Raisio laaja raportti: Valmiina uuden kasvun aikakauteen
Raisio on vuonna 1939 perustettu elintarvikealan yhtiö, joka tarjoaa tuotteitaan kuluttajille ja muulle elintarviketeollisuudelle. Raision liikevaihto laski 2010-luvulla trendinomaisesti, mikä johtui strategiaan heikosti istuvien liiketoimintojen divestoinneista. Viime vuosina valmistuneet merkittävät tuotantolaitosinvestoinnit, Verso Food -yritysosto ja uusi terveelliseen ruokaan keskittyvä strategia sisältävät hyvät rakennuspalikat, joiden avulla yhtiö on valmiina uuden kasvun aikakauteen. Raision sijoitusprofiilissa yhdistyvät vahvat kuluttajabrändit, vakaa tuloksentekokyky, vahva tase ja houkutteleva asemoituminen kasvavaan terveellisen syömisen megatrendiin. Raision sijoitustarinassa tai arvostuksessa ei ole tapahtunut merkittäviä muutoksia viimeisen päivityksemme jälkeen, minkä takia toistamme 3,60 euron tavoitehinnan ja vähennä-suosituksen. Yhtiöstä julkaistu laaja raportti on luettavissa täällä.
Vastuulliseen ruokaan keskittyvä elintarvikealan bränditalo
Raisio on vuodesta 2018 lähtien keskittynyt terveellisesti ja vastuullisesti tuotettuun ruokaan. Tätä ennen yhtiö siivosi liiketoimintaportfoliotaan ja divestoi strategiaan heikosti istuvia liiketoimintoja, mikä johti huomattavaan liikevaihdon laskuun ja paisuneeseen nettokassaan. Strategiakaudelle 2022-2025 yhtiö määritteli kolme liiketoiminnan strategista kasvualuetta, jotka ovat Benecol-, kaura- ja kasvipohjaiset tuotteet. Kasvualueet palvelevat sekä kuluttajia että muita elintarviketeollisuuden toimijoita ja niiden pääbrändit ovat kolesterolia alentava Benecol, kaurabrändi Elovena ja härkäpaputuotteista tunnettu Beanit/Härkis. Pääbrändien lisäksi yhtiön salkussa on myös muita paikallisesti suosittuja kuluttajabrändejä kuten Nordic, Sunnuntai, Nalle ja Torino. B2B-puolella Raision liiketoiminnat sisältävät kalanrehujen myynnin kalankasvattamoille, Benecol-ainesosan myynnin lisenssipartnereille, viljakaupan ja viljapohjaisten tuotteiden myynnin teollisuuteen ja suurkeittiöille.
Uuden kasvun aikakausi on valmiina alkamaan
Uudella strategiakaudella 2022-2025 Raisio tavoittelee 7 %:n vuotuista liikevaihdon kasvua liiketoiminnan kolmella kasvualueella ja 5 %:n kasvua koko konsernin tasolla. Strategiset kasvualueet kattavat noin 2/3 konsernin liikevaihdosta, mutta yhtiön muita liiketoimintoja, esim. Raisioaquaa, ei toimialan haastavan kasvunäkymän seurauksena määritetty strategiseksi kasvualueeksi. Yhtiö odottaa strategiakauden kasvuinvestointien painavan suhteellista kannattavuutta lyhyellä aikavälillä ja yhtiö tavoittelee yli 10 %:n liikevoittomarginaalia vuonna 2025. Raisiolla on tuhti 52 MEUR:n nettokassa, joka mahdollistaa tasaisen osingonjaon strategiakauden kasvuinvestoinneista huolimatta ja mahdollistaa houkutteleviin epäorgaanisiin kasvumahdollisuuksiin tarttumisen. Vuonna 2021 yhtiö ohjeistaa liikevaihdon kasvavan (2020: 234 MEUR) ja kasvuinvestointien painavan kannattavuutta edellisvuoteen nähden (2020 oik. EBIT: 11,9 %). Odotamme 2021-liikevaihdon kasvavan 9 % vertailukaudesta 255 MEUR:oon ja oikaistun liikevoiton laskevan 25 % tasolle 20,9 MEUR (EBIT 8,2 %). Vaikka odotamme liikevaihdon vuotuisen kasvun olevan noin 7 % välillä 2021-2025, tulee ennustamamme heikkenevä suhteellinen kannattavuus painamaan oikaistun liikevoiton vuotuisen kasvuvauhdin noin 3 %:iin välillä 2021-2025.
Osakkeen arvostus vaatii ennusteitamme ripeämpää tuloskasvua
Hyvistä kasvunäkymistä huolimatta Raisio saavuttaa ennusteissamme 2020 liikevoittotason (28 MEUR) vasta vuonna 2023. Ennusteidemme mukaiset 2021 ja 2022 P/E-luvut ovat 34x ja 30x, jotka ovat ~80 verrokkiryhmän yläpuolella. EV/EBITDA-kertoimet ovat 17x ja 16x, jotka ovat ~50 % verrokkiryhmän yläpuolella. Raision suuresta nettokassasta johtuen suosimme EV-pohjaisia kertoimia. Lähivuosille ennustamamme 7-10 %:n oman pääoman tuotot eivät riitä tasepohjaisen arvostuksen (P/B 2,2x) perustelemiseksi, eikä 3,5 %:n osinkotuotto tarjoa riittävää tukea positiiviselle suositukselle. Raisio on mielestämme asemoitunut houkuttelevasti toimialallaan ja omaa hyvät kilpailuasetelmat kasvavissa tuotekategorioissa. Yhtiöllä on kuitenkin edessä voimakkaita kasvupanostuksia vaativa strategiakausi, mikä painaa tuloskuntoa ja toimii eräänlaisena lyhyen aikavälin rajoittimena kurssinousulle. Suuret kasvupanostukset ja osakkeen korkea arvostus saavat meidät puoltamaan varovaisuutta.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Raisio
Raisio on vuonna 1939 perustettu kansainvälinen elintarvikeyhtiö, joka keskittyy terveelliseen ja vastuullisesti tuotettuun kasvipohjaiseen ruokaan. Yhtiön tunnettuja brändejä ovat mm. Benecol, Elovena, Beanit ja Sunnuntai. Tuotantoa yhtiöllä on Suomessa Raisiossa, Nokialla ja Kauhavalla. Konsernin päämarkkina-alue on Eurooppa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut22.08.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 233,6 | 255,4 | 275,4 |
kasvu-% | −1,16 % | 9,35 % | 7,82 % |
EBIT (oik.) | 27,7 | 20,9 | 24,2 |
EBIT-% (oik.) | 11,88 % | 8,18 % | 8,79 % |
EPS (oik.) | 0,14 | 0,11 | 0,13 |
Osinko | 0,13 | 0,13 | 0,13 |
Osinko % | 4,08 % | 6,91 % | 6,91 % |
P/E (oik.) | 22,52 | 17,01 | 14,90 |
EV/EBITDA | 11,96 | 7,55 | 7,08 |