Nostamme Remedyn suosituksen osta-tasolle (aik. lisää) ja tavoitehinnan 18,0 euroon (aik. 15,5 euroa). Remedy on yksi harvoista yhtiöistä, jonka liiketoimintaa koronavirus ei oleellisesti hankaloita, vaan sen pelien myynti saa jopa tukea viruksen pelialalle aiheuttamasta kysyntäpiikistä. Yhtiön viime viikolla solmima julkaisusopimus Epic Gamesin kanssa on ehdoiltaan Remedylle poikkeuksellisen suotuisa ja tarjoaa yhdessä muiden nykyisten pelihankkeiden kanssa sijoittajille näkyvyyttä yhtiön tulovirtoihin useiden vuosien ajaksi. Sopimuksen myötä nousseiden ennusteidemme ja parantuneen näkyvyyden myötä laskeneen riskitason valossa osakkeen arvostus on hyvin houkutteleva.
Korona lisännyt pelaamisen kysyntää ihmisten pysytellessä neljän seinän sisällä
Peliala on yksi harvoista toimialoista, joka jopa hyötyy koronasta ihmisten pysytellessä kotona ja kuluttamassa aikaansa pelaamiseen. Pelien kehittäminen onnistuu myös etänä ja Remedy alkoi panostaa etätyömahdollisuuksiin jo helmikuussa ennen pahimman koronaepidemian puhkeamista. Yhtiö pystyy työstämään projektejaan tällä hetkellä lähes normaalisti ja näin ollen koronan vaikutukset saattavat lyhyellä tähtäimellä kääntyä yhtiön kannalta jopa positiiviselle puolelle kasvavan kysynnän tukiessa pelimyyntiä.
Remedy nappasi eeppisen julkaisusopimuksen
Remedy tiedotti viime viikolla sen valinneen Epic Gamesin julkaisijaksi Remedyn seuraavalle kahdelle julkistamattomalle pelille. Ensimmäinen projekti (aik. 3. projekti) on Remedyn tähän asti kunnianhimoisin, useammalle alustalle julkaistava suuren kokoluokan peli, joka on jo esituotannossa. Toinen, pienemmän kokoluokan projekti pohjautuu samaan pelisarjaan. Julkaisusopimus on ehdoiltaan ennennäkemättömän suotuisa Remedylle. Sopimuksen mukaan Epic Games rahoittaa pelien kehityskulut täysin ja Remedy on oikeutettu 50 %:n osuuteen pelien nettomyyntituloista. Remedy myös säilyttää pelien immateriaalioikeudet. Remedy saa siis merkittävän osuuden pelin menestyessä sen tuottopotentiaalista, mutta ei joudu kantamaan riskiä kehityskuluista. Olemme tarkistaneet lähivuosien ennusteitamme ylöspäin Epic-sopimuksen myötä ja sopimuksen tuoman näkyvyyden ansiosta lähivuosien ennusteet ovat selvästi aiempaa tukevammalla pohjalla, mikä laskee osaltaan osakkeen riskitasoa.
Moniprojektimallin ansiosta yhtiön tulovirrat laajenevat tulevina vuosina
Kuluvasta vuodesta on tulossa tuloksellisesti hyvä (2020e EBIT: 11,0 MEUR), kun Controlin myynnistä julkaisijan viime vuonna vähentämät etupainotteiset vähittäismyynnin ja markkinoinnin kulut eivät nakerra rojaltien pohjana olevaa nettomyyntiä (Remedyn osuus 45 % nettomyynnistä) ja lisäksi Epic-projekteista alkaa tuloutua kehitysmaksuja. Arviomme mukaan yhtiön vahva tuloskasvu jatkuu vuosina 2021-2022 Epic-projektien sekä Vanguard-projektin ansiosta. Oletamme myös Crossfire-alihankinnan tai vastaavanlaisen alihankintaprojektin olevan tuolloin käynnissä. Lisäksi Control ja sen lisäosat sekä aiemmat Crossfire-projektit tuovat yhtiölle rojaltivirtaa pelien myynnin jatkuessa. Vuonna 2022 yhtiö arviomme mukaan myös käynnistää seuraavan uuden isomman pelihankkeen, josta voi tuloutua liikevaihtoa julkaisusopimuksen ja kehitysmaksujen muodossa.
Tuotto/riski-suhde aiempaa houkuttelevampi laskeneen riskitason myötä
Remedyn osakkeen arvostus näyttää jo vuosien 2020-2021 kertoimien valossa (P/E 20x-16x, EV/EBIT 14x-11x) kohtuulliselta. Arviomme mukaan vuonna 2022 moniprojektimalli on edennyt vaiheeseen, jossa Remedy saa tuloja ainakin viidestä jo julkaistuista tai kehitteillä olevasta pelihankkeesta. Odotamme tuolloin yhtiön liikevaihtoon (49,5 MEUR) ja liikevoittoon (16,9 MEUR) jälleen tasokorotusta, jonka valossa osakkeen arvostus (2022e P/E 13x, EV/EBIT 8x) näyttää houkuttelevalta, kun huomioidaan Epic-sopimuksen myötä parantunut näkyvyys liikevaihtoon.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Remedy Entertainment
Remedy Entertainment on vuonna 1995 perustettu suomalainen videopelikehittäjä. Yhtiö on yksi Suomen vanhimmista pelinkehittäjistä, jonka tunnetuimpia pelejä ovat Max Payne, Alan Wake, Quantum Break ja Control. Remedy tunnetaan maailmalla parhaiten tarinavetoisista toimintapeleistä ja on yksi arvostetuimpia itsenäisiä AAA-pelistudioita maailmassa. Remedy kehittää korkeatasoisia, suurten pelistudioiden massapeleistä selkeästi erottuvia pelejä pääsääntöisesti PC:lle, Xboxille ja Playstationille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut31.03.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 31,6 | 39,3 | 43,0 |
kasvu-% | 57,08 % | 24,19 % | 9,41 % |
EBIT (oik.) | 6,5 | 11,0 | 13,5 |
EBIT-% (oik.) | 20,65 % | 27,98 % | 31,34 % |
EPS (oik.) | 0,43 | 0,73 | 0,90 |
Osinko | 0,11 | 0,20 | 0,40 |
Osinko % | 0,96 % | 1,21 % | 2,42 % |
P/E (oik.) | 26,39 | 22,61 | 18,47 |
EV/EBITDA | 16,63 | 14,56 | 11,36 |