Punamusta Media seurannan aloitus - konsolidaatiosta avaimet tuloskäänteeseen
Aloitamme PunaMusta Median (ent. Pohjois-Karjalan Kirjapaino) seurannan 5,30 euron tavoitehinnalla ja myy-suosituksella. Yhtiön liiketoimintaa on painanut pitkään media- ja painotoimialaa ravisteleva digimurros, joka on laskenut voimakkaasti erityisesti painamisen volyymeja ja luonut painotoimialalle epäterveen kilpailuympäristön. Vastauksena murrokseen vakavarainen PunaMusta Media on ottanut viimeisen vuoden aikana aktiivisen roolin painotoimialan yritysjärjestelyissä, minkä kautta yhtiö on saavuttamassa paremman kilpailuaseman ja tavoittelee lähivuosina merkittävää tulosparannusta. Suhtaudumme luottavaisesti yhtiön voimakkaan kannattavuuskäänteen toteutumiseen, mutta pidämme osakkeen arvostustasoa liian korkeana. Seurannan aloitus -raportti on luettavissa täällä.
Perinteikäs paino- ja lehtitoimialan yhtiö
PunaMusta Media on perinteikäs paino- ja lehtitoimialaan keskittynyt yhtiö, jolla on johtava asema Suomen lehtipainamisen ja pienpainamisen markkinalla sekä Pohjois-Karjalan alueen lehtimediamarkkinalla. Yhtiön liikevaihdosta syntyy nykyisin noin 80 % painotoimialalta ja 20 % medialiiketoiminnasta. Lisäksi vakavaraisella yhtiöllä on noin 15 MEUR:n arvopaperisalkku (n. 20 % yhtiön markkina-arvosta), joka on muodostanut viime vuosina merkittävän, mutta vaihteluille alttiin osan yhtiön tuloksesta. Painotoimialan rooli yhtiön liiketoiminnasta on kasvanut viimeisten vuosien aikana tehtyjen useiden yritysostojen ja investointien kautta ratkaisevaan rooliin yhtiön arvonmuodostuksessa, sillä mittavien kustannussäästöjen ja skaala- ja synergiaetujen ansioista painotoimialalle odotetaan lähivuosina merkittävää tulosparannusloikkaa sekä pääoman tehokkaamman käytön myötä vahvistuvaa kassavirtaa. Medialiiketoimintojen kehitys on puolestaan suhteellisen vakaata ja kannattavuus kohtuullisen hyvä.
Odotamme yhtiöltä merkittävää tulosloikkaa, vaikka rakennemurros ei lupaa hyvää kasvun suhteen
PunaMusta Median liikevaihdon ja operatiivisen tuloksen kehitys on ollut 2010-luvun ajan laskutrendillä. Kehityksen taustalla on vaikuttanut pääasiassa mediakulutuksen voimakas digitalisoituminen, joka on johtanut merkittävään ylikapasiteettiin ja epäterveeseen kilpailutilanteeseen Suomen painotoimialalla sekä laskenut perinteisen sanomalehtimedian tuottoja ja kannattavuutta. Näemme murroksen jatkuvan pitkälle tulevaisuuteen, minkä vuoksi arvioimme PunaMusta Median orgaanisen kasvun trendin jatkuvan lievästi negatiivisena. Heikosta toimintaympäristöstä huolimatta ennustamme yhtiön osakekohtaisen tuloksen kasvavan keskimäärin 40 % vuodessa 2019-2021 aikana, kun yhtiön toteuttamat noin 3 %:iin liikevaihdosta yltävät kustannussäästöt ja parantunut hinnoitteluvoima alkavat asteittain tukemaan liiketulosta. Samanaikaisesti odotamme myös yhtiön kassavirtoihin investointitarpeiden pienentyessä voimakasta kasvua, mikä mahdollistaa kasvavan osinkotuoton.
Osakkeen arvostus on tulosparannuspotentiaalista huolimatta perusteettoman korkealla
PunaMusta Median osake on lähivuosien voimakkaasta tuloskasvuodotuksesta huolimatta hinnoiteltu näkemyksemme mukaan erittäin haastavalle tasolle (P/E 2019e 24x, EV/EBITDA 8x, PEG 2019-2021e 1,1x), mikä asettaa osakkeen lähivuosien arvonkehitykselle suurimman negatiivisen ajurin ja riskin. Olettaen PunaMusta Median erittäin epälikvidin osakkeen arvostustason asettuvan parin vuoden tähtäimellä Alma Median ja Sanoman tasolle, näemme esimerkiksi P/E-kertoimessa noin 50 %:n laskuvaran, mikä kumoaa tuloskasvun vaikutuksen. Vahvistuvasta kassavirrasta ja vakavaraisesta taseesta johtuen PunaMusta Media tarjoaa ennusteellamme kohtuullisen vahvaa 4-7 %n osinkotuottoa, mutta tälläkään mittarilla osake ei ole noin 10 %:n tuottovaateeseen tai verrokkien tarjoamaan osinkoon (6-7 %) nähden erityisen houkutteleva.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
PunaMusta Media
PunaMusta Media on vuonna 1874 perustettu Suomeen keskittynyt kahdesta liiketoimintaosasta, näkyvyysratkaisuista ja Pohjois-Karjalan alueella toimivasta medialiiketoiminnasta, koostuva konserni. Konsernissa on Sanomalehti Karjalaisen lisäksi kuusi muuta sanomalehtiyhtiötä ja kaksi paikallisradiokanavaa. Konsernin painotoimialaan kuuluvan PunaMusta Oy:n liiketoiminta koostuu mm. aikakaus-, sanomalehti- ja digipainamisesta ja yritysnäkyvyyden luomisesta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut06.06.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 87,6 | 102,6 | 103,1 |
kasvu-% | 15,63 % | 17,10 % | 0,48 % |
EBIT (oik.) | 0,7 | 3,0 | 4,9 |
EBIT-% (oik.) | 0,84 % | 2,97 % | 4,75 % |
EPS (oik.) | 0,15 | 0,26 | 0,34 |
Osinko | 0,25 | 0,26 | 0,34 |
P/E (oik.) | 40,76 | 9,11 | 7,06 |
EV/EBITDA | 14,68 | 3,54 | 2,60 |