Raisio tavoittelee uudella strategiakaudella 2022-2025 entistä vahvempaa kasvua
Raisio järjestää tänään pääomamarkkinapäivän (CMD), missä yhtiö esittelee uuden strategiakauden 2022-2025 tavoitteitaan. Yhtiön tärkein tavoite uudella strategiakaudella on kasvaa viime vuosien investointien mahdollistamien uusien kyvykkyyksien, kapasiteetin ja uusien tuotekategorioiden avulla. Kasvun ajureina ovat Benecol- ja kasvistanoliesteriratkaisut, lisäarvoa tuovat kauratuotteet ja ainesosat sekä uudet kasvipohjaiset tuotteet. Raision tavoitteena on olla innovatiivinen, kannattavasti kasvava ja yhä kansainvälisempi bränditalo, joka tuottaa terveellisiä ja vastuullisesti valmistettuja elintarvikkeita ja ainesosia koti- ja ulkomaisille kuluttajille sekä teollisille asiakkaille.
Raision päivitetty strategia perustuu kolmelle painopistealueelle:
- Benecol- ja kasvistanoliesteriratkaisut: Raisio jatkaa panostuksia kansainvälisen Benecol-brändin kasvattamiseen. Raisio panostaa lisäksi kasvistanoliesterin muiden mahdollisten hyvinvointia edistävien ominaisuuksien tutkimusohjelmaan.
- Lisäarvoa tuotavat kauratuotteet ja ainesosat: Raisio jatkaa yhtiön vahvaan kauraosaamiseen perustuvaa kansainvälistä laajentumista sekä B2B- että kuluttajatuotemarkkinoilla.
- Kasvipohjaiset tuotteet: Kuluttajien valinnat suuntautuvat entistä voimakkaammin terveelliseen ja vastuullisesti tuotettuun kasvipohjaiseen ravintoon. Raisio haluaa vahvistaa asemaansa tällä lupaavalla ja nopeasti kasvavalla markkinalla niin Suomessa kuin kansainvälisesti.
Yhtiön strategiassa todettiin, että Raisiolla on näiden kasvualueiden lisäksi useita vakiintuneita liiketoimintoja, jotka jatkavat olennaisena osana yhtiön operaatioita (merkittävimpänä Raisioaqua). Tämä antaa ymmärtää, että yhtiö ei ole enää pitkän divestointiputken jälkeen luopumassa liiketoiminnoista. Oma pesä on nyt laitettu kuntoon, ydinliiketoiminnot ovat jäljellä ja nyt on tarkoitus keskittyä kasvuun.
Raision päivitetyt taloudelliset tavoitteet ovat (määritelty nykyiselle rakenteelle, eivätkä sisällä mahdollisia yritysostoja):
- Liikevaihdon vuotuinen kasvutavoite em. kolmen painopistealueen osalta 7 % vuodessa (CAGR) ja koko Raisio-konsernin osalta 5 % vuodessa strategiakauden (2022-2025) aikana. Kolme painopistealuetta toivat vuonna 2020 liikevaihtoa 157 MEUR ja koko Raisio-konsernin liikevaihto vuonna 2020 oli 234 MEUR.
- Vertailukelpoinen liikevoitto yli 10 % liikevaihdosta vuonna 2025. Uuden tuotantolaitoksen käyttöönotto- ja kaupallistamisvaihe sekä keväällä 2021 ostetun Verso Foodin kasvupanostukset luovat painetta Raision kannattavuudelle strategiakauden ensimmäisten vuosien aikana.
- Tavoitteena jakaa vuosittain osinkona 50-100 % osakekohtaisesta tuloksesta (osinkopolitiikka säilyy ennallaan).
Taloudellisten tavoitteiden osalta näemme, että ennusteissamme voi olla lievää laskupainetta. Tulemme kuitenkin kuuntelemaan tarkasti yhtiön perustelut taloudellisille tavoitteille tämän päivän esityksessä ja tarkastelemme ennusteitamme vasta sen jälkeen. Olemme ennustaneet (ennen tämän päivän CMD:tä) Raision liikevaihdon kasvavan vuoteen 2025 mennessä noin 6,5 % vuodessa, mikä on enemmän kuin yhtiön tänään annettu 5 %:n tavoite. Olemme myös arvioineet liikevoittomarginaalin käyvän vuoden 2021 aikana alle 10 %:n tason kasvupanostusten takia, mutta pysyvän vuosien 2022-2025 aikana yli 10 %:n tasolla. Alustavien arvioiden mukaan näemme siis sekä liikevaihto- että kannattavuusennusteissamme lievää laskupainetta.
Raisio on tämän vuoden aikana käynnistämässä kaupallista tuotantoa uudessa kasvipohjaisten lisäarvotuotteiden tuotantolaitoksessa Raision teollisuusalueella, mikä on ollut yksi yhtiön lähihistorian merkittävimmistä investoinneista (45 MEUR). Yhtiö on ollut tähän asti melko hiljainen siitä, että minkälaisia tuotteita uudessa tehtaassa aiotaan valmistaa, mutta tämän päivän CMD:llä pitäisi tulla tähänkin uutta tietoa. Raisio kertoi vahvistavansa kasvipohjaisten tuotteiden valikoimaa lanseeraamalla uuden kaurapohjaisen Benecol OAT-tuoteperheen sekä Elovena-brändin alla myytäviä terveellisiä kauravälipaloja, kaurajuomia, ruuanvalmistukseen tarkoitettuja kaurapohjaisia tuotteita. Uudet tuotteet ovat kuluttajien saatavilla elo-syyskuussa 2021. Kaikki lanseerattavat tuotteet valmistetaan uudessa nestemäisten ja lusikoitavien kasvipohjaisten kuluttajatuotteiden tuotantolaitoksessa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Raisio
Raisio on vuonna 1939 perustettu kansainvälinen elintarvikeyhtiö, joka keskittyy terveelliseen ja vastuullisesti tuotettuun kasvipohjaiseen ruokaan. Yhtiön tunnettuja brändejä ovat mm. Benecol, Elovena, Beanit ja Sunnuntai. Tuotantoa yhtiöllä on Suomessa Raisiossa, Nokialla ja Kauhavalla. Konsernin päämarkkina-alue on Eurooppa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut06.05.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 233,6 | 249,3 | 270,3 |
kasvu-% | −1,16 % | 6,72 % | 8,44 % |
EBIT (oik.) | 27,7 | 23,5 | 27,2 |
EBIT-% (oik.) | 11,88 % | 9,41 % | 10,05 % |
EPS (oik.) | 0,14 | 0,12 | 0,14 |
Osinko | 0,13 | 0,13 | 0,14 |
P/E (oik.) | 22,52 | 16,77 | 14,44 |
EV/EBITDA | 11,96 | 7,58 | 7,00 |