Rapala julkaisee H2-raporttinsa perjantaina. Odotamme liikevoiton jääneen H2:lla nollan tuntumaan, kun vähittäiskaupat ovat vähentäneet tilauksiaan laskeakseen omia kylmän kevään ja nopeasti hiipuneen kalastusbuumin nostattamia varastotasojaan. Rapalan nykyisen ohjeistuksen perusteella 2022 liikevoiton odotetaan laskevan merkittävästi (2021: 32,7 MEUR), mutta tämä ei kerro kovinkaan tarkasti sitä, kuinka paljon laskua on odotettavissa. Koko vuoden osalta odotamme liikevoiton puolittuvan. Fokuksessa on 2023-ohjeistus, jolta haemme tukea tuloskasvuodotuksillemme. Uskomme kuitenkin samalla, että ohjeistus jää vaisuksi suhteessa yhtiön potentiaaliin, sillä asiakkaiden ylivarastotilanne jatkuu käsityksemme mukaan vielä kausiluontoisesti tärkeällä H1’23:lla.
Myynti laski, vaikkakin hinnankorotukset ja vahva dollari antoivat tukea
Odotamme Rapalan liikevaihdon laskeneen vuoden jälkipuoliskolla 3 %:lla 130 MEUR:oon. Selittävänä tekijänä myynnin laskulle ovat olleet vähittäiskauppojen tarpeet laskea omia varastotasojaan avovesikalastuskauden välineissä. Venäjältä vetäytyminen aiheuttaa myös ennusteissamme noin 4 %:n vastatuulen myyntiin. Tukea pitäisi tulla kuitenkin talviurheilun ja jääkalastuksen tilauksista, sillä näissä hyvä viime talvi oli pitänyt kauppojen varastot matalina. Uskomme yhtiön tehneen myös hinnankorotuksia. Myös vahva dollari suhteessa vertailukauteen lisää tärkeän USA:n myyntiä, mutta nostaa myös sen jakelun kustannuksia.
Ennustamme Rapalan oikaistun H2-liikevoiton laskeneen 0,5 MEUR:oon (H2’21: 6,2 MEUR), sillä korkeakatteisen myynnin lasku näkyy nopeasti tuloksessa ja samalla volyymit ovat tulleet vielä myyntiä selvemmin alas. Uskomme yhtiön myös pyrkineen sopeuttamaan tuotantoaan laskeneeseen kysyntään. Näistä ei ole Vääksyn ja Sortavalan tehdasta lukuun ottamatta uutisoitu ja siten ryhdyttyihin toimiin on heikko näkyvyys. Selvää on, että yhtiön fokus on vuoden jälkipuolikkaalla ollut kuitenkin varastotasojen laskussa, mikä on mahdollistanut samalla tuotannon sopeuttamista. Osakekohtaisen tuloksen ennustamme laskevan -0,04 euroon/osake (H2’21: 0,02 euroa/osake) ja siihen sisältyy kertaeriä noin 1 MEUR:lla liittyen tuotannon uudelleen järjestelyyn ja toimitusjohtajan lähtöön.
2022 oikaistu liikevoitto laskee ennusteessamme yli 50 %:lla 16,0 MEUR:oon. Osinkoennusteemme on 0,10 euroa (2021: 0,15 €), mutta näemme myös riskin, että osinkoa ei jaeta, jos korkeita varastotasoja ei olla saatu sulateltua suunnitellusti.
Näkymät ja strategian eteneminen tärkeitä seurattavia tekijöitä
Haemme Rapalan 2023 ohjeistukselta tukea tuloskasvuodotuksillemme. Ennustamme 2023 liikevoiton elpyvän 20,6 MEUR:oon, vaikka arvioimmekin, että kauden ennakkotilaukset ovat jääneet viime vuotta vaisummiksi. Kevät oli kuitenkin viime vuonna 4-8 viikkoa tavanomaisesta myöhässä pohjoisella pallonpuoliskolla ja siten odotamme täydennystilauksia alkavan tulla viimeistään kesällä, jos avovesikalastuskausi käynnistyy normaalimpaan aikaan. Viime aikoina polttoaineen hinta on lähtenyt myös maltillistumaan, minkä pitäisi alkaa taas tukea vapaa-ajan kalastusveneiden käyttöä, joita pandemiavuosina hankittiin etenkin Pohjois-Amerikassa runsaasti. Talouskuvan kehitykseen liittyy edelleen myös merkittävää epävarmuutta, mutta urheilukalastusala on ollut hyvin defensiivinen taloussykleihin nähden.
Strategisen johtamisen osalta Rapala on jälleen välitilassa, kun aiempi toimitusjohtaja jätti yhtiön äkillisesti syksyllä. Yleensä toimitusjohtajan lähtö ei ole erityisen hyvä ennusmerkki yhtiön lukujen kehityksen kannalta, mutta emme tiedä tarkempia tekijöitä lähdön taustalla. Tilanne on erikoinen myös siksi, että yhtiön johtamista keskitettiin edellisen toimitusjohtajan aikakaudella voimakkaasti maayhtiöistä pääkonttorille. Nyt uutta toimitusjohtajaa ei olla nimetty ja yhtiötä luotsaa väliaikainen toimitusjohtaja D’Alanco. Pidämme mahdollisena, että uudesta nimityksestä kerrotaan myös raportin yhteydessä.
Raportissa fokus on myös siinä, miten Rapalan strategian toteuttaminen on edennyt viimeisen puolen vuoden aikana (mm. tuotenimikkeiden karsinta, varastojen lasku, globaalin S&OP–järjestelmän implementointi). Haemme raportista merkkejä myös strategian etenemisestä kasvuhankkeiden osalta, joista tärkeimmät ovat Okuma-myynnin eteneminen sekä Rapala-brändin aiempaa laajempi hyödyntäminen.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Rapala VMC
Rapala on vuonna 1936 perustettu maailman johtava uistimien, kolmihaarakoukkujen, kalastajan tarvikkeiden ja fileointiveitsien valmistaja sekä myyjä. Yhtiön myynti muodostuu konsernin omista tuotteista ja kolmansien osapuolten tuotteiden jakelusta yhtiön globaalin jakeluverkoston läpi. Rapala toimii lähes 40 maassa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut06.02.2023
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 294,3 | 278,5 | 284,5 |
kasvu-% | 12,63 % | −5,35 % | 2,13 % |
EBIT (oik.) | 32,7 | 16,0 | 20,6 |
EBIT-% (oik.) | 11,11 % | 5,75 % | 7,25 % |
EPS (oik.) | 0,46 | 0,26 | 0,33 |
Osinko | 0,15 | 0,10 | 0,20 |
Osinko % | 1,72 % | 3,16 % | 6,33 % |
P/E (oik.) | 19,09 | 12,05 | 9,60 |
EV/EBITDA | 9,02 | 8,46 | 5,96 |