Toistamme Remedyn lisää-suosituksen ja tarkistamme tavoitehintaa 38,0 euroon (aik. 33,0 EUR) heijastellen eilisen CMD:n myötä vahvistunutta näkemystämme yhtiön pitkän aikavälin arvonluontipotentiaalista. Remedyn tiimin kyky luoda laadukkaita pelejä tehokkaasti, suotuisat markkinatrendit ja houkutteleva asema arvoketjussa tarjoavat yhtiölle erittäin hyvät edellytykset kasvaa merkittävästi nykyistä suuremmaksi pelitaloksi tällä vuosikymmenellä. Vahvan kasvutarinan valossa osakkeen lyhyellä tähtäimellä kireältä näyttävä arvostus ei mielestämme vielä koidu ongelmaksi pitkää peliä pelaavalle sijoittajalle.
Kasvustrategian seuraavassa vaiheessa entistä suurempia ja pitkäkestoisempia pelejä
Remedyn strategia siirtyi viime vuonna moniprojektimallin onnistuneen ylösajon ja Control-pelin julkaisun myötä kannattavan kasvun vaiheeseen, jota yhtiö aikoo uudella 2021-2025 strategiakaudella kiihdyttää. Remedyn tavoitteena on luoda vuoteen 2025 mennessä useita menestyspelejä, joista vähintään yhden tavoitellaan olevan merkittävä hitti. Lisäksi tavoitteena on omistaa vähintään 3 menestyksekästä ja kasvavaa pelibrändiä. Yhtiö haluaa myös edelleen vahvistaa asemaansa arvoketjussa ja todennäköisesti toimii tulevaisuudessa kokonaan itse joidenkin uusien peliensä julkaisijana ja rahoittajana. Remedyn tavoitteena on tulla myös pelialan vetovoimaisimmaksi työnantajaksi Euroopassa. Yhtiö ei antanut strategiakaudelle numeerisia taloudellisia tavoitteita, mutta tavoitteena on kasvaa jatkossakin kannattavasti, hyvin hallituilla riskeillä. Käytännössä siis yhtiö jatkaa entuudestaan tuttujen strategisten askelten ottamista, mutta peliprojektien lukumäärän ja koon kasvaessa yhtiön kasvupotentiaali vahvistuu vuosi vuodelta. Samalla toimialan trendit (tilauspohjaiset mallit, pilvipelaaminen, digitaalinen jakelu ja pitkäkestoiset pelipalvelut) tukevat Remedyn kasvunäkymiä, kun tarve laadukkaalle pelisisällölle vain kasvaa tulevaisuudessa.
Control-pelin myynnillä pitkä häntä digitaalisissa kanavissa
Remedy paljasti elokuussa 2019 julkaistun Control-pelin myyneen tähän mennessä yli 2 miljoonaa kopiota, mikä on hyvä suoritus pelin suhteellisen pieni markkinointibudjetti huomioiden. Peli teki myös myydyillä kopioilla mitattuna marraskuussa myyntiennätyksensä osoittaen laadukkaiden pelien myyvän hyvin digitaalisissa kanavissa vielä pitkään julkaisun jälkeen. Tulevista Epic-projekteista ja Vanguard-projektista Remedy ei juurikaan antanut lisätietoja, mutta niiden kehitys etenee suunnitellusti. Smilegatelle tehtävä Crossfire-alihankinta on edennyt hyvin ja nykyisen sopimuksen mukainen kehitystyö saadaan pian valmiiksi. Remedyn kommenttien perusteella Smilegate-yhteistyölle on odotustemme mukaisesti luvassa jatkoa myös tulevina vuosina. Kokonaisuudessaan CMD:n esitykset antoivat positiivisen kuvan Remedyn peliprojektien johtamisesta ja HR-toiminnoista. Pelinkehityksen skaalaedut myös paranevat tulevina vuosina moniprojektimallissa eri projektien välillä jaettujen teknologioiden ja palveluiden avulla.
Vahva pitkän aikavälin kasvutarina tukee korkeaa arvostusta
Pidimme lähivuosien ennusteemme ennallaan, mutta nostimme pitkän aikavälin ennusteita CMD:n jälkeen. Remedyn vuosien 2020-2021 arvostuskertoimet näyttävät korkeilta (P/E 42x-34x, EV/EBIT 31x-26x) ja heijastelevat osakkeeseen ladattuja tuloskasvuodotuksia. Arviomme mukaan vuonna 2022 moniprojektimalli on edennyt vaiheeseen, jossa Remedy saa tuloja ainakin viidestä jo julkaistuista tai kehitteillä olevasta pelihankkeesta. Odotamme tuolloin yhtiön liikevaihtoon (52 MEUR) ja liikevoittoon (18,0 MEUR) jälleen tasokorotusta. Tuolloin osakkeen arvostus (2022e P/E 28x, EV/EBIT 21x) näyttää jo kohtuullisemmalta, kun huomioidaan yhtiön pitkän aikavälin vahvat kasvunäkymät. Korkeilla kertoimilla hinnoiteltuun verrokkiryhmään nähden Remedyn lähivuosien EV/S- ja EV/EBIT-kertoimet ovat reilu 20 % alle mediaanitason.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Remedy Entertainment
Remedy Entertainment on vuonna 1995 perustettu suomalainen videopelikehittäjä. Yhtiö on yksi Suomen vanhimmista pelinkehittäjistä, jonka tunnetuimpia pelejä ovat Max Payne, Alan Wake, Quantum Break ja viimeisimpänä elokuussa 2019 julkaistu Control. Remedy tunnetaan maailmalla parhaiten tarinavetoisista toimintapeleistä ja on yksi arvostetuimpia itsenäisiä AAA-pelistudioita maailmassa. Remedy kehittää korkeatasoisia, suurten pelistudioiden massapeleistä selkeästi erottuvia pelejä pääsääntöisesti PC:lle, Xboxille ja Playstationille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut09.12.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 31,6 | 40,8 | 45,0 |
kasvu-% | 57,08 % | 28,83 % | 10,38 % |
EBIT (oik.) | 6,5 | 12,4 | 14,9 |
EBIT-% (oik.) | 20,65 % | 30,48 % | 33,05 % |
EPS (oik.) | 0,43 | 0,82 | 0,99 |
Osinko | 0,11 | 0,20 | 0,40 |
P/E (oik.) | 26,39 | 19,94 | 16,54 |
EV/EBITDA | 16,63 | 12,93 | 10,61 |