Raision Q1 ylitti odotuksemme liikevaihdon ja tuloksen osalta. Etenkin viljapohjaisten tuotteiden myynnissä näkyi maaliskuussa voimakas Covid-19 -pandemiasta aiheutunut kysyntäpiikki, minkä lisäksi poikkeuksellisen suuret kalanrehujen ennakkotoimitukset tukivat vahvaa Q1-suoritusta. Nostimme lähivuosien tulosennusteitamme 5-7 %, mitä heijastellen nostamme tavoitehintamme 3,4 euroon (aik. 3,0 euroa). Markkinat ovat alkaneet viime viikkoina arvostaa Raision kaltaisia defensiivisiä, vahvan taseen ja vakaan kannattavuuden osinkoyhtiöitä, mikä on näkynyt voimakkaana Raision osakekurssin nousuna. Tämä on saanut osakkeen arvostuksen näyttämään mielestämme jo monella mittarilla sen verran haastavalta, että päivitämme suosituksemme vähennä-tasolle (aik. lisää).
Q1-raportti ylitti odotuksemme sekä liikevaihdon että liikevoiton osalta
Raision Q1-liikevaihto kasvoi 10 % ja oli 54,7 MEUR (Inderes ennuste 52,0 MEUR). Liikevaihdon kasvu oli voimakasta etenkin maaliskuussa tapahtuneen elintarvikkeiden voimakkaan Covid-19 -pandemiasta johtuneen kysyntäpiikin takia ja tämän lisäksi yhtiö teki myös poikkeuksellisen suuria kalanrehujen ennakkotoimituksia mm. venäläisille ja suomalaisille asiakkailleen. Liikevoitto kasvoi 32 % ja oli 6,6 MEUR (Inderes ennuste 6,2 MEUR). Kannattavuus parani liikevaihdon kasvun, parantuneiden tuotantolaitosten käyttöasteiden ja hyvän kustannustehokkuuden ansiosta.
Raisio on hyvin asemoitunut nykyiseen erikoistilanteeseen ja nostimme siksi lähivuosien ennusteitamme
Raisio toisti vuoden 2020 ohjeistuksen, jonka mukaan jatkuvien toimintojen liikevaihdon arvioidaan kasvavan (2019: 236 MEUR) ja vertailukelpoisen liiketuloksen olevan yli 10 % liikevaihdosta (2019: 11,5 %). Raisio kuuluu harvaan ryhmään, jota Covid-19 -pandemia näyttää hyödyntäneen Q1:llä ja myös lähitulevaisuudessa kuluttajakäyttäytymisen muutoksen takia. Raisiolla on vahvoja kuluttajabrändejä (mm. Benecol, Elovena, Nordic, Nalle ja Torino), joilla näyttää olevan luontaista kysyntää nykyisessä koronaviruksen aiheuttamassa erikoistilanteessa. Vain pieni osa liikevaihdosta tulee nyt kovasti kärsivältä Horeca-sektorilta, mikä näyttää yhtiön näkökulmasta positiiviselta tilanteelta, kun kuluttajien ostot keskittyvät päivittäistavarakauppoihin. Nostimme 2020 liikevaihtoennusteemme 246 MEUR:oon (aik. 239 MEUR), mikä tarkoittaa 4 %:n kasvua ja liikevoittoennusteemme 29 MEUR:oon (aik. 27 MEUR), mikä tarkoittaa 11,8 %:n EBIT-marginaalia. Yhtiö tavoittelee 260 MEUR:n liikevaihtoa vuonna 2021 (Inderes ennuste 260 MEUR) ja 32 MEUR:n liikevoittoa (Inderes ennuste 29,5 MEUR). Odotamme H2’21:n aikana valmistuvan 45 MEUR:n tuotantolaitosinvestoinnin tuovan yhtiölle hyvää kasvua, mutta ylösajon laskevan kannattavuutta jo valmiiksi hyvältä tasolta, minkä takia odotamme lähivuosien tuloskasvun olevan maltillista. Lähivuosien ennusteemme ovat hieman yhtiön strategiakauden tavoitteiden yläpuolella, jotka ovat liikevaihdon kasvu yli 4 % ja liikevoittomarginaali yli 10 %.
Defensiivinen osinkoyhtiö on hamstrattu jo monella arvostusmittarilla kalliille tasolle
Ennusteidemme mukaiset Raision 2020 ja 2021 P/E-luvut ovat 24x ja 22x. EV/EBITDA-kertoimet ovat 14x ja 13x. Raision P/E-luvut ovat 40 % verrokkiryhmän yläpuolella ja EV/EBITDA-kertoimet 20 % verrokkiryhmän yläpuolella. Raision pitkän aikavälin EV/EBIT-kertoimen kesiarvo on ollut 12x, kun se on lähivuosien ennusteillamme 17x. Osakkeen arvostus alkaa kurssinousun jälkeen näyttää jo usealla mittarilla korkealta verrattuna yhtiön omiin historiallisiin tasoihin ja verrokkiryhmään. Raision defensiivinen liiketoiminta, vakaa kannattavuus ja vahva tase näyttävät nyt houkutelleen sijoittajia parkkeeraamaan varansa tällaisiin vakaisiin osingonmaksajiin ja yhtiön osakekurssi on noussut viime viikkoina voimakkaasti. Sijoittajien tuotto-odotus nojaakin jatkossa mielestämme pitkälti ~4 %:n osinkotuottoon, sillä emme näe korkeissa tulospohjaisissa arvostuskertoimissa enää nousuvaraa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Raisio
Raisio on vuonna 1939 perustettu kansainvälinen elintarvikeyhtiö, joka keskittyy terveelliseen ja vastuullisesti tuotettuun kasvipohjaiseen ruokaan. Yhtiön tunnettuja brändejä ovat mm. Benecol, Elovena, Beanit ja Sunnuntai. Tuotantoa yhtiöllä on Suomessa Raisiossa, Nokialla ja Kauhavalla. Konsernin päämarkkina-alue on Eurooppa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut07.05.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 236,3 | 245,5 | 260,3 |
kasvu-% | 3,50 % | 3,90 % | 6,01 % |
EBIT (oik.) | 27,3 | 29,2 | 29,5 |
EBIT-% (oik.) | 11,54 % | 11,90 % | 11,33 % |
EPS (oik.) | 0,16 | 0,15 | 0,16 |
Osinko | 0,13 | 0,14 | 0,15 |
P/E (oik.) | 20,96 | 13,72 | 12,72 |
EV/EBITDA | 12,96 | 6,88 | 6,46 |