Rapala: Isot kalat uivat vielä kärsivällisen haaviin
Rapalan H2’21 petti korkeat odotuksemme pahasti, sillä osa tärkeistä tilauksista oli tullut sisään jo H1’21:lla kauppojen varmisteltua saatavuuttaan. Vuoden 2021 liikevoitto parani lopulta 50 %:lla 32,7 MEUR:oon ja vuoteen 2022 lähdetään siten odotuksiamme matalammalta tulostasolta. Tuloskasvulla on mielestämme silti edelleen kaikki edellytykset jatkua myös lähivuosina huolimatta kalastusbuumin hidastumisesta, sillä matka Rapala-brändin ja vapa- ja kelakategorian täyteen potentiaaliin on vielä alussa. Arvostus on edullinen huolimatta tekemistämme ennustelaskuista. Laskemme tavoitehintamme 8,5 euroon (aik. 11,0 euroa) ja annamme osta-suosituksen (aik. lisää).
Tulostaso jäi selvästi vahvan H1:n jälkeen korkealle karanneista odotuksistamme
Kommentoimme Rapalan H2-raporttia perjantaina tarkemmin täällä. Tiivistettynä H2:lla liikevoittoa (vrt.) kertyi vain 6,2 MEUR ja alle puolet ennustamastamme 13,2 MEUR.sta. Sijoittajapuhelun perusteella vaikuttaa siltä, että varastojen arvon kohoaminen 86,2 MEUR:oon (2020: 68,8 MEUR) oli tietoinen valinta varautumisesta vahvalta näyttävään kevätsesonkiin. Konsernilla on myös aiempaa parempi ohjattavuus, kun ostoja valvotaan keskitetysti ja varastosaldoja pystytään seuraamaan selvästi aiempaa tarkemmin. Syksyn aikana brändisalkkua on myös yhtenäistetty, sillä yhtiöllä on ollut paljon heikon pääoman tuoton nimikkeitä. Niiden karsinta varastoista johti myös alennusmyynteihin, mikä laimensi kannattavuutta ja samalla Okuma-lanseerauksen valmistelu toi lisää kuluja. Vaikka H2-numerot olivat paha pettymys, vaikuttaa yhtiö etenevän strategiansa osalta edelleen oikeaan suuntaan.
Yhtiötä kroonisesti vaivanneita ongelmia on kyetty ratkaisemaan ja nyt ollaan siirtymässä kasvuvaiheeseen
Rapala ohjeisti 2022 vertailukelpoisen liikevoiton olevan samalla tasolla kuin edellisenä vuonna (32,7 MEUR). Laskimme vuoden 2022 EPS ennustettamme 8 %:lla. Vaikka 2022 liikevoitto ei kasva ennusteessamme, kasvaa osakekohtainen tulos, sillä vähemmistö-osuutta (Venäjä ja Itä-Eurooppa) tai hybridin korkoja ei tarvitse enää maksaa. Odotamme kalastusbuumin heikkenevän asteittain (2022-23), mutta markkina jää silti selvästi yli 2019 tason mm. lisääntyneiden vapaa-ajan kalastusveneiden tukemana. Hiljentymisen negatiivista vaikutusta kumoavat tehokkaasti kasvuhankkeet ja niistä erityisesti Okuma-myynnin alkaminen, jonka uskomme lähivuosina saavuttavan Rapalan aiemmin jakeleman Shimano-myynnin tason (n. 30 MEUR). Konsernin fokus on myös yhä enemmän lippulaiva-brändi Rapalan hyödyntämisessä ja uskomme tämän strategian kantavan hedelmää, sillä kaikkien tuntema brändi on pölyttynyt liian kauan vähemmän tärkeiden brändien viedessä myynnin fokusta ja asiakkaiden hyllytilaa. Myös arvioimaamme täyteen potentiaaliin (liikevoitto ~15 %) suhteutettuna yhtiöllä on rutkasti varaa parantaa (2021 EBIT 11,1 %). 2022-2024 EPS-kasvu on ennusteessamme n. 12 % (CAGR).
Kyydissä kannattaa mielestämme ehdottomasti pysyä edelleen huolimatta H2-pettymyksestä
Rapalan oikaistut tuloskertoimet ovat 2022e P/E 14x ja EV/EBIT 10x ja 2023e P/E 12x ja EV/EBIT 10x. Nämä ovat absoluuttisesti matalia kertoimia defensiiviselle kuluttajabrändiyhtiölle. Myös suhteessa verrokkeihin Rapalaa hinnoitellaan tulospohjaisesti edelleen selvällä alennuksella (-25 %). Mielestämme yhtiölle hyväksyttävä P/E-kerroin on tällä hetkellä noin 15x ja se voi venyä pidemmällä aikavälillä luottamuksen vahvistuessa yhtiön suorittamista kohtaan vielä noin 20x tasolle. Hahmottelemamme vuosittainen kokonaistuotto osakkeelle muodostuu asteittaisesta kertoimien noususta, 12 %:n tuloskasvusta sekä 2-4 %:n osinkotuotosta. Muistutamme myös, että vahvojen brändien arvon purkautumiselle on strategian toteutuksen ohella edelleen myös potentiaalinen toinen reitti Rapalan kilpailijan ostettua aiemmin 19,2 %:n osuuden yhtiöstä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Rapala VMC
Rapala on vuonna 1936 perustettu maailman johtava uistimien, kolmihaarakoukkujen, kalastajan tarvikkeiden ja fileointiveitsien valmistaja sekä myyjä. Yhtiön myynti muodostuu konsernin omista tuotteista ja kolmansien osapuolten tuotteiden jakelusta yhtiön globaalin jakeluverkoston läpi. Rapala toimii lähes 40 maassa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut13.02.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 294,3 | 296,2 | 303,6 |
kasvu-% | 12,63 % | 0,64 % | 2,50 % |
EBIT (oik.) | 32,7 | 32,7 | 34,0 |
EBIT-% (oik.) | 11,11 % | 11,03 % | 11,21 % |
EPS (oik.) | 0,46 | 0,53 | 0,57 |
Osinko | 0,15 | 0,20 | 0,30 |
Osinko % | 1,72 % | 7,02 % | 10,53 % |
P/E (oik.) | 19,09 | 5,40 | 4,96 |
EV/EBITDA | 9,02 | 3,95 | 3,72 |