Rapala alensi eilen illalla ohjeistustaan ja yhtiö odottaa nyt vuoden 2022 vertailukelpoisen liikevoiton jäävän merkittävästi alle edellisvuoden 32,7 MEUR:n tason (aikaisempi ohjeistus: jää alle edellisvuoden tason). Ohjeistuksen lasku ei ollut yllätys, sillä jo H1-raportin yhteydessä annetut kommentit viittasivat siihen, että tästä vuodesta tulee erittäin laiha. Ennustimmekin jo 2022 liikevoiton (vrt.) yli puolittuvan 16,0 MEUR:oon vähittäiskaupan asiakkaiden keskittyessä purkamaan varastojaan
Rapala kertoi, että heikentyneiden näkymien taustalla on ennen kaikkea vuoden 2022 lyhyt avovesikalastuskausi, jota leimasivat vähittäismyyjien huomattavat varastojen purkamiset ja vähäiset täydennysostot. Kauppaketjujen ostajien ostobudjetit ovat minimissään. Epänormaalit sääolosuhteet kaikilla olennaisilla markkinoilla ovat myös aiheuttaneet lisäpainetta kaudelle. Lisäksi negatiivinen makrotaloudellinen ympäristö vaikuttaa koko urheilukalastusmarkkinaan, sillä kuluttajakysyntä on hidastunut energian hinnan noustessa jyrkästi ja inflaation ollessa korkea. Tämä on luettavissa urheiluvälinejälleenmyyjien raporteissa, jotka kertovat heikosta myynnistä kesän aikana.
Yhtiö kertoi myös, että huolimatta haastavista markkinaolosuhteista strategian toteutus ei ole hidastunut, vaan sitä on kiihdytetty useilla osa-alueilla. Esimerkiksi toimitusketjujen ja operaatioiden hallintaa on tehostettu markkinan pandemian jälkeisen normalisoitumisen valossa. Tärkeässä ja kasvavassa vapa- ja kelakategoriassa Okuman myynti Euroopassa on käynnistynyt erinomaisesti. Korkea bränditunnettuus, laaja tuotevalikoima ja Okuman merkittävä arvo sopivat hyvin nykyisiin markkinaolosuhteisiin.
Edellä kerrotut asiat eivät olleet uusia, sillä niistä kerrottiin jo heinäkuun H1-raportissa. Uskomme, että Rapala halusi kuitenkin ennen ohjeistuksen laskua katsoa elokuun loppuun asti tulisiko täydennystilauksia kaupoilta vielä tälle kaudelle, mutta näin ei käynyt. H1-raportin yhteydessä kerrottiin, että vähittäiskaupat etenkin Yhdysvalloissa ovat ottaneet väliaikaisesti tiukat ostolimiitit käyttöön pyrkimyksenään purkaa varastotasojaan ja suojellakseen omaa rahavirtaansa. Käsityksemme mukaan etenkin uusien kalastajien suosimissa kela/vapa-komboissa on kaupoille kertynyt runsaasti varastoa uusien harrastajien virran tyrehdyttyä kalastusbuumin jarrutettua äkisti ja kevään oltua myöhässä. Ostobudjetteja on kuitenkin vähennetty myös tasaisemman kysynnän uistimissa ja muissa tarvikkeissa epävarmassa ympäristössä.
Uutena tietona Rapala kertoi nyt, että talvikalastuskategoriassa kausi on lähtenyt käyntiin erittäin hyvin. Tämä skenaario oli piirretty ennusteisiimme, sillä talviurheilun ja jääkalastuksen osalta viime vuoden hyvä talvi oli jättänyt kauppojen varastot tyhjiksi.
Rapalan sanallinen ohjeistus ei tälläkään kertaa määrittele kovinkaan tarkasti, kuinka paljon 2022 liikevoiton ennakoidaan laskevan. Viime vuonna, kun liikevoiton ohjeistettiin kasvavan merkittävästi, oli toteutunut kasvu lopulta noin 50 % 32,7 MEUR:oon. Nyt 2022 ennustamme liikevoiton laskevan reilulla 50 %:lla 16,0 MEUR:oon ja uskomme ennusteemme olevan oikealla pallokentällä, emmekä näe siinä muutostarvetta.
Myös yhden vuoden tuloskehitystä selvästi oleellisempaa on Rapalan strategian toteuttamisen eteneminen taustalla. Mielestämme yhtiö on viime vuosina päässyt selvästi eteenpäin monella osa-alueella ja luotamme sen vielä kantavan hedelmää pidemmällä aikavälillä. Rapalan strategiaa on käsitelty tarkemmin keväällä päivitetyssä laajassa raportissamme täällä. Myös ostotarjousoption pitäisi mielestämme antaa osakkeelle tukea, vaikka kuluvan vuoden arvostuskertoimet ovatkin tuloskuopassa korkeita (2022e P/E 19x ja EV/EBIT 17x). Rapalan liiketoiminta on ollut perinteisesti hyvin defensiivistä taloustilanteen kehitykselle.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Rapala VMC
Rapala on vuonna 1936 perustettu maailman johtava uistimien, kolmihaarakoukkujen, kalastajan tarvikkeiden ja fileointiveitsien valmistaja sekä myyjä. Yhtiön myynti muodostuu konsernin omista tuotteista ja kolmansien osapuolten tuotteiden jakelusta yhtiön globaalin jakeluverkoston läpi. Rapala toimii lähes 40 maassa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut16.07.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 294,3 | 278,5 | 294,2 |
kasvu-% | 12,63 % | −5,35 % | 5,62 % |
EBIT (oik.) | 32,7 | 16,0 | 27,9 |
EBIT-% (oik.) | 11,11 % | 5,75 % | 9,50 % |
EPS (oik.) | 0,46 | 0,25 | 0,47 |
Osinko | 0,15 | 0,10 | 0,20 |
Osinko % | 1,72 % | 3,18 % | 6,37 % |
P/E (oik.) | 19,09 | 12,32 | 6,73 |
EV/EBITDA | 9,02 | 8,07 | 4,77 |