PunaMusta Media: yrityskauppa parantaa osakkeen tuottoprofiilia
Nostamme PunaMusta Median suosituksen vähennä-tasolle (aik. myy) ja tavoitehinnan 5,9 euroon (aik. 5,3 euroa). Yhtiön viimeisin yrityskauppa parantaa selvästi osakkeen tuottoprofiilia, sillä se tukee merkittävästi kannattavuutta ja mahdollistaa painokapasiteetin optimoinnin jatkamisen. Suhtaudumme luottavaisesti lähivuosille ennustetun voimakkaan kannattavuuskäänteen toteutumiseen, mutta painotoimialan vaikeana jatkuvan markkinatilanteen ja osakkeen edelleen melko haastavan arvostustason takia emme näe osakekurssissa vielä nousupotentiaalia.
Yhtiö jatkaa painotoimialan aktiivista konsolidointia
PunaMusta Media tiedotti heinäkuussa jälleen uudesta yrityskaupasta konsernin Painotoimialalla, kun yhtiö hankki omistukseensa Hämeen Kirjapaino Oy:n. Yritysosto nostaa PunaMusta Median liikevaihtoa vuositasolla noin 14 % (14 MEUR) ja liikevoittoa noin 30 % (1,5 MEUR). Viimeisimmän yritysoston jälkeen yli 80 % PunaMusta Median liikevaihdosta tulee Painotoimialalta, joten sen rooli on noussut ratkaisevaan rooliin yhtiön arvonmuodostuksessa. Hämeen Kirjapainon yritysosto poikkeaa logiikaltaan hieman aiemmista Painotoimialan yritysostoista, sillä ostetun yhtiön kannattavuus on hyvällä tasolla (EBIT-% >10 %) ja se tuo mukanaan uusia digiviestinnän palveluita sekä uusia asiakkuuksia. Arviomme mukaan yritysosto ei synnytä alkuvaiheessa merkittäviä kustannussynergioita, mutta se mahdollistaa Painotoimialan painokapasiteetin ja investointien optimoinnin jatkamisen, skaalaetujen hyödyntämisen mm. paperin ostoissa, sekä markkinaosuuden vahvistamisen ristiinmyynnin kautta.
Odotamme yhtiöltä merkittävää tulosloikkaa lähivuosille, vaikka rakennemurros ei lupaa hyvää kasvun suhteen
PunaMusta Median liikevaihdon ja operatiivisen tuloksen kehitys on ollut 2010-luvun ajan laskutrendillä. Kehityksen taustalla on vaikuttanut pääasiassa mediakulutuksen voimakas digitalisoituminen, joka on johtanut jatkuvaan ylikapasiteettiin ja epäterveeseen kilpailutilanteeseen painotoimialalla sekä laskenut perinteisen sanomalehtimedian tuottoja. Näemme murroksen jatkuvan pitkälle tulevaisuuteen, minkä vuoksi arvioimme PunaMusta Median orgaanisen kasvun trendin jatkuvan negatiivisena. Heikosta toimintaympäristöstä huolimatta ennustamme yritysostojen, kustannussäästöohjelmien sekä parantuvan kilpailukyvyn nostavan yhtiön liikevaihdon, liiketuloksen ja osakekohtaisen tuloksen selvään kasvuun vuosien 2019-2021 aikana. Samanaikaisesti odotamme myös yhtiön kassavirtoihin investointitarpeiden pienentyessä voimakasta kasvua, mikä mahdollistaa kasvavan osinkotuoton. Nostimme yrityskaupan myötä lähivuosien liikevaihtoennusteita 6-11 % ja liikevoittoennusteita noin 20-30 %. Myös osakekohtaisen tuloksen ja osinkojen ennusteemme nousevat selvästi (18-30 %), sillä PunaMusta Media pystyy arviomme mukaan rahoittamaan noin 10 MEUR:n yritysoston kauppahinnan erittäin edullisin lainaehdoin (korko noin 1-2 %). Ennustamme nyt yhtiön osakekohtaisen tuloksen kasvavan vuosien 2019-2021 aikana 0,08 eurosta 0,48 euroon, eli keskimäärin noin 45 % vuodessa (aik. 40 %).
Osakkeen arvostus on yhä haastava, mutta kokonaistuotto-odotus on vahvan osingon myötä jo kohtuullinen
PunaMusta Median osake on voimakkaista tuloskasvuodotuksista huolimatta hinnoiteltu edelleen melko haastavasti (P/E 2019-2020e 20x-14x, EV/EBIT 25x-13x). Olettaen PunaMusta Median erittäin epälikvidin osakkeen arvostustason asettuvan parin vuoden tähtäimellä Alma Median ja Sanoman tasolle, näemme esimerkiksi P/E-kertoimessa noin 40 %:n laskuvaran, mikä laimentaa vahvan tuloskasvun vaikutusta osakkeen kokonaistuottoon. Vahvistuvasta kassavirrasta ja vakavaraisesta taseesta johtuen osake tarjoaa kuitenkin ennusteellamme melko vahvaa 5-8 %:n osinkotuottoa, joten emme näe osakkeessa nykykurssitasolla enää merkittävää laskupainetta.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
PunaMusta Media
PunaMusta Media on vuonna 1874 perustettu Suomeen keskittynyt kahdesta liiketoimintaosasta, näkyvyysratkaisuista ja Pohjois-Karjalan alueella toimivasta medialiiketoiminnasta, koostuva konserni. Konsernissa on Sanomalehti Karjalaisen lisäksi kuusi muuta sanomalehtiyhtiötä ja kaksi paikallisradiokanavaa. Konsernin painotoimialaan kuuluvan PunaMusta Oy:n liiketoiminta koostuu mm. aikakaus-, sanomalehti- ja digipainamisesta ja yritysnäkyvyyden luomisesta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut09.08.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 87,6 | 109,0 | 114,1 |
kasvu-% | 15,63 % | 24,42 % | 4,74 % |
EBIT (oik.) | 0,7 | 3,8 | 6,3 |
EBIT-% (oik.) | 0,84 % | 3,46 % | 5,52 % |
EPS (oik.) | 0,15 | 0,31 | 0,42 |
Osinko | 0,25 | 0,31 | 0,42 |
Osinko % | 4,03 % | 13,15 % | 17,85 % |
P/E (oik.) | 40,76 | 7,60 | 5,60 |
EV/EBITDA | 14,68 | 3,95 | 2,73 |