Remedy Q1 perjantaina: Tänä vuonna kehitetään tulevien vuosien kasvua
Remedy raportoi Q1-tuloksensa perjantaina klo 10.00. Tuloksen live-seuranta alkaa tuolloin 9.50 inderes.fi-palvelussa sekä YouTube-kanavallamme. Odotamme yhtiön liikevaihdon kasvaneen alkuvuodesta yhä useammasta projektista tuloutuvien kehitysmaksujen vetämänä. Q1:n tulostasoon liittyy epävarmuutta kehitysmaksujen ja rojaltien ajoituksesta sekä Remedyn IFRS-siirtymästä johtuen. Isossa kuvassa tänä vuonna tärkeintä on, että Remedyn strategia ja peliprojektit etenevät suunnitelmien mukaisesti, mikä mahdollistaa vahvan kasvun tulevien vuosien aikana. Tämä vaatii vielä rekrytointeja ja kasvavia panostuksia ulkoiseen pelinkehitykseen, mikä näkyy tänä vuonna heikentyvässä kannattavuudessa.
Odotamme liikevaihdon kasvaneen kehitysmaksujen vetämänä
Ennustamme Remedyn Q1-liikevaihdon kasvaneen 24 % 10,1 MEUR:oon. Arviomme mukaan liikevaihto koostuu pääasiallisesti kehitysmaksuista ja rojaltien osuus vastaa ennusteessamme noin 22 % liikevaihdosta. Eniten kehitysmaksuja neljänneksellä on tuloutunut täydessä tuotantovaiheessa olevasta Alan Wake 2:sta, jonka lisäksi kehitysmaksuja on saatu Vanguard- ja Condor-projekteista. Huhtikuussa tiedotetusta Max Payne -alihankintaprojektista alkaa arviomme mukaan tuloutua merkittävämpää liikevaihtoa vasta ensi vuoden aikana. Rojaltituottoja alkuvuodesta on arviomme mukaan tullut Controlin lisäksi lokakuussa julkaistusta Alan Wake Remasteredista. Odotamme pelin suhteellisen pienten kehitys- ja julkaisukulujen tulleen katetuksi Q1:n aikana, jonka jälkeen Remedy ja Epic Games jakavat projektin tuotot keskenään tasan.
Alkuvuoden tulostasoon liittyy epävarmuutta
Odotamme Remedyn liikevoiton kasvaneen Q1:llä 1,1 MEUR:oon (Q1’21: -0,2 MEUR). Näkyvyys kehitysmaksujen sekä rojaltien suuruuteen ja ajoitukseen on heikko, mikä luo epävarmuutta tulosennusteisiin kvartaalitasolla. Remedy raportoi Q1:ltä tuloksensa myös ensimmäistä kertaa IFRS-standardien mukaisesti, johon siirtymällä esimerkiksi vuoden 2021 liikevoitto heikkeni 11,4 MEUR:oon (FAS 14,7 MEUR). Tämä johtuu muun muassa erilaisista optioiden ja poistojen kirjaustavoista, joilla voi olla myös vaikutusta Q1-tulokseen, mitä FAS-pohjainen ennusteemme ei välttämättä täysin huomioi.
Tämä vuosi menee 5 suuren peliprojektin kehittämisen parissa
IFRS-siirtymätiedotteen yhteydessä Remedy toisti vuoden 2022 kasvavaa liikevaihtoa (2021: 44,7 MEUR) ja laskevaa liikevoittoa (2021: 11,4 MEUR) ennakoivan ohjeistuksensa. Tänä vuonna yhtiö rekrytoi ja kasvattaa panostuksiaan ulkoiseen pelinkehitykseen, jotta kaikki 5 merkittävää peliprojektia etenevät kehitysputkessa suunnitelmien mukaisesti. Vielä FAS-maailmassa oleva ennusteemme odottaa tällä hetkellä 6 %:n liikevaihdon kasvua ja 11,5 MEUR:n liiketulosta, johon IFRS-siirtymää heijastellen kohdistuu jonkin verran laskupainetta. Isossa kuvassa katseet Remedyn tuloksen ja osakkeen arvostuksen suhteen kannattaa mielestämme pitää jo tulevissa vuosissa, jolloin nyt kehitteillä olevat projektit ovat markkinoilla ja uusia hankkeita on käynnissä. Remedyn kehitteillä olevien pelihankkeiden rojaltituotot alkavat ennusteessamme näkyä kunnolla vuosina 2024-2025, jolloin osakkeen arvostus (EV/EBIT 10x-7x) painuu hyvin houkuttelevalle tasolle pitkää peliä pelaavan sijoittajan näkökulmasta.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Remedy Entertainment
Remedy Entertainment on vuonna 1995 perustettu suomalainen videopelikehittäjä. Yhtiö on yksi Suomen vanhimmista pelinkehittäjistä, jonka tunnetuimpia pelejä ovat Max Payne, Alan Wake, Quantum Break ja viimeisimpänä elokuussa 2019 julkaistu Control. Remedy tunnetaan maailmalla parhaiten tarinavetoisista toimintapeleistä ja on yksi arvostetuimpia itsenäisiä AAA-pelistudioita maailmassa. Remedy kehittää korkeatasoisia, suurten pelistudioiden massapeleistä selkeästi erottuvia pelejä pääsääntöisesti PC:lle, Xboxille ja Playstationille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut14.02.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 44,7 | 47,4 | 60,9 |
kasvu-% | 8,86 % | 5,98 % | 28,48 % |
EBIT (oik.) | 14,7 | 11,5 | 15,8 |
EBIT-% (oik.) | 32,88 % | 24,29 % | 25,96 % |
EPS (oik.) | 0,88 | 0,68 | 0,93 |
Osinko | 0,17 | 0,20 | 0,25 |
P/E (oik.) | 45,33 | 24,18 | 17,53 |
EV/EBITDA | 29,87 | 12,25 | 6,04 |