Toistamme PunaMusta Median myy-suosituksen ja ennustemuutoksia heijastelen laskemme osakkeen tavoitehinnan 5,40 euroon (aik. 5,6 euroa). Koronaviruksen aiheuttama taantuma heikentää merkittävästi PunaMusta Medialle ennakoidun tuloskäänteen voimakkuutta, kun painopalveluiden ja mediamainonnan kysyntä heikkenee entistä rajummin. Vaikka yhtiö toteutti viime vuonna merkittäviä kustannussäästötoimia ja lomautuksilla saadaan lyhytaikaista joustoa kustannusrakenteeseen, uhkaa yhtiön tulostaso jäädä kuluvanakin vuonna hyvin vaatimattomaksi. Näemme heikon näkyvyyden ja tulostason vallitessa osakkeen arvostustasossa edelleen selvää laskuvaraa ennen kuin tuotto/riski-suhde nousisi riittävän houkuttelevaksi.
Koronaviruspandemia heikentää jo entisestään haurasta painamisen ja mediamainonnan kysyntänäkymää
PunaMusta Media on kärsinyt jo pitkään heikoista kysyntänäkymistä sekä lehtitoimialalla että erityisesti painotoimialalla, ja koronaviruspandemia uhkaa tehdä jälleen uuden loven yhtiön kasvuun. Noin puolet lehtitoimialan liikevaihdosta muodostavan sanomalehtimainonnan volyymit olivat Suomessa alkuvuonna jo ennen koronakriisin alkamista yli 10 %:n laskussa, ja arvioimme laskun kiihtyvän maalis-kesäkuun aikana merkittävästi. Painotoimialalla PunaMustan orgaaninen kasvu oli vuonna 2019 selvästi negatiivista (-7 %), mutta näkymä tälle vuodelle oli yritysostojen kautta laajentuneen palveluvalikoiman ja asiakunnan, tervehtyneen kilpailukentän ja uusien sopimusten myötä aiempaa valoisampi vielä helmikuussa. Odotamme koronaepidemian vaikutusten heikentävän kuitenkin lyhyellä aikavälillä merkittävästi mainontaan, messuihin ja markkinointiin käytettävien painotuotteiden kysyntää, mikä kääntää painotoimialan orgaanisen kasvun arviomme mukaan vähintään vuoden 2019 tasoiseen laskuun. Heikoimmillaan odotamme kysynnän olevan huhti-heinäkuun aikana.
Yritysostot, tehostustoimet ja lomautusten kustannusjoustot kannattelevat yhtiön operatiivista tulosta
31.3. tehdyn Pixmill Group -yritysoston myötä nostimme hieman PunaMusta Median lähivuosien liikevaihtoennusteita, mutta koronakriisin vuoksi voimakkaasti heikentyneen orgaanisen liikevaihdon kasvunäkymän myötä vuosien 2020-2021 käyttökate-ennusteet laskivat 4-11 % ja liikevoittoennusteet 30-50 %. Odotamme kuitenkin edelleen, että a) yritysostot, b) vuoden 2019 tehostustoimet, sekä c) lomautusten mahdollistamat lyhyen aikavälin kustannusjoustot pitävät PunaMusta Median operatiivisen tuloksen vuonna 2020 kasvu-uralla, ja yhtiön yltää kasvavaa liikevaihtoa ja liikevoittoa ennakoivan ohjeistuksen vaatiman riman yli. Ennustamme nyt vuosien 2020-2021 liikevoiton nousevan 2,1-3,5 MEUR:oon (aik. 4,1-4,5 MEUR). Osakemarkkinoiden jyrkkä lasku heijastuu kuitenkin voimakkaasti yhtiön arvopaperisalkun arvoon, jonka vuoksi ennustamme yhtiön tuloksen ennen veroja jäävän vuonna 2020 nollatasolle (aik. 4,6 MEUR) ja osingon laskevan vuodelta 2020 0,20 euroon osakkeelta (aik. 0,25 ). Vuonna 2021 tulos nousee 0,27 euroon osakkeelta (aik. 0,36) ja osinko 0,30 euroon (aik. 0,35).
Sijoittajat saavat nykyarvostuksella heikon tuotto-riskisuhteen
PunaMusta Median osake on positiivisista tuloskasvuodotuksista huolimatta hinnoiteltu yhä erittäin haastavasti (P/E 2020-2021e neg.-22x, EV/EBIT 43-24x). Näemme arvostuskertoimissa huomattavaa laskuvaraa (>30 %), mikä syö tehokkaasti ennustetun tuloskasvun positiiviset vaikutukset osakkeen kokonaistuottoon. Vahvistuvasta kassavirrasta ja vakavaraisesta taseesta johtuen osake tarjoaa ennusteellamme kohtuullista, noin 3-5 %:n osinkotuottoa, mutta tämä ei riitä mielestämme kompensoimaan koronan myötä heikentynyttä näkyvyyttä, tuloskasvuodotusten epävarmuutta, osakkeen heikkoa likviditeettiä ja arvostuskertoimien laskupainetta.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
PunaMusta Media
PunaMusta Media on vuonna 1874 perustettu Suomeen keskittynyt kahdesta liiketoimintaosasta, näkyvyysratkaisuista ja Pohjois-Karjalan alueella toimivasta medialiiketoiminnasta, koostuva konserni. Konsernissa on Sanomalehti Karjalaisen lisäksi kuusi muuta sanomalehtiyhtiötä ja kaksi paikallisradiokanavaa. Konsernin painotoimialaan kuuluvan PunaMusta Oy:n liiketoiminta koostuu mm. aikakaus-, sanomalehti- ja digipainamisesta ja yritysnäkyvyyden luomisesta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut02.04.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 107,3 | 110,7 | 114,7 |
kasvu-% | 22,51 % | 3,17 % | 3,59 % |
EBIT (oik.) | 0,7 | 2,1 | 3,5 |
EBIT-% (oik.) | 0,65 % | 1,88 % | 3,01 % |
EPS (oik.) | 0,18 | −0,01 | 0,27 |
Osinko | 0,25 | 0,20 | 0,30 |
Osinko % | 3,85 % | 8,70 % | 13,04 % |
P/E (oik.) | 35,38 | - | 8,51 |
EV/EBITDA | 9,69 | 4,24 | 3,52 |