PunaMusta Media päivitti strategiansa ja tavoitteensa vuosille 2021–2023
PunaMusta Media tiedotti perjantaina päivitetystä strategiasta ja tavoitteista vuosille 2021-2023. Voimassa olleet taloudelliset tavoitteensa yhtiö piti ennallaan. Arviomme mukaan lyhyellä tähtäimellä yhtiön fokuksessa on kyvykkyyksien rakentaminen ja organisaation toimintatavan muutos. Pohjatöiden onnistuessa uuden toimintamallin hedelmiä päästään poimimaan strategiakauden loppupuolelle.
PunaMusta Median mukaan sen päivitetyn strategian ytimessä on asiakkaan menestymisen mahdollistaminen. Yhtiö on määritellyt seuraavat ratkaisevat voitot (must win battles), jotka mahdollistavat strategian onnistumisen:
- Tiedolla johtaminen – uusi organisaatiokulttuuri perustuu tiedolla johtamiseen. Analytiikka on osa konsernin kaikkia palveluita.
- Ylivoimainen asiakaskokemus – konserni tarjoaa asiakkaille hypoteesi- ja datapohjaisia ratkaisuehdotuksia, jotka vievät asiakkaiden liiketoimintaa aidosti eteenpäin. Monikanavainen asiakaskokemus korostaa vastuullisuuden merkitystä.
- Teknologian hyödyntäminen ja edelläkävijyys – sähköiset palvelut sulautuvat toisiinsa ja tuotannon ohjaamisessa hyödynnetään modernia teknologiaa.
- Yhtenäinen yritys- ja johtamiskulttuuri – konsernin yrityskulttuuri on asiakaskeskeinen ja tiedolla johtamiseen perustuva. Koko konsernin toimintaa ohjaa asiakkaan menestyminen.
- Markkinaosuuden merkittävä kasvattaminen – keskitymme asiakkuuksien kasvattamiseen vahvistamalla monikanavaista tarjontaamme. Kasvatamme erityisesti näkyvyys- ja digitaalisia palveluitamme. Vastuullisuuden edelläkävijyys edesauttaa tavoitteiden saavuttamista.
Uuden strategian päätavoitteet ovat 1) digitaalisten ja näkyvyyspalveluiden liikevaihdon kasvu, 2) kannattavuuden parantaminen ja 3) uusien kokonaisasiakkuuksien kasvattaminen. Yhtiön aikaisemmat taloudelliset tavoitteet eli 1) liiketoiminnan kasvattaminen vuosittain, 2) sijoitetun pääoman tuotto yli 8 % ja 3) Omavaraisuusaste > 40 % ja nettovelka/käyttökate strategiajakson lopussa < 2,5x säilyivät muuttumattomana.
Käsityksemme mukaan yhtiö on panostanut analytiikkaosaamiseen etenkin viime vuoden lopusta lähtien. Siten kyvykkyyksien rakennustyö on vielä kesken ja näin ollen lyhyellä tähtäimellä yhtiön fokuksessa on työkalujen rakentaminen ja sisällyttäminen kaikkiin liiketoimintoihin.
PunaMusta Media on tehnyt viime vuosina useita yrityskauppoja, jotka ovat vahvistaneet sen markkina-asemaa ja palvelutarjontaa näkyvyys ja painoliiketoiminnassa. Siten yhtiön tarjonta on arviomme mukaan kilpailukykyinen myös tulevaisuudessa, jossa asiakkaiden kysyntä digitaalisia palveluja kohtaan kasvaa. Mikäli yhtiö onnistuu siirtymään monipuolisesta palvelutarjoajasta vahvemmin asiakkaan kokonaisvaltaiseksi mainonnan ja näkyvyyden kumppaniksi, tukee se arviomme mukaan yhtiön strategisten ja taloudellisten tavoitteiden saavuttamista. Tämä kuitenkin arviomme mukaan edellyttää sekä kyvykkyyksien parempaa valmiutta että kysynnän palautumista koronapandemian aiheuttamasta selvästä laskusta. Näin ollen uuden strategian hyötyjä päästään arviomme mukaan ulosmittaamaan aikaisintaan vuonna 2022 ja merkittävältä osin vuonna 2023.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
PunaMusta Media
PunaMusta Media on vuonna 1874 perustettu Suomeen keskittynyt kahdesta liiketoimintaosasta, näkyvyysratkaisuista ja Pohjois-Karjalan alueella toimivasta medialiiketoiminnasta, koostuva konserni. Konsernissa on Sanomalehti Karjalaisen lisäksi kuusi muuta sanomalehtiyhtiötä ja kaksi paikallisradiokanavaa. Konsernin painotoimialaan kuuluvan PunaMusta Oy:n liiketoiminta koostuu mm. aikakaus-, sanomalehti- ja digipainamisesta ja yritysnäkyvyyden luomisesta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut27.02.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 102,8 | 108,9 | 111,1 |
kasvu-% | −4,20 % | 5,92 % | 2,04 % |
EBIT (oik.) | −1,5 | 2,7 | 4,2 |
EBIT-% (oik.) | −1,46 % | 2,46 % | 3,76 % |
EPS (oik.) | 0,02 | 0,19 | 0,29 |
Osinko | 0,15 | 0,15 | 0,30 |
Osinko % | 2,70 % | 6,36 % | 12,71 % |
P/E (oik.) | 239,56 | 12,38 | 8,14 |
EV/EBITDA | 10,91 | 3,73 | 2,78 |