Remedy raportoi ensimmäisen Q1-liiketoimintakatsauksensa keskiviikkona klo 8.00. Yhtiö on ennakoinut tänä vuonna liikevaihdon sekä tuloksen kasvun painottuvan toiselle vuosipuoliskolle, joten odotukset alkuvuoden kehityksen suhteen ovat vielä maltillisia. Huomautamme, että vuosineljännestasolla kehitysmaksujen ajoittuminen sekä pelimyynnin sujuminen voivat heiluttaa Remedyn lukuja huomattavasti. Siten emme olisi huolissamme, vaikka Q1-tulos poikkeaisi ennusteista, kunhan koko vuoden kasvua ennakoivat näkymät ovat ennallaan. Huhtikuussa julkaistu Remedyn laaja raportti on luettavissa täältä.
Ennustamme Remedyn Q1-liikevaihdon kasvaneen 8 % ja olleen 8,5 MEUR. Liikevaihto muodostuu ennusteessamme Control-pelin myynnistä sekä kehitteillä olevien pelien julkaisijoilta saaduista kehitysmaksuista. Arvioimme Crossfire-alihankinnan jatkuneen alkuvuodesta normaalisti ja Epic-projekteista tuloutuneen kasvavissa määrin kehitysmaksuja. Vertailukauteen nähden arvioimme Controlin liikevaihdon laskeneen ja ennustamamme kasvun tulleen pääasiassa Epic-projektien kehitysmaksuista.
Ennusteemme odottaa Remedyn Q1-liikevoiton kasvaneen hieman vertailukaudesta ja olleen 1,4 MEUR (Q1’20: 1,1 MEUR). Näkyvyys Remedyn pelien myyntiin sekä kehitysmaksujen suuruuteen ja ajoitukseen on heikko, mikä luo merkittävää epävarmuutta tulosennusteisiin kvartaalitasolla. Isossa kuvassa katseet Remedyn tuloksen ja osakkeen arvostuksen suhteen ovat jo useamman vuoden päässä, jolloin nyt kehitteillä olevat projektit ovat markkinoilla ja uusia hankkeita on käynnissä. Tuloslaskelman alemmilla riveillä arvioimme helmikuussa tehdyn suunnatun annin kulujen (ennuste -1,5 MEUR) heikentävän raportoitua tulosta. Remedy ei kuitenkaan raportoi kevennetyissä Q1- ja Q3-katsauksissa liikevoiton alapuolisia rivejä.
Odotamme Remedyn toistavan kasvavaa liikevaihtoa (2020: 41,1 MEUR) ja liikevoittoa (2020: 13,2 MEUR) ennakoivat näkymänsä Q1-raportissa. Ennusteemme odottaa liikevaihdon kasvavan tänä vuonna 12 % ja liikevoiton paranevan 15,5 MEUR:oon. Muutoin kiinnitämme raportissa huomioita tulevista peliprojekteista mahdollisesti saataviin lisätietoihin. Isossa kuvassa Remedy on edelleen kasvupolkunsa alkupäässä ja Q1-raportti on vain yksi alkupään tarkistuspiste tällä matkalla. Tulevina vuosina peliprojektien lukumäärän ja koon kasvaessa yhtiön kasvu- ja kannattavuuspotentiaali vain vahvistuu vuosi vuodelta. Tähän peilaten osakkeen arvostus on kohtuullinen pitkää peliä pelaavalle sijoittajalle.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Remedy Entertainment
Remedy Entertainment on vuonna 1995 perustettu suomalainen videopelikehittäjä. Yhtiö on yksi Suomen vanhimmista pelinkehittäjistä, jonka tunnetuimpia pelejä ovat Max Payne, Alan Wake, Quantum Break ja viimeisimpänä elokuussa 2019 julkaistu Control. Remedy tunnetaan maailmalla parhaiten tarinavetoisista toimintapeleistä ja on yksi arvostetuimpia itsenäisiä AAA-pelistudioita maailmassa. Remedy kehittää korkeatasoisia, suurten pelistudioiden massapeleistä selkeästi erottuvia pelejä pääsääntöisesti PC:lle, Xboxille ja Playstationille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut08.04.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 41,1 | 45,9 | 48,8 |
kasvu-% | 29,83 % | 11,72 % | 6,32 % |
EBIT (oik.) | 13,2 | 15,5 | 14,8 |
EBIT-% (oik.) | 32,24 % | 33,84 % | 30,29 % |
EPS (oik.) | 0,86 | 0,94 | 0,90 |
Osinko | 0,15 | 0,20 | 0,25 |
P/E (oik.) | 45,55 | 17,46 | 18,23 |
EV/EBITDA | 31,50 | 8,87 | 8,39 |