Toistamme PunaMusta Median vähennä-suosituksen ja 5,90 euron tavoitehinnan operatiivisesti odotuksia heikomman Q3-raportin jälkeen. Yhtiö kasvaa voimakkaasti yritysostojen vedolla, mutta ennakoitu kannattavuuskäänne on realisoitumassa vasta loppuvuonna. Uusien tehostustoimien myötä ennustamme PunaMusta Medialle lähivuosina edelleen merkittävää kannattavuusparannusta, mutta painotoimialan vaikean markkinatilanteen ja osakkeen haastavan arvostustason takia emme näe osakekurssissa nousupotentiaalia.
Q3-raportti ei tarjonnut tuloskäänteestä vieläkään konkreettisia merkkejä
PunaMusta Median kasvu ja tulostaso jäivät Q3:lla jälleen selvästi odotuksiamme alemmaksi, kun painotoimialan kasvu oli ennustettua hitaampaa ja tehostustoimien vaikutukset kannattavuuteen antoivat odottaa itseään. Q3-liikevaihto kasvoi painotoimialan yritysostojen vedolla 42 % vertailukaudesta, mutta jäi noin 5 % alle ennusteemme. Operatiivisen kannattavuuden osalta trendi kääntyi Q3:lla yllättäen jälleen negatiiviseksi (Q3’19: EBIT -0,1 MEUR vs. Q3’18: 0,3 MEUR), kun sekä lehtitoimialan että painotoimialan liiketulokset heikkenivät odotustemme vastaisesti vertailukaudesta ja tehostustoimien ja yritysostojen vaikutus liikevoittoon jäi Q3:lla riittämättömäksi. Arvopaperisalkun (koko noin 16 MEUR) odotettua positiivisemmat arvonmuutokset kuitenkin paikkasivat hieman operatiivista tulospettymystä, joten Q3:n osakekohtainen tulos jäi niukasti positiiviseksi (tot. 0,01 euroa, enn. 0,06 euroa). Q2-raportin valopilkkuna ollut liiketoiminnan rahavirta kääntyi myös Q3:lla negatiiviseksi (-2,0 MEUR), mikä johtui arviomme mukaan kuitenkin pääosin käyttöpääoman kausiluonteisesta kasvusta.
Yhtiö toteutti lisää kustannustehostustoimia tuloskäänteen vahvistamiseksi
Yhtiö toisti Q3-raportilla yritysostojen myötä kasvavaa liikevaihtoa ja parantuvaa liikevoittoa ennakoivan ohjeistuksen. Laskimme Q3-raportin myötä vuoden 2019 liikevoittoennustetta 13 % ja lähivuosien 8-13 %. Odotamme yritysostojen ja tehostustoimien vedolla yhä voimakasta kasvua ja tuloskäännettä loppuvuodelle (Q4’19e: EBIT 5,2 %), kun viime vuonna tehtyjen, vuositasolla noin 3 MEUR:n kustannussäästöjen vaikutukset tulevat vahvemmin esiin ja hyvin kannattavan Hämeen Kirjapainon tulosvaikutus kasvaa. Myös vuosien 2020-2021 tulostrendi on tehokkuuden kasvun myötä ennusteemme mukaan kasvava ja ennustamme oikaistun osakekohtaisen tuloksen kasvavan vuoden 2019 0,29 euron tasolta 0,40 euroon vuonna 2021. Yhtiö aloitti Q3:n aikana uusia tehostustoimia painotoimialalla, joiden pitäisi tuoda vuoden 2021 loppuun mennessä 2,5 MEUR:n vuositason lisäsäästöt. Yhtiön tuloksen ennustettavuutta heikentää kuitenkin edelleen media- ja painotoimialalla voimakkaana jatkuva rakennemurros, joka on painanut yhtiön orgaanisen kasvun negatiiviseksi, luonut epäterveen markkinaympäristön ja heikentänyt hinnoitteluvoimaa. Lisäksi arvopaperisalkun arvonmuutokset heiluttavat voimakkaasti tulostasoa.
Osakkeen arvostus on todella haastava, jos tuloskäänne epäonnistuu
PunaMusta Median osake on voimakkaista tuloskasvuodotuksista huolimatta hinnoiteltu haastavasti (P/E 2019-2021e 22x-16x, EV/EBIT 33x-14x). Olettaen PunaMusta Median erittäin epälikvidin osakkeen arvostustason asettuvan parin vuoden tähtäimellä Alma Median ja Sanoman tasolle, näemme esimerkiksi P/E-kertoimessa noin 30-40 %:n laskuvaran, mikä laimentaa vahvan tuloskasvun vaikutusta osakkeen kokonaistuottoon. Vahvistuvasta kassavirrasta ja vakavaraisesta taseesta johtuen osake tarjoaa kuitenkin ennusteellamme melko vahvaa 4-6 %n osinkotuottoa, joten emme näe osakkeessa nykykurssitasolla merkittävää laskupainetta, olettaen että yhtiön tulostrendi kääntyy ennakoidusti kasvu-uralle loppuvuonna.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
PunaMusta Media
PunaMusta Media on vuonna 1874 perustettu Suomeen keskittynyt kahdesta liiketoimintaosasta, näkyvyysratkaisuista ja Pohjois-Karjalan alueella toimivasta medialiiketoiminnasta, koostuva konserni. Konsernissa on Sanomalehti Karjalaisen lisäksi kuusi muuta sanomalehtiyhtiötä ja kaksi paikallisradiokanavaa. Konsernin painotoimialaan kuuluvan PunaMusta Oy:n liiketoiminta koostuu mm. aikakaus-, sanomalehti- ja digipainamisesta ja yritysnäkyvyyden luomisesta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut28.10.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 87,6 | 107,6 | 111,6 |
kasvu-% | 15,63 % | 22,85 % | 3,70 % |
EBIT (oik.) | 0,7 | 2,9 | 5,7 |
EBIT-% (oik.) | 0,84 % | 2,72 % | 5,10 % |
EPS (oik.) | 0,15 | 0,29 | 0,39 |
Osinko | 0,25 | 0,25 | 0,39 |
Osinko % | 4,03 % | 10,70 % | 16,58 % |
P/E (oik.) | 40,76 | 8,06 | 6,03 |
EV/EBITDA | 14,68 | 4,44 | 2,86 |