Rapala hankkii omistukseensa vapa- ja kelabrändi Okuman Euroopassa ja Venäjällä
Rapala kertoi eilen hankkivansa taiwanilaisen vavoistaan ja keloistaan tunnetun Okuma Fishing Tacklen Euroopan ja Venäjän tuotemerkit sekä niihin liitännäiset aineettomat oikeudet. Samalla yhtiöt solmivat toimitussopimuksen Okuma -tuotemerkillä myytävien kelojen ja vapojen ostamisesta Okumalta. Rapala on käynnistänyt myös neuvottelut yhteisyrityksen purkamiseksi Shimanon kanssa Venäjällä ja Itä-Euroopassa, mikä on loogista Rapalan oman tuotepaletin vahvistuessa nyt merkittävästi vavoissa ja keloissa.
Suhtaudumme kokonaisuuteen positiivisesti, sillä arviomme mukaan kauppahinta (8 miljoonaa dollaria) on arvioimamme synergiat huomioituna hyvin edullinen.
Rapalan mukaan Okuma on viime vuosina voittanut useilla toimialan ICAST ja EFTTEX -messuilla tuotekategorioiden parhaan tuotteen palkintoja ja on yleisesti tunnustettu kalastusvälinealan kärkitoimijaksi. Okuma täydentää 13 Fishing -brändin kanssa Rapalan uutta omaa vapa- ja kelakategoriaa Euroopan ja Venäjän markkinoilla. Solmittu sopimus ei koske Okuman liiketoimintaa muilla maantieteellisillä alueilla, sillä Okumalla on omat jakeluyhtiöt Japanin ja USA:n markkinoilla. Okuman tuotantolaitokset ja tuotekehitysyksiköt sijaitsevat Taiwanissa ja Kiinassa. Rapala aloittaa Okuman tuotteiden myynnin valituilla Euroopan markkinoilla jo vuonna 2021, mutta laajempi Euroopan sekä Venäjän laajuinen Okuma -brändin lanseeraus tehdään vuonna 2022.
Okuman nykyisen tukkumyynnin arvo Euroopan ja Venäjän markkinoilla on hieman yli 10 MEUR, mikä on koko Rapalan 265 MEUR:n myyntiin verrattuna suhteellisen pieni osuus. Arvioimme Okuman myynnillä olevan kuitenkin nykytasoiltaan selvää kasvupotentiaalia Rapalan jakeluyhtiöiden alkaessa myydä tuotteita loppuasiakkailleen. Esimerkiksi aiemmin Rapalan yksinoikeudella jakelemien Euroopan maiden (Ranska, Pohjoismaat, Espanja, Portugali, Sveitsi, Baltia) Shimano-myynnin arvo oli 25 MEUR ennen kuin yhteistyö päättyi. Arvioimme Okumasta lähivuosina kertyvän myynnin nostavan myös Rapalan kannattavuutta, sillä tuotteiden myynti suuntautuu samoille asiakkaille ja jakelun kustannukset skaalautuvat tehokkaasti volyymin noustessa. Ylösajovaiheessa uusia kustannuksia on kuitenkin odotettavissa, kun Rapala aikoo panostaa runsaasti Okuma-brändin markkinointiin. Kauppahinta on 8 miljoonaa dollaria ja yritysoston liikevaihtopohjaiseksi kertoimeksi jää pelkästään Okuman nykyisellä liikevaihdolla matala EV/S 0,7x, mikä on myös alle Rapalan nykyisen kertoimen (EV/S 1x).
Rapala kertoi myös aloittaneensa neuvottelut päättääkseen Shimanon tuotteiden jakelun ja purkaakseen jakeluyhtiöiden yhteisomistuksen Venäjällä ja Itä-Euroopassa. Pidämme todennäköisimpänä vaihtoehtona tässä vaiheessa, että Rapala pyrkii hankkimaan enemmistöomistamansa jakeluyhtiöt kokonaan itselleen Shimanolta. Myyntiä tullaan kuitenkin menettämään Shimanon-tuotteiden osalta näillä markkinoilla. Etenkin Venäjän rooli Rapalan myynnistä on kuitenkin viime vuosina pienentynyt selvästi ja vuonna 2019 sen liikevaihto oli enää 12 MEUR (vrt. 2013: 36 MEUR), mikä sisältää myös Rapalan omien tuotteiden myynnin. Arviomme mukaan yhteisyrityksen purkamisen seurauksena poistuvan Shimano-myynnin negatiivinen vaikutus jää selvästi matalammaksi kuin Okuman myynnin positiivinen vaikutus lähivuosina.
Päivitämme ennusteemme ja näkemyksemme 9.2.2021 julkaistavan Rapalan tilinpäätöksen yhteydessä, mutta lisää-suosituksemme on toistaiseksi ennallaan. Rapala tekee nyt näkemyksemme mukaan systemaattisesti oikeita asioita kestävän tuloskäänteen aikaansaamiseksi. Lue viime viikolla päivitetty näkemyksemme Rapalasta täältä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Rapala VMC
Rapala on vuonna 1936 perustettu maailman johtava uistimien, kolmihaarakoukkujen, kalastajan tarvikkeiden ja fileointiveitsien valmistaja sekä myyjä. Yhtiön myynti muodostuu konsernin omista tuotteista ja kolmansien osapuolten tuotteiden jakelusta yhtiön globaalin jakeluverkoston läpi. Rapala toimii lähes 40 maassa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut20.01.2021
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 275,4 | 265,0 | 265,5 |
kasvu-% | 4,95 % | −3,79 % | 0,22 % |
EBIT (oik.) | 17,9 | 21,3 | 21,7 |
EBIT-% (oik.) | 6,50 % | 8,04 % | 8,16 % |
EPS (oik.) | 0,21 | 0,31 | 0,35 |
Osinko | 0,00 | 0,06 | 0,10 |
Osinko % | 1,89 % | 3,15 % | |
P/E (oik.) | 13,12 | 10,36 | 9,09 |
EV/EBITDA | 7,84 | 8,12 | 6,17 |