Rapalan tuloskasvulla on kaikki edellytykset jatkua lähivuosina huolimatta kalastusbuumin hidastumisesta, sillä matka Rapala-brändin ja vapa- ja kelakategorian täyteen potentiaaliin on vielä alussa. Olemme laskeneet hieman ennusteitamme leikattuamme niitä selvästi Venäjän markkinan osalta, jonka merkitys Rapalalle on viime vuosina ollut verrattain rajallinen. Muutosten myötä kuluvan vuoden tuloskasvu hidastuu, mutta etenkin pidemmän ajan tuotto-odotus säilyy houkutteleva (20 %/v) suhteessa maltilliseen riskiprofiilin. Myös yritysosto-optio antaa Rapalan arvostukselle tukea. Tarkistamme tavoitehinnan 8,2 euroon (aik. 8,5 €) ja suosituksen lisää-tasolle (aik. osta). Yhtiöstä julkaistu laaja raportti on luettavissa täällä.
Rapala on alan arvokkain brändi uistimissa
Rapala toimii noin 7 mrd. € arvoisella urheilukalastuksen markkinalla, josta vapojen ja kelojen arvo on noin puolet ja niihin Rapalan laajeni vasta hiljattain yritysostojen myötä. Arviot alan kasvusta vaihtelevat eri lähteissä ja harrastajamäärien kehityksessä on alueellisia eroja. Kokonaisuutena ala kasvaa globaalisti arviomme mukaan pitkällä aikavälillä noin BKT:n vauhtia ja on hyvin defensiivinen suhteessa taloussykleihin, mutta sääriippuvainen. Pandemia antoi markkinan kasvulle selvän sysäyksen. Ala konsolidoituu vauhdilla pääomasijoittajavetoisesti ja myös Rapala on mahdollinen yritysostokohde. Rapalan vahva brändi ja luotettu asema isojen kauppaketjujen kumppanina, oma tuotanto, jakelu sekä tuotekehitys ja Taiwanin suorahankintayksikkö muodostavat yhtiön kilpailuedun kulmakivet. Strategian ensimmäisessä vaiheessa aiemmin hyvin kompleksinen toimitusketju on uudelleenjärjestelty ja eri liiketoimintayksiköiden edellytykset yhteistyölle ovat selvästi kohentuneet.
Pohja kunnossa kannattavaa kasvua varten
Rapala ohjeistaa 2022 vertailukelpoisen liikevoiton olevan samalla tasolla kuin edellisenä vuonna (32,7 MEUR). Aiempi liikevoiton ennusteemme oli ohjeistuksen tasolla, mutta laskimme sitä noin 2 MEUR:lla 30,5 MEUR:oon Venäjän markkinatilanteen dramaattisen heikentymisen myötä. Vaikka Rapalan 2022 liikevoitto hieman laskee ennusteessamme, kasvaa osakekohtainen tulos edelleen, sillä mm. hybridilainan korkoja ei tarvitse enää maksaa. Odotamme kalastusbuumin heikkenevän asteittain (2022-23), mutta markkina jää silti selvästi yli 2019 tason mm. lisääntyneiden vapaa-ajan kalastusveneiden tukemana. Hiljentymisen negatiivista vaikutusta kumoavat tehokkaasti synergistiset kasvuhankkeet ja niistä tärkeimpänä on Okuma-myynnin alkaminen, jonka uskomme lähivuosina saavuttavan Rapalan aiemmin jakeleman Shimano-myynnin tason (n. 30 MEUR). Vuoden 2025 ennusteemme Rapalan liikevaihdoksi on 329 MEUR ja liikevoitoksi 40 MEUR (EBIT 13 %).
Kyydissä kannattaa mielestämme pysyä edelleen
Rapalan tuloskertoimet 2022e P/E 15x ja EV/EBIT 11x ja 2023e P/E 13x ja EV/EBIT 10x ovat matalia kertoimia defensiiviselle kuluttajabrändiyhtiölle, vaikkakin yhtiön aiempi suhteellinen alennus verrokkiryhmään on sulanut sektorin arvostusten laskettua. Mielestämme yhtiölle hyväksyttävä P/E-kerroin voisi nykyisellään olla noin 15x ja se voisi venyä pidemmällä aikavälillä luottamuksen vahvistuessa yhtiön suorittamista kohtaan vielä noin 20x tasolle. Hahmottelemamme vuosittainen kokonaistuotto osakkeelle muodostuu asteittaisesta kertoimien noususta, 13 %:n tuloskasvusta sekä 2-4 %:n osinkotuotosta. Vahvojen brändien arvon purkautumiselle on strategian toteutuksen ohella edelleen myös potentiaalinen toinen reitti Pure Fishingin omistajan ostettua aiemmin 19,2 %:n osuuden yhtiöstä. Alan transaktiot ovat tapahtuneet analyysimme perusteella noin EV/S 2x-kertoimilla (Rapala nyt EV/S 1,2x).
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Rapala VMC
Rapala on vuonna 1936 perustettu maailman johtava uistimien, kolmihaarakoukkujen, kalastajan tarvikkeiden ja fileointiveitsien valmistaja sekä myyjä. Yhtiön myynti muodostuu konsernin omista tuotteista ja kolmansien osapuolten tuotteiden jakelusta yhtiön globaalin jakeluverkoston läpi. Rapala toimii lähes 40 maassa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut11.04.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 294,3 | 291,7 | 298,9 |
kasvu-% | 12,63 % | −0,89 % | 2,46 % |
EBIT (oik.) | 32,7 | 30,5 | 32,5 |
EBIT-% (oik.) | 11,11 % | 10,44 % | 10,87 % |
EPS (oik.) | 0,46 | 0,49 | 0,55 |
Osinko | 0,15 | 0,20 | 0,30 |
Osinko % | 1,72 % | 6,35 % | 9,52 % |
P/E (oik.) | 19,09 | 6,48 | 5,77 |
EV/EBITDA | 9,02 | 4,46 | 4,15 |