Punamusta Media Q2: näytöt tuloskäänteestä jäävät loppuvuodelle
Toistamme PunaMusta Median vähennä-suosituksen ja 5,90 euron tavoitehinnan vaisun Q2-raportin jälkeen. Yhtiö kasvoi odotetusti voimakkaasti alkuvuonna yritysostojen vedolla, mutta merkit painotoimialalle odotetusta kannattavuuskäänteestä antoivat vielä odottaa itseään. Suhtaudumme edelleen luottavaisesti yhtiölle lähivuosina ennustamamme voimakkaan kannattavuuskäänteen toteutumiseen, mutta painotoimialan vaikeana jatkuvan markkinatilanteen ja osakkeen haastavan arvostustason takia emme näe osakekurssissa nousupotentiaalia.
Tuloskäänne jäi Q2:lla vielä selvästi odotuksiamme vaisummaksi
PunaMusta Median kasvu ja tulostaso jäivät Q2:lla vielä selvästi odotuksiamme alemmaksi, kun painotoimialan orgaaninen kasvu oli selvästi negatiivista ja tehostustoimien vaikutukset kannattavuuteen jäivät odottamaamme pienemmäksi. Q2-liikevaihto kasvoi painotoimialan yritysostojen vedolla 25 % vertailukaudesta, mutta jäi noin 6 % alle ennusteemme, kun painotoimialan orgaaninen liikevaihto laski noin 10 %. Kannattavuuden osalta trendi jatkui lievästi positiivisena (Q2’19: EBIT 1,3 % vs. Q2’18: 1,0 %) lähinnä lehtitoimialan vaalimainonnasta saaman nosteen avulla, mutta tehostustoimien ja yritysostojen vaikutus painotoimialan liikevoittoon jäi Q2:lla selvästi odotuksiamme pienemmäksi. Kun myös yhtiön tulostasoon merkittävästi vaikuttavan arvopaperisalkun (koko noin 15 MEUR) arvonmuutokset olivat hieman odotuksiamme negatiivisemmat, jäi Q2:n osakekohtainen tulos (-0,01 euroa) selvästi ennusteestamme (enn. 0,04 euroa). Raportin valopilkku oli liiketoiminnan rahavirran voimakas vahvistuminen, joka oli noin 3,7 MEUR Q2:lla (Q2'18: 0,2 MEUR), eli noin 14 % liikevaihdosta.
Loppuvuodelle ja lähivuosina odotetaan voimakasta tuloskäännettä
Yhtiö toisti Q2-raportilla odotetusti yritysostojen myötä kasvavaa liikevaihtoa ja parantuvaa liikevoittoa ennakoivan ohjeistuksen. Laskimme vaisun Q2-raportin myötä vuoden 2019 liikevoittoennustetta alaspäin 12 %, mutta odotamme yhtiöltä edelleen yritysostojen vedolla voimakasta kasvua ja tuloskäännettä loppuvuodelle (H2’19e: EBIT 4,4 %), kun viime vuonna tehtyjen, vuositasolla noin 3 MEUR:n kustannussäästöjen vaikutukset tulevat vahvemmin esiin ja hyvin kannattavaa liiketoimintaa tekevä Hämeen Kirjapaino yhdistetään PunaMusta Media -konserniin. Myös vuosien 2020-2021 tulostrendi on tehokkuuden kasvun myötä ennusteemme mukaan voimakkaan positiivinen ja odotamme yhtiön osakekohtaisen tuloksen kasvavan vuoden 2019 0,26 euron tasolta 0,46 euroon vuonna 2020. Huomautamme kuitenkin, että yhtiön tuloksen ennustettavuutta heikentää media- ja painotoimialalla voimakkaana jatkuva rakennemurros, joka painaa orgaanisen kasvun negatiiviseksi, luo epäterveen markkinaympäristön ja heikentää hinnoitteluvoimaa. Lisäksi arvopaperisalkun arvonmuutokset heiluttavat voimakkaasti tulostasoa.
Osakkeen arvostus on yhä haastava, mutta kokonaistuotto-odotus on vahvan osingon myötä kohtuullinen
PunaMusta Median osake on voimakkaista tuloskasvuodotuksista huolimatta hinnoiteltu edelleen melko haastavasti (P/E 2019-2020e 24x-14x, EV/EBIT 28x-12x). Olettaen PunaMusta Median erittäin epälikvidin osakkeen arvostustason asettuvan parin vuoden tähtäimellä Alma Median ja Sanoman tasolle, näemme esimerkiksi P/E-kertoimessa noin 30-40 %:n laskuvaran, mikä laimentaa vahvan tuloskasvun vaikutusta osakkeen kokonaistuottoon. Vahvistuvasta kassavirrasta ja vakavaraisesta taseesta johtuen osake tarjoaa kuitenkin ennusteellamme melko vahvaa 4-7 %n osinkotuottoa, joten emme näe osakkeessa nykykurssitasolla enää merkittävää laskupainetta, olettaen että yhtiön tulostrendi jatkuu vahvan positiivisena loppuvuonna.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
PunaMusta Media
PunaMusta Media on vuonna 1874 perustettu Suomeen keskittynyt kahdesta liiketoimintaosasta, näkyvyysratkaisuista ja Pohjois-Karjalan alueella toimivasta medialiiketoiminnasta, koostuva konserni. Konsernissa on Sanomalehti Karjalaisen lisäksi kuusi muuta sanomalehtiyhtiötä ja kaksi paikallisradiokanavaa. Konsernin painotoimialaan kuuluvan PunaMusta Oy:n liiketoiminta koostuu mm. aikakaus-, sanomalehti- ja digipainamisesta ja yritysnäkyvyyden luomisesta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut25.08.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 87,6 | 107,4 | 111,0 |
kasvu-% | 15,63 % | 22,60 % | 3,35 % |
EBIT (oik.) | 0,7 | 3,4 | 6,2 |
EBIT-% (oik.) | 0,84 % | 3,12 % | 5,56 % |
EPS (oik.) | 0,15 | 0,26 | 0,42 |
Osinko | 0,25 | 0,26 | 0,42 |
Osinko % | 4,03 % | 10,97 % | 17,84 % |
P/E (oik.) | 40,76 | 9,11 | 5,61 |
EV/EBITDA | 14,68 | 4,09 | 2,75 |