Raisio tiedotti aamulla ostavansa Beanit- ja Härkis-tuotteistaan tunnetun Verso Food Oy:n koko osakekannan. Vuonna 2010 perustettu ja härkäpaputuotteistaan tunnettu Verso Food teki vuonna 2020 liikevaihtoa 8 MEUR ja se kasvoi edellisvuodesta 20 %. Verso Foodin liiketoiminta on ollut suurten investointien ja voimakkaiden myyntipanostusten vuoksi viime vuosina tappiollista ja vuonna 2020 liiketappio oli 4,5 MEUR (2019: -3,6 MEUR). Raisio on omien sanojen mukaan valmistellut laajamittaisen arvonluonti- ja integraatiosuunnitelman, joilla varmistetaan kasvun jatkuminen ja kannattavuuden parantuminen. Verso Foodin 30 elintarvikealan ammattilaista siirtyy yrityskaupan myötä vanhoina työntekijöinä Raisio-konserniin.
Verso Foodin myyjinä toimivat Kavli Holdings AS ja Kavli Oy. Velaton kauppahinta on 7 MEUR ja miljoona kappaletta Raision hallussa olevia vaihto-osakkeita. Raision osakkeiden luovutuksessa on käytetty 31.3.2021 kaupankäyntimäärillä painotettua keskihintaa (3,91 euroa per osake), joten nämä mukaan lukien velaton kauppahinta nousee 10,9 MEUR:oon. Tämä vastaa 1,4x liikevaihtokerrointa (Raision 2021 EV/Sales on 2,2x). Tappiollisesta tuloksesta johtuen yhtiölle ei voi laskea tulospohjaisia arvostuskertoimia. Raisiolla on erittäin vahva tase (31.12.2020 nettokassa 83 MEUR), joten yrityskauppa on yhtiölle pieni suupala.
Raision johdon mukaan yrityskauppa sopii erinomaisesti Raision strategiaan, missä tavoitteena on kasvipohjaisiin lisäarvotuotteisiin perustuva kasvu. Raisio saa kaupan myötä kasviproteiinimarkkinan johtajuuden Suomessa, täydentävää tuotantoteknologiaa sekä tuotekehitys- ja markkinointiosaamista. Raision kautta Verso Foodin tuotteet saavat paremmat kasvumahdollisuudet niin Suomessa kuin Suomen ulkopuolella. Verso Food liitetään osaksi Raision lukuja 1.4.2021 lähtien. Yhtiön myynnistä noin 80 % on kuluttajatuotteiden myyntiä, joten se tullaan raportoimaan pääosin osana Raision Terveelliset Elintarvikkeet-segmenttiä.
Raision mukaan yrityskauppa ei vaikuta vuoden 2021 ohjeistukseen, jonka mukaan liikevaihto kasvaa edellisvuodesta (2020: 234 MEUR) ja kasvuinvestointeihin etupainotteisesti syntyvät kulut aiheuttavat vuonna 2021 painetta kannattavuuteen verrattuna vuoteen 2020 (2020 vertailukelpoinen EBIT 11,9 %). Meidän ennusteemme Raision 2021 liikevaihdolle (ennen Verso-kauppaa) oli 245 MEUR (kasvu 5 %) ja vertailukelpoisuuteen vaikuttavista eristä oikaistulle liikevoitolle 27 MEUR (EBIT 11,0 %). Yrityskaupalla on hyvin pieni positiivinen vaikutus 2021 liikevaihtoennusteeseemme, mutta selvästi merkittävämpi negatiivinen vaikutus liikevoittoennusteeseemme. Tulemme päivittämään yrityskaupan johdosta ennusteemme lähipäivinä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Raisio
Raisio on vuonna 1939 perustettu kansainvälinen elintarvikeyhtiö, joka keskittyy terveelliseen ja vastuullisesti tuotettuun kasvipohjaiseen ruokaan. Yhtiön tunnettuja brändejä ovat mm. Benecol, Elovena, Beanit ja Sunnuntai. Tuotantoa yhtiöllä on Suomessa Raisiossa, Nokialla ja Kauhavalla. Konsernin päämarkkina-alue on Eurooppa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut11.02.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 233,6 | 244,5 | 257,8 |
kasvu-% | −1,16 % | 4,70 % | 5,43 % |
EBIT (oik.) | 27,7 | 27,0 | 30,3 |
EBIT-% (oik.) | 11,88 % | 11,02 % | 11,74 % |
EPS (oik.) | 0,14 | 0,14 | 0,16 |
Osinko | 0,13 | 0,14 | 0,15 |
P/E (oik.) | 22,52 | 14,48 | 12,86 |
EV/EBITDA | 11,96 | 6,54 | 6,14 |