Remedy H2 - strategian hedelmiä poimitaan tänä vuonna
Nostamme Remedyn tavoitehinnan 9,0 euroon (aik. 8,5 euroa) ja laskemme suosituksemme lisää-tasolle (aik. osta). Yhtiön H2-tulos oli linjassa odotuksiimme ja yhtiön strategia ja peliprojektit etenevät yhä suunnitellusti. Yhtiö on rakentanut onnistuneesti vuodet 2017-2018 moniprojektimalliin nojaavaa kasvustrategiaansa pitäen samalla tuloksensa lievästi positiivisena. Tänä vuonna strategian hedelmiä päästään ensimmäisen kerran poimimaan Control-pelin arviomme mukaan H2’19:lla tapahtuvan julkaisun myötä. Strategian edistyminen on alkanut heijastua myös yhtiön osakekurssiin ja mielestämme yhtiön selkein aliarvostus on jo purkaantunut. Osakkeen arvostus (2019e EV/EBIT 10x) näyttää kuitenkin edelleen kohtuulliselta Control-pelin varovaisen myyntiennusteemme valossa.
Remedyn H2-liikevaihto kasvoi 23 % 10,9 MEUR:oon jääden hieman ennusteestamme (11,7 MEUR). Liikevaihto koostui pääosin Control- ja Crossfire 2 -pelien julkaisijoilta saatavista kehitysmaksuista. Liiketulos oli 1,0 MEUR (EBIT-% 9,1 %) ja ylitti lievästi 0,8 MEUR:n ennusteemme. Vuosi 2018 oli vielä Remedyn moniprojektimalliin nojaavan strategian rakennusaikaa, mutta yhtiö pystyi silti pitämään tuloksensa positiivisena merkittävästi kasvaneesta organisaatiostaan huolimatta. Yhtiön rekrytointi lähti vetämään vuoden aikana hyvin, mikä on positiivista erittäin osaajakilpaillulla alalla. Remedy ohjeisti liikevaihtonsa ja liiketuloksensa kasvavan tänä vuonna. Lisäksi yhtiön hallitus ehdotti yllättäen 0,10 euron osakekohtaisen osingon jakamista yhtiön vahvan nettokassan (H2’18: 20,1 MEUR) turvin, mikä osaltaan signaloi myös yhtiön luottamusta tulevaisuuden näkymiin.
H2-raportti vahvisti jälleen Remedyn strategian ja peliprojektien etenevän suunnitellusti. Moniprojektimalli saatiin viime vuoden aikana ajettua ylös ja Remedy kertoi nyt tavoittelevansa vähintään yhden pelin tai pelin laajennuksen tuomista markkinoille tästä vuodesta lähtien. Siten yhtiön liikevaihtoon pitäisi tulla selkeä tasokorotus vuosiin 2017-2018 nähden. Tämän vuoden osalta liikevaihdosta vielä valtaosa ajoittuu loppuvuoteen. Lokakuussa solmittu uusi Crossfire-alihankintaprojekti tuo yhtiölle tasaista kassavirtaa lähivuosina. Lisäksi arvioimme aiemman Crossfire-projektin julkaisun tapahtuvan tämän vuoden aikana, mistä Remedyllä on todennäköisesti mahdollisuus rojaltituottoihin. Yhtiön kolmas peliprojekti on konseptointivaiheessa ja lisäksi yhtiö käynnisti viime vuonna Vanguard-peliprojektin, jossa vielä tällä hetkellä pienellä kehitystiimillä pyritään luomaan palvelumallinen monipelattava peli.
Lähivuosien ennusteemme pysyivät käytännössä ennallaan H2-raportin jäljiltä. Remedyn strategiaa päästään ensimmäistä kertaa kunnolla mittaamaan tänä vuonna, kun yhtiö alkaa saada rojaltituottoja omasta Control-pelistään sekä Smilegaten Crossfire -projektista. Control-pelin julkaisun ja varovaisen myyntiennusteemme (noin 1,2 milj. kpl vuonna 2019) toteutuessa Remedyn liikevaihto nousee ennusteessamme 31 MEUR:oon (+55 %) ja liiketulos kasvaa 7,6 MEUR:oon (EBIT-% 24 %) vuonna 2019.
Vuosi 2019 on ensimmäinen vuosi, joka alkaa heijastella yhtiön todellista tulospotentiaalia Control-pelin julkaisun onnistuessa odotustemme mukaisesti. Remedyn 2019e P/E on 16x ja vahvan nettokassan huomioiva EV/EBIT 10x. Kertoimet ovat mielestämme edelleen kohtuullisia huomioiden Remedyn vahva arvonluontipotentiaali yhtiön strategian onnistuessa. Alkuvuoden kurssinousun myötä Remedyn pahin aliarvostus on kuitenkin jo purkaantunut ja muistutamme, että näkyvyys pelijulkaisujen onnistumiseen on vielä heikko ja se pitää yhtiön riskitason keskimääräistä korkeampana.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Remedy Entertainment
Remedy Entertainment on vuonna 1995 perustettu suomalainen videopelikehittäjä. Yhtiö on yksi Suomen vanhimmista pelinkehittäjistä, jonka tunnetuimpia pelejä ovat Max Payne, Alan Wake, Quantum Break ja Control. Remedy tunnetaan maailmalla parhaiten tarinavetoisista toimintapeleistä ja on yksi arvostetuimpia itsenäisiä AAA-pelistudioita maailmassa. Remedy kehittää korkeatasoisia, suurten pelistudioiden massapeleistä selkeästi erottuvia pelejä pääsääntöisesti PC:lle, Xboxille ja Playstationille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut13.02.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 20,1 | 31,2 | 33,3 |
kasvu-% | 17,35 % | 54,87 % | 6,57 % |
EBIT (oik.) | 0,6 | 7,6 | 7,9 |
EBIT-% (oik.) | 3,02 % | 24,21 % | 23,69 % |
EPS (oik.) | 0,04 | 0,50 | 0,52 |
Osinko | 0,10 | 0,30 | 0,31 |
Osinko % | 1,49 % | 1,83 % | 1,89 % |
P/E (oik.) | 151,99 | 32,55 | 31,22 |
EV/EBITDA | 55,17 | 21,25 | 20,11 |