Toistamme Remedyn 50,0 euron tavoitehinnan ja nostamme suosituksemme osta-tasolle (aik. lisää). Remedyn strategia ja pelihankkeet etenevät määrätietoisesti eteenpäin ja näkyvyys tulevien vuosien kasvuajureihin on tänä vuonna vahvistunut. Samalla yhtiön osake on jäänyt polkemaan paikoilleen, mikä tarjoaa mielestämme pitkää peliä pelaaville sijoittajille hyvän ostopaikan ennen uusien pelijulkaisujen tuomaa kasvuloikkaa. Lyhyen tähtäimen positiivisena ajurina näemme lokakuun 5. päivä julkaistavan Alan Wake Remastered (AWR) -pelin, joka hyvin todennäköisesti tulee olemaan tuottoisa projekti Remedylle.
Alan Wake Remastered -pelillä hyvät edellytykset olla tuottoisa projekti
Remedy on jo Epicin kanssa tehdyn julkaisusopimuksen yhteydessä kertonut sekä pienen että suuren Epic-projektin sijoittuvan samaan pelisarjaan. Siten pienen projektin varmistuminen viime viikolla AWR-peliksi näkemyksemme mukaan vahvisti myös sen, että suuri Epic-projekti tulee olemaan Alan Wake 2. Näemme ennestään tutun pelibrändin ansiosta molempien pelien menestysmahdollisuudet erittäin hyvinä. Lisäksi AWR luo Alan Wake -brändille lisää tunnettuutta nyt myös Playstationin puolella. Remedy ei ole avannut lukuja Epic-projektien tuotantobudjeteista, mutta arviomme mukaan remasterointiprojekteissa budjetit liikkuvat joissakin miljoonissa. Olettamalla AWR-projektin budjetiksi (tuotanto+markkinointi) 8 MEUR, tarvitsee pelin myydä 21-30 euron keskihinnalla noin 420-600 tuhatta kappaletta kulujen kattamiseksi. Tämän jälkeen Remedy ja Epic Games jakavat projektin tuotot keskenään tasan. Ennestään tutun pelibrändin ja alhaisemman myyntihinnan ansiosta AWR:n lähtökohdat yltää Control-pelin tavoin yli 2 miljoonan kopion myyntiin ovat mielestämme erittäin hyvät. Tällöin projektista Remedylle tuloutuvat rojaltit voisivat laskelmiemme mukaan nousta yli 10 MEUR:oon.
Ennusteet ennallaan - AWR:n julkaisu tuo taas lisää konkretiaa ennusteiden taakse
Odotamme Remedyn liikevaihdon kasvavan tänä vuonna 13 % ja liikevoiton nousevan 15,6 MEUR:oon (2020: 13,2 MEUR). Kasvua tukevat Epic-projektien kasvavat tulovirrat, kun suuren projektin kehitysmaksut kasvavat H2:lla täydessä tuotantovaiheessa ja AWR-peli julkaistaan lokakuussa. Tässä vaiheessa loppuvuodelle mahdollisesti ajoittuviin rojalteihin näkyvyys on vielä heikko. Lisäksi Crossfire-alihankinnasta voi tuloutua kehitysmaksujen lisäksi rojalteja CrossfireX ja Crossfire HD -pelien julkaisun myötä. Odotamme myös Controlin myynnin jatkuvan hyvin digitaalisissa kanavissa sekä uusilla konsoleilla. Uusista Control-projekteista voi myös tuloutua jo tänä vuonna hieman kehitysmaksuja. Remedyn seuraavan merkittävän kasvuloikan odotamme osuvan vuoteen 2023, mihin arvioimme suuren Epic-projektin (Alan Wake 2) julkaisun ajoittuvan. Tuolloin myös Vanguard-projektista on odotettavissa merkittävämpiä tuloja. Vuonna 2024 arvioimme tuloskasvun jatkuvan uusien Control-pelien tukemana.
Arvostusta katsottava vuosiin 2023-2024, jolloin uudet peliprojektit ovat markkinoilla
Arvioimme Remedyn nyt kehitteillä olevien pelihankkeiden julkaisun ajoittuvan pääasiassa vuosille 2023-2024, jolloin ennustamme yhtiön liikevaihtoon ja tulokseen merkittävää tasokorotusta. Vuonna 2024 odotamme Remedyn saavan merkittäviä tuloja jo ainakin 7 julkaistusta tai kehitteillä olevasta peliprojektista. Ennusteellamme Remedyn vahvan nettokassan huomioivat EV/EBIT-kertoimet vuosille 2023-2024 ovat 18x-14x. Arvostus näyttää mielestämme hyvin maltilliselta, kun huomioidaan Remedyn vahvat pitkän aikavälin kasvunäkymät jo kohtalaisen hyvin menestyvillä pelijulkaisuilla. Tämän päälle sijoittaja saa option ennusteitamme paremmin menestyvistä hittipeleistä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Remedy Entertainment
Remedy Entertainment on vuonna 1995 perustettu suomalainen videopelikehittäjä. Yhtiö on yksi Suomen vanhimmista pelinkehittäjistä, jonka tunnetuimpia pelejä ovat Max Payne, Alan Wake, Quantum Break ja Control. Remedy tunnetaan maailmalla parhaiten tarinavetoisista toimintapeleistä ja on yksi arvostetuimpia itsenäisiä AAA-pelistudioita maailmassa. Remedy kehittää korkeatasoisia, suurten pelistudioiden massapeleistä selkeästi erottuvia pelejä pääsääntöisesti PC:lle, Xboxille ja Playstationille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut14.09.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 41,1 | 46,3 | 49,1 |
kasvu-% | 29,83 % | 12,77 % | 5,86 % |
EBIT (oik.) | 13,2 | 15,6 | 14,7 |
EBIT-% (oik.) | 32,23 % | 33,76 % | 29,90 % |
EPS (oik.) | 0,86 | 0,95 | 0,89 |
Osinko | 0,15 | 0,20 | 0,25 |
Osinko % | 0,38 % | 1,20 % | 1,50 % |
P/E (oik.) | 45,55 | 17,50 | 18,67 |
EV/EBITDA | 31,50 | 9,10 | 8,79 |