Raisio seurannan aloitus: Defensiivinen vahvojen kuluttajabrändien osinkoyhtiö
Aloitamme Raision seurannan lisää-suosituksella ja 3,0 euron tavoitehinnalla. Raision sijoitusprofiilissa yhdistyvät vahvat kuluttajabrändit, vakaa tuloksentekokyky, vahva tase ja hyvä asemoituminen kasvavaan terveellisen syömisen megatrendiin. Useat eri liiketoiminnot ja asiakasryhmät tarjoavat myös hyvän riskiprofiilia madaltavan hajautuksen, eikä defensiivinen elintarvikeala kuulu ainakaan käynnissä olevan koronaviruksen suurimpien kärsijöiden joukkoon. Yhtiöstä julkaistu seurannan aloitus –raportti on luettavissa täällä.
Raisio on kansainvälinen terveellisesti ja vastuullisesti tuotettuun ruokaan keskittyvä elintarvikeyhtiö
Raisio on vuonna 1939 perustettu elintarvikeyhtiö. Yhtiö on käynyt viime vuosina läpi merkittävän muodonmuutoksen ja on nyt selvästi pienempi, fokusoituneempi ja kannattavampi kuin ennen. Vuonna 2018 julkistetun uuden strategian myötä Raisio on keskittynyt terveellisesti ja vastuullisesti tuotettuun ruokaan. Strategisiksi kuluttajabrändeiksi valittiin kolesterolia alentava Benecol ja kaurabrändi Elovena. Molemmat näistä ovat vahvoja omissa tuotekategorioissaan ja kuluttajien korkealle arvostamia brändejä. Vuonna 2019 Raision liikevaihto oli 236 MEUR, liikevoitto 27 MEUR (EBIT 11,5 %), henkilöstöä oli noin 320 ja toimintaa 11 maassa. Raision kaikki tuotantolaitokset (4 kpl) sijaitsevat Suomessa.
Toimintaa harjoitetaan kahdessa operatiivisessa segmentissä: Terveelliset elintarvikkeet ja Terveelliset ainesosat
Terveelliset elintarvikkeet keskittyy Raision kuluttajabrändeihin (mm. Benecol, Elovena, Nordic, Torino ja Nalle), joiden pääasiallinen myyntikanava ovat eurooppalaiset päivittäistavarakaupat. Segmentin 2019 liikevaihto oli 138 MEUR (52 % liikevaihdosta) ja kannattavuus hyvä (EBIT 13 %). Terveelliset ainesosat sisältää kalanrehujen myynnin, Benecol-ainesosan myynnin lisenssipartnereille, viljakaupan ja viljapohjaisten tuotteiden myynnin teollisuuteen ja suurkeittiöille. Segmentin 2019 liikevaihto oli 125 MEUR (47 % liikevaihdosta) ja kannattavuus hyvä (EBIT 10 %). Raision liiketoiminta-, asiakas-, ja maantieteellinen hajautus on laaja, mikä tasaa kausivaihteluita ja madaltaa sijoituskohteen riskiprofiilia.
Nykyiset liiketoiminnot ja Terveellisen kasvun strategia (2019-2021) ovat asemoituneet hyvin megatrendeihin
Raision strategia keskittyy terveellisiin kasvipohjaisiin elintarvikkeisiin ja ainesosiin. Konsernin kaikki liiketoiminnot ovat hyvin asemoituneet kasvaviin megatrendeihin, kuten terveellinen ja vastuullisesti tuotettu ruoka, syömisen helppous ja vaivattomuus ja kasvipohjaisten ruokien kulutuksen kasvu. Raisio investoi viime vuonna 8 MEUR Nokian kauramyllyn modernisointiin ja lisäkapasiteettiin, minkä lisäksi yhtiöllä on käynnissä yksi historiansa suurimmista investoinneista (45 MEUR) kasvipohjaisten lisäarvotuotteiden tuotantolaitokseen. Investoinnit painavat lyhyellä aikavälillä rahavirtaa ja tulosta, mutta pitkällä aikavälillä ne tuovat rahkeet vastata voimakkaasti kasvavaan lisäarvokauran ja kasvipohjaisten tuotteiden kysyntään Euroopassa. Raision taloudelliset tavoitteet ovat yli 4 %:n vuotuinen liikevaihdon orgaaninen kasvu ja yli 10 %:n vertailukelpoinen liiketulos. Vuoden 2021 tavoite liikevaihdolle on 260 MEUR ja liikevoitolle 32 MEUR. Meidän ennusteillamme 2021 liikevaihto jää 251 MEUR:oon ja liikevoitto 28 MEUR:oon (EBIT 11,1 %). Vahva nettokassa (~100 MEUR) antaa selkänojaa strategiakauden vaatimille investoinneille ja mahdollistaa tarttumisen houkutteleviin epäorgaanisen kasvun mahdollisuuksiin, jotka on nostettu strategiassa selkeästi esiin yhtenä kasvun lähteenä.
Raisio on vakaa ja defensiivinen vahvoilla kuluttajabrändeillä varustettu osinkoyhtiö
Ennusteidemme mukaiset 2020 ja 2021 P/E-luvut ovat 19x ja 18x. EV/EBITDA-kertoimet ovat 11x ja 10x. Ison nettokassan takia (~23 % markkina-arvosta) Raisiossa kannattaa katsoa EV-pohjaisia kertoimia, jotka ovat vakaalle ja defensiiviselle vahvalle kuluttajabrändiyhtiölle maltilliset. Neutraali tasepohjainen arvostus (P/B 1,6x) ja 5 %:n osinkotuotto tarjoavat osakkeelle tukea. DCF-mallimme antaa arvoksi 3,4 euroa/osake, mikä myös indikoi nousuvaraa nykykurssiin nähden.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Raisio
Raisio on vuonna 1939 perustettu kansainvälinen elintarvikeyhtiö, joka keskittyy terveelliseen ja vastuullisesti tuotettuun kasvipohjaiseen ruokaan. Yhtiön tunnettuja brändejä ovat mm. Benecol, Elovena, Beanit ja Sunnuntai. Tuotantoa yhtiöllä on Suomessa Raisiossa, Nokialla ja Kauhavalla. Konsernin päämarkkina-alue on Eurooppa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut24.03.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 236,3 | 238,2 | 250,7 |
kasvu-% | 3,50 % | 0,82 % | 5,22 % |
EBIT (oik.) | 27,3 | 27,2 | 27,8 |
EBIT-% (oik.) | 11,54 % | 11,43 % | 11,10 % |
EPS (oik.) | 0,16 | 0,15 | 0,15 |
Osinko | 0,13 | 0,13 | 0,14 |
Osinko % | 3,82 % | 6,91 % | 7,44 % |
P/E (oik.) | 20,97 | 12,72 | 12,29 |
EV/EBITDA | 12,96 | 6,49 | 5,95 |