Rapala H2: Hurjasta vertailukaudesta jäätiin jälkeen pahasti
Rapalan torstai-iltana julkaiseman kausiluontoisesti hiljaisemman H2-raportin liikevaihto sekä tulosrivit jäivät selvästi odotuksistamme, kun liikevoittoa kertyi vain alle puolet odottamastamme. Rapalan 2022-ohjeistus indikoi liikevoiton (oik.) pysyvän vuoden 2021 32,7 MEUR:n tasolla ja siten ohjeistus jäi lievemmin 34,0 MEUR:n ennusteestamme. Ennusteissamme on säätöpainetta alaspäin, mutta mielestämme kurssireaktio oli suhteellisen brutaali (-15 %) tähän verrattuna. Rapala järjestää tänään sijoittajapuhelun kello 13.00 ja päivitämme näkemyksemme yhtiöstä vasta sen jälkeen. Pidemmän ajan tuloskasvunäkymän kannalta strategian toteuttamisen eteneminen on kaikista tärkeintä ja sijoittajapuhelussa tästä kerrotut uudet tiedot kiinnostavat meitä eniten.
Myynti laski odotuksiamme selvemmin, mutta vertailukausi oli myös harvinaisen kova
Kausiluontoisesti hiljaisemmalla toisella vuosipuoliskolla Rapalan liikevaihto laski 7 % 135 MEUR:oon jääden 141 MEUR:n ennusteestamme. Myynnin laskua selitti etenkin se, että vertailukaudella normaali kausiluonteisuus ei toteutunut ja silloin H1:ltä siirtyi myyntiä H2:lle. Markkina-alueittain myynti kehittyi odotuksiamme paremmin tärkeimmällä markkinalla Pohjois-Amerikassa (-7 %) ja Pohjoismaissa (+5 %). Myynti ei yltänyt kuitenkaan odotuksiimme Muussa Euroopassa (-12 %) ja Aasiassa (-7 %).
Tuotteiden korkeista myyntikatteista johtuen myyntiennusteen alitus näkyi rumasti tuloksessa ja oikaistu liikevoitto jäi 6,2 MEUR:n, kun ennustimme 13,2 MEUR:n liikevoittoa. Myös rahoituskulut olivat hieman odotuksiamme korkeammat ja raportoitu EPS laski 0,02 euroon alittaen ennusteemme 0,19 euroa pahasti. Koko vuoden osalta liiketulos kuitenkin kasvoi ohjeistuksen mukaisesti merkittävästi (yli 50 %) 32,7 MEUR:oon. Osinkoehdotus 0,15 euroa/osake jäi rajun tulosalituksen jälkeen ymmärrettävästi odotuksistamme (ennuste 0,20 euroa).
Rahavirta kärsi varastojen kasvusta
Liiketoiminnan nettorahavirta laski selvästi 1,2 MEUR:oon (H2’20: 29,1 MEUR). Etenkin varastojen arvon kohoaminen 86,2 MEUR:oon oli lievä negatiivinen yllätys (2020: 68,8 MEUR) pitkään jatkuneen varastojen laskun jälkeen. Yhtiön mukaan varastoarvon kasvuun vaikuttivat normaalia korkeammat matkalla olevien tavaroiden varastot sekä toimenpiteet varastotasojen kasvattamiseksi valituissa hyvän kysyntänäkymän kategorioissa. Lisäksi uudet Okuma -tuotteet vaikuttivat varastoarvon kasvuun.
Uutena tietona yhtiö kertoi hankkineensa Shimanon vähemmistöosuudet Venäjän ja Itä-Euroopan jakeluyhtiöistä 10,3 MEUR:lla 8.11.2021. Vuodelta 2021 vähemmistölle kuulunut osuus tuloksesta oli 1,5 MEUR ja tätä taustaa vasten hankinnan P/E-kerroin oli noin 7x ja siten järkevältä vaikuttava liike. Toki jaeltava tuoteportfolio vaihtuu nyt myös, kun Shimanon tilalla yhtiö jakelee Okumaa.
Strategian toteuttaminen vaikuttaa edelleen etenevän systemaattisesti
Strategia oli ennallaan ja sen toteuttamista on kerrotun perusteella jatkettu eri rintamilla. Konsernin hallintorakenteita on yksinkertaistettu; byrokratiaa, tuotenimikkeiden ja jakelukeskusten määrää karsittu, brändistrategioita terävöitetty ja taloudellista ja operatiivista toimintamallia parannettu. Ensisilmäyksellä uutena mainintana olivat ainakin lisätiedot paremmin kuluttajan kanssa vuorovaikuttavasta verkkokauppa-alustasta, joka otettiin käyttöön Euroopassa vuoden 2021 aikana ja Pohjois-Amerikassa vuonna 2022. Myös keskitetysti johdettu hinnoitteluprosessi on otettu käyttöön organisaatiossa. Varastokonsolidaatio oli myös jälleen edennyt ja Viron jakelukeskus palvelee nyt kaikkia Pohjoismaisia ja Baltian asiakkaita.
Näkymistä yhtiö totesi jälleen, että kalastustuotteiden yleinen markkinakysyntä on ollut korkealla tasolla ja sen odotetaan asteittain normalisoituvan. Konserni odottaa kuitenkin yleisen kalastustarvikkeiden kysynnän pysyvän korkeammalla tasolla kuin ennen pandemiaa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Rapala VMC
Rapala on vuonna 1936 perustettu maailman johtava uistimien, kolmihaarakoukkujen, kalastajan tarvikkeiden ja fileointiveitsien valmistaja sekä myyjä. Yhtiön myynti muodostuu konsernin omista tuotteista ja kolmansien osapuolten tuotteiden jakelusta yhtiön globaalin jakeluverkoston läpi. Rapala toimii lähes 40 maassa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut29.11.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 261,3 | 300,7 | 286,8 |
kasvu-% | −5,12 % | 15,08 % | −4,61 % |
EBIT (oik.) | 21,5 | 39,7 | 34,0 |
EBIT-% (oik.) | 8,23 % | 13,19 % | 11,86 % |
EPS (oik.) | 0,31 | 0,62 | 0,57 |
Osinko | 0,00 | 0,20 | 0,30 |
Osinko % | 7,02 % | 10,53 % | |
P/E (oik.) | 14,14 | 4,59 | 4,98 |
EV/EBITDA | 9,94 | 3,34 | 3,57 |