PunaMusta Media Q1 maanantaina: Korona testaa yhtiön tuloskäänteen kestävyyttä
Paino- ja mediatalo PunaMusta Media julkaisee Q1-tuloskatsauksen maanantaina iltapäivällä (27.4.). Raportin pääfokus on koronapandemian vaikutuksissa yhtiön kehitykseen sekä kuluvalle vuodelle ennakoidun tuloskäänteen kestävyydessä. Ennustamme Q1:n liikevaihdon kasvavan selvästi vertailukaudesta viime vuonna tehtyjen yritysostojen tukema, mutta liikevoiton jäävän heikentyneen markkinatilanteen ja raskaan kustannusrakenteen takia nollatasolle ja tuloksen ennen veroja olevan selvästi tappiollisen arvopaperisalkun negatiivista tuotoista johtuen. Yhtiö on pitänyt toistaiseksi kiinni liikevaihdon ja liiketuloksen kasvua indikoivasta 2020-ohjeistuksestaan, ja toistaiseksi emme odota siihen muutosta yhtiön toteuttamien yritysostojen sekä mittavien kustannussäästö- ja sopeutustoimien tukiessa tulosta.
Ennustamme PunaMusta Median liikevaihdon kasvaneen Q1:llä 6 % vertailukaudesta 27,2 MEUR:oon pääasiassa vuoden 2019 heinäkuussa tehdyn Hämeen Kirjapaino -yritysoston ansiosta. Liiketoimintojen liikevaihdon osalta odotamme laskevaa kehitystä Lehtitoimialalle (-8 %), joka kärsii media-alan rakenteellisten trendien negatiivisista vaikutuksista sekä koronapandemian myötä heikentyneestä mainonnan myynnistä. Painotoimiala-segmentin odotamme jatkaneen yritysostovetoista kasvua (+10 %) viimeisen 12kk:n aikana toteutettujen yritysostojen myötä. Painotoimialan orgaanisen kasvun odotamme kuitenkin jääneen edelleen selvästi negatiiviseksi, mikä johtuu painotuotteiden yleisen kysynnän laskusta sekä heikosti kannattavien palveluiden karsimisesta.
Ennusteemme PunaMusta Median Q1-liikevoitolle on 0,1 MEUR (Q1’19: 0,5 MEUR). Konsernin kannattavuutta painavat Painotoimialan heikot käyttöasteet, Lehtitoimialan mainosmyynnin lasku, kiinteiden kulujen korkea taso sekä yritysostoista johtuva poistojen kasvu. Arvioimme tuloksen ennen veroja olleen Q1:llä selvästi negatiivinen (Q1’20e -2,5 MEUR). Tulosta ennen veroja laskevat arviomme mukaan selvästi negatiiviseksi Q1:llä painuneet nettorahoitustuotot (enn. -2,5 MEUR), jotka muodostuvat pääosin PunaMusta Median Q4’19 lopussa noin 14 MEUR:n arvoisen arvopaperisalkun negatiivisista arvonmuutoksista (enn. -2,1 MEUR).
Ennakoimme, että yhtiö toistaa Q1’20 raportilla koronan myötä merkittävästi heikentyneestä markkinatilanteesta huolimatta liikevaihdon ja liiketuloksen kasvua vuodelle 2020 ennakoivan ohjeistuksen. Ennustamme konsernin liikevaihdon kasvavan vuonna 2020 3 % ja liikevoiton 2,1 MEUR:oon (2019: 0,7 MEUR). Liikevaihdon kasvua ajavat ennusteessamme yhtiön viime vuoden aikana ja vuoden 2020 aikana tekemät yritysostot. Liiketulosta tukee puolestaan yhtiön viime vuoden lopulla toteuttamat mittavat kustannussäästötoimet, koronan myötä tehtävät tilapäiset kustannussopeutustoimet, yritysostot, sekä 22.4. ilmoitetut suurkuva- ja pienpainamisen liiketoimintojen tehostusohjelma. Koronan vaikuttaessa voimakkaasti PunaMusta Median tuottojen kysyntään ei ole kuitenkaan mielestämme poissuljettua, että yhtiön tuloskäännemahdollisuudet hiipuvat loppuvuoden aikana.
Vaikka yhtiö toteutti viime vuonna merkittäviä kustannussäästötoimia ja lomautuksilla saadaan lyhytaikaista joustoa kustannusrakenteeseen, uhkaa yhtiön tulostaso jäädä kuluvanakin vuonna koronan myötä hyvin vaatimattomaksi. Näemme heikon näkyvyyden ja tulostrendin vallitessa osakkeen arvostustasossa selvää laskuvaraa ennen kuin tuotto/riski-suhde nousee riittävän houkuttelevaksi.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
PunaMusta Media
PunaMusta Media on vuonna 1874 perustettu Suomeen keskittynyt kahdesta liiketoimintaosasta, näkyvyysratkaisuista ja Pohjois-Karjalan alueella toimivasta medialiiketoiminnasta, koostuva konserni. Konsernissa on Sanomalehti Karjalaisen lisäksi kuusi muuta sanomalehtiyhtiötä ja kaksi paikallisradiokanavaa. Konsernin painotoimialaan kuuluvan PunaMusta Oy:n liiketoiminta koostuu mm. aikakaus-, sanomalehti- ja digipainamisesta ja yritysnäkyvyyden luomisesta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut02.04.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 107,3 | 110,7 | 114,7 |
kasvu-% | 22,51 % | 3,17 % | 3,59 % |
EBIT (oik.) | 0,7 | 2,1 | 3,5 |
EBIT-% (oik.) | 0,65 % | 1,88 % | 3,01 % |
EPS (oik.) | 0,18 | −0,01 | 0,27 |
Osinko | 0,25 | 0,20 | 0,30 |
P/E (oik.) | 35,38 | - | 8,88 |
EV/EBITDA | 9,69 | 4,35 | 3,64 |