassa olleet palvelut ja kyvykkyydet, minkä lisäksi tarjoamaa on vahvistettu edelleen yritysostoilla kuluneen vuoden aikana. Nämä yhdessä näkyvyys- ja digitaalisten palveluiden kasvun kanssa ovat vieneet muutosprosessia eteenpäin, mutta samalla painoliiketoiminnan supistuminen ja sen tuomat tehokkuushaitat ovat painaneet yhtiön tuloskehitystä. Onnistuessaan muutosprosessi vakauttaa yhtiön tulovirrat ja vahvistaa sen tulosta ja kassavirtaa. Vastaavasti heikossa skenaariossa tulovirtojen taantuminen jatkuu, mikä pitää yhtiön tuloskehityksen paineessa ja heikentää sen rahoitusasemaa.
Painaminen jarruttaa orgaanista kasvua, tehostustoimet ja kasvualueet kasvattavat operatiivista tulosta
Ennusteissamme odotamme suhteellisesti merkittävässä painossa olevien painamisen tuottojen jatkavan lyhyellä ja keskipitkällä aikavälillä taantumista, mikä painaa Punamusta Median orgaanisen kasvun ennusteemme negatiiviseksi. Näkyvyys- ja painoliiketoiminnan alla odotamme näkyvyyspalveluiden ja digitaalisten palvelujen kasvavan, mutta niiden toistaiseksi pieni koko rajoittaa kasvun heijastumista konsernitason kehitykseen. Myös Medialiiketoiminnan orgaaninen kasvu on ennusteissamme negatiivista painetun median laskun seurauksena. Tätä kokonaiskuvaa heijastellen odotamme vuosien 2023-2025 liikevaihdon laskun olevan keskimäärin 3 %, vaikka epäorgaaninen kasvu yhdessä hintojen nousun kanssa kasvattaa vuoden 2022 liikevaihtoa selvästi (+ 25 %). Painoliiketoiminnan tehostustoimia, melko vakaata Medialiiketoiminnan kannattavuutta ja näkyvyys- sekä digitaalisten liiketoimintojen tuloskasvua mukaillen odotamme keskipitkän aikavälin käyttökatteen kasvun yltävän 7 %:iin (2021-2024e CAGR-%) koronapandemian värittämältä matalalta vertailuvuoden tasolta.
Arvostus on mielestämme haastava ja riskitaso koholla
Tarkastelemme PunaMusta Median arvostusta etenkin suhteutettuna sen lähivuosien ennustettuun vapaaseen rahavirtaan, sillä yritysostojen seurauksena poistotaso on selvästi investointeja suurempi. Tästä johtuen arvioimme yhtiön tuloksen jäävän lähivuosien vapaata rahavirtaa matalammaksi. Osake on näkemyksemme mukaan hinnoiteltu haastavasti suhteessa ennustettuun vapaaseen rahavirtaan (2023e EV/FCF-kerroin 16x). Tätä arvostuskuvaa tukee myös kassavirtamalli, joka on alle nykykurssin. Kestävän kannattavuuskäänteen aikaansaamiseksi yhtiön tulee onnistua tulovirtojen muokkaamisessa sekä painoliiketoiminnan taantumisen hallitsemisessa. Tähän liittyy mielestämme epävarmuutta, mikä yhdessä kohollaan olevan velkaantuneisuuden kanssa nostaa osakkeen riskiprofiilia selvästi.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
PunaMusta Media
PunaMusta Media on vuonna 1874 perustettu Suomeen keskittynyt kahdesta liiketoimintaosasta, näkyvyysratkaisuista ja Pohjois-Karjalan alueella toimivasta medialiiketoiminnasta, koostuva konserni. Konsernissa on Sanomalehti Karjalaisen lisäksi kuusi muuta sanomalehtiyhtiötä ja kaksi paikallisradiokanavaa. Konsernin painotoimialaan kuuluvan PunaMusta Oy:n liiketoiminta koostuu mm. aikakaus-, sanomalehti- ja digipainamisesta ja yritysnäkyvyyden luomisesta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut10.10.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 106,0 | 132,7 | 130,6 |
kasvu-% | 3,12 % | 25,20 % | −1,60 % |
EBIT (oik.) | −1,8 | −0,8 | 0,3 |
EBIT-% (oik.) | −1,71 % | −0,61 % | 0,21 % |
EPS (oik.) | 0,36 | −0,10 | −0,03 |
Osinko | 0,18 | 0,18 | 0,18 |
Osinko % | 3,27 % | 7,63 % | 7,63 % |
P/E (oik.) | 15,30 | - | - |
EV/EBITDA | 12,56 | 7,22 | 6,22 |