Nostamme Rapalan tavoitehintamme 2,4 euroon (aik. 2,3 euroa) ja toistamme vähennä-suosituksemme. Näkyvyys yhtiön tilanteeseen koronapandemian keskellä on edelleen heikko ja puolivuosittaisesta raportoinnista johtuen tarkkoja vaikutuksia yhtiön liiketoimintaan joudutaan odottamaan vielä heinäkuulle asti. Koronan aiheuttama pahin myynnin kuoppa vaikuttaa olevan väistymässä ja Rapalalle tärkeä kesäsesonki on vielä osin pelastettavissa. 2020e tulos jää kuitenkin erittäin heikoksi, ja myös osakkeen keskeisen ajurin eli Rapalan strategian toteuttamisen eteneminen on vaarassa hidastua kriisin keskellä, eikä edullisilta näyttäviin 2021-kertoimiin voi siten vielä nojata.
Markkinan tilanne on arviomme mukaan parantunut huhtikuun synkästä tilanteesta
Erityisesti maaliskuun lopun ja huhtikuun vähittäiskauppojen sulut ja liikkumissuositukset ovat väistämättä laskeneet Rapalan asiakkaiden (vähittäiskaupat) myyntiä eri markkinoilla. Verkkokaupoista tuotteita on voinut tilata, mutta alalla verkon osuus on ollut perinteisesti matala (10-15 %). Rapalan tärkeimmällä markkinalla USA:ssa urheilu- ja vapaa-ajankaupan huhtikuun myyntidata oli synkkä (-38 %) isoimpien rajoitustoimien oltua päällä. Samaan aikaan myös Rapalan Minnesotan varastoon kohdistui reilun kuukauden sulkutoimet maaliskuun lopusta alkaen, mikä on vaikeuttanut toimituksia tänä aikana asiakkaille. Eri osavaltioiden rajoitustoimia on asteittain purettu ja mm. koko Pohjois-Amerikan kattavan tärkeän asiakkaan Cabella/Bass Pron liikkeistä on tällä hetkellä enää alle 10 % suljettuna. Euroopassa korona sulki asiakkaiden liikkeet ainakin Italiassa, Ranskassa ja Saksassa maalis-huhtikuussa, mutta myös niitä on jälleen avattu. Suomessa liikkeet saivat olla auki, mutta mm. Keskon vapaa-ajankauppa (sis. Intersport) laski 45 % huhtikuussa, jolloin Rapalan myynti on ollut todennäköisesti myös Suomessa heikkoa. Muihin vapaa-ajan harrastuksiin nähden kalastuksen avulla sosiaalista etäisyyttä on kuitenkin helpompi ylläpitää, mistä syystä emme odota kalastusvälineiden markkinan laskeneen kuitenkaan aivan näin rajusti huhtikuun aikana.
Teimme pieniä tarkennuksia ennusteisiimme, mutta näkyvyys myynnin kehitykseen on edelleen rajallinen
Arviomme mukaan Rapalan Q1’20-toimitukset etenivät odotusten mukaan, mutta koronan vaikutus Rapalan myyntiennusteeseemme on Q2:lla -9 % ja vielä H2:lla -4 %. Tämän päälle Shimano-myynnin poistumasta sekä asiakkaiden leudon talven paisuttamista talviurheiluvälinevarastoista aiheutuu vastatuulta ja koko vuoden myynti laskee ennusteessamme 10 %:lla. Korkeasta myyntikatteesta sekä korkeista kiinteistä kuluista johtuen myynnin lasku näkyy vivulla kannattavuudessa. Joitain helpotuksia yhtiö saa kiinteiden kustannustensa kattamiseen eri maiden tukimekanismeista, mutta odotamme osakekohtaisen tuloksen painuvan lähelle nollaa. 2021e liikevaihto kääntyy ennusteessamme 4 %.n kasvuun 258 MEUR:oon ja kannattavuus elpyy lähelle 2019 tasoa edellyttäen että 10 MEUR:n säästöohjelma ja 13 Fishing -tuotteiden ylösajo etenevät. Ennustamme varastojen paisuvan kriisissä, mikä nostaa nettovelka/EBITDA:n lähes 5x:ään (tavoite < 3,8x) ja olemme leikanneet myös ensi kevään osingon nollaan.
Strategian eteneminen edelleen osakkeen tärkein ajuri, mutta kriisi pitää selättää ensin
Oikaistulla 2019 tuloksella P/E-kerroin 12x ja EV/EBIT 11x olisivat houkuttelevia defensiiviselle kuluttajabrändiyhtiölle. 2020e kertoimet nousevat kuitenkin erittäin korkeiksi, eivätkä ne tarjoa tukea osakkeelle. 2021e P/E-kerroin laskee ennusteessamme jälleen 12x:ään, mutta ennusteemme realisoitumiseen liittyy merkittävää epävarmuutta epidemian keston ja sen kerrannaisvaikutusten osalta. Ennusteemme myös olettaa Rapalan strategian keskeisten projektien etenevän suunnitellusti, mikä voi olla ylioptimistista uuden johdon fokuksen kohdistuessa akuutin kriisiin hoitoon. Yhtiön P/B 0,7x (hybridilainasta oikaistu) on hyvin matala alleviivaten yhtiön korkeaa potentiaalia, jos strategia onnistuu tavoitellussa oman pääoman tuoton parantamisessa, mutta tätä varten on vielä paljon töitä tehtävänä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Rapala VMC
Rapala on vuonna 1936 perustettu maailman johtava uistimien, kolmihaarakoukkujen, kalastajan tarvikkeiden ja fileointiveitsien valmistaja sekä myyjä. Yhtiön myynti muodostuu konsernin omista tuotteista ja kolmansien osapuolten tuotteiden jakelusta yhtiön globaalin jakeluverkoston läpi. Rapala toimii lähes 40 maassa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut25.05.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 275,4 | 248,2 | 258,3 |
kasvu-% | 4,95 % | −9,89 % | 4,10 % |
EBIT (oik.) | 17,9 | 9,1 | 15,8 |
EBIT-% (oik.) | 6,50 % | 3,66 % | 6,13 % |
EPS (oik.) | 0,21 | 0,02 | 0,21 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,10 |
Osinko % | 3,17 % | ||
P/E (oik.) | 13,12 | 169,77 | 14,80 |
EV/EBITDA | 6,88 | 10,18 | 7,50 |