Remedy raportoi aamulla isossa kuvassa odotustemme mukaisen Q1-liiketoimintakatsauksen. Q1-numerot jäivät alle ennusteidemme, mutta huomioiden vuosineljännestasolla tuloskehitykseen liittyvä epävarmuus kehitysmaksujen ajoituksen suhteen, olivat ne hyvin samalla pallokentällä. Remedy toisti odotetusti kasvavaa liikevaihtoa ja liikevoittoa ennakoivan ohjeistuksensa ja yhtiön peliprojektit ovat edenneet alkuvuodesta suunnitellusti. Tämä oli tässä vaiheessa tärkeintä, sillä kuluvan vuoden tuloskasvuodotukset painottuvat loppuvuoteen. Osakkeen arvostuksen suhteen katseet ovat jo useamman vuoden päässä, ja Q1-raportin perusteella houkutteleva pitkän aikavälin kasvutarina on ennallaan.
Remedyn Q1-liikevaihto kasvoi 3 % 8,1 MEUR:oon, kun ennusteemme oli 8,5 MEUR. Liikevaihto koostui odotetusti kehitteillä olevien pelien julkaisijoilta saaduista kehitysmaksuista sekä Control-pelin myyntituotoista. Sekä kehitysmaksut että Controlin rojaltituotot kasvoivat hieman vertailukaudesta. Control julkaistiin uusilla Playstation 5- ja Xbox Series X|S -konsoleilla Q1:n aikana ja on saanut erinomaiset Metacritic-kriitikkoarviot. Remedy näkee pelin myyntinäkymät edelleen hyvinä, sillä uusien konsolien omistajien lukumäärä on vielä alkutekijöissään ja laadukkaan pelin myynnin häntä on nykyään useita vuosia digitaalisissa kanavissa.
Q1-liikevoitto laski hieman vertailukaudesta 0,9 MEUR:oon (Q1’20: 1,1 MEUR) ja alitti 1,4 MEUR:n ennusteemme. Liiketoiminnan kassavirta (Q1’21: 4,0 MEUR) oli selvästi tulosta vahvempi heijastellen alkuvuoteen ajoittuneita kehitysmaksujen maksuja kumppaneilta, kun peliprojektit saavuttivat suunnitellut välitavoitteensa. Vuosineljännestasolla Remedyn tulos ja kassavirta voivat poiketa selvästi toisistaan riippuen maksujen ajoituksista sekä tuotekehitysaktivointien tasosta. Vahvan kassavirran ja helmikuussa toteutetun 41,5 MEUR:n suunnatun osakeannin myötä Remedyn nettokassa paisui 62,4 MEUR:oon (Q4’20: 20,0 MEUR). Vahva kassa antaa Remedylle huomattavasti enemmän liikkumavaraa strategiassaan pelien omarahoituksen ja itsejulkaisun suhteen, jolloin myös Remedyn osuus pelien luomasta arvosta kasvaa.
Remedy toisti odotetusti näkymänsä ja odottaa liikevaihtonsa sekä liikevoittonsa kasvavan tänä vuonna (2020: 41,1 MEUR ja 13,2 MEUR). Kasvun odotetaan painottuvan toiselle vuosipuoliskolle. Peliprojekteista Smilegaten CrossfireX ja Crossfire HD, joihin Remedy on tehnyt yksinpeliosuutta, on edelleen tarkoitus julkaista tänä vuonna. Suuri Epic-projekti on odotetusti siirtymässä pian täyteen tuotantovaiheeseen, missä pienempi projekti jo on. Monipeliprojekti Vanguardin kehitys etenee hyvää vauhtia ja peli on siirtymässä sisäisestä pelitestauksesta myös suljettuun ulkoiseen testaukseen. Kulisseissa on myös käynnistetty seuraava uusi peliprojekti, josta oli mainintaa myös jo tilinpäätöksen yhteydessä. Alustavasti emme näe Q1-raportin pohjalta olennaisia muutostarpeita ennusteisiimme.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Remedy Entertainment
Remedy Entertainment on vuonna 1995 perustettu suomalainen videopelikehittäjä. Yhtiö on yksi Suomen vanhimmista pelinkehittäjistä, jonka tunnetuimpia pelejä ovat Max Payne, Alan Wake, Quantum Break ja Control. Remedy tunnetaan maailmalla parhaiten tarinavetoisista toimintapeleistä ja on yksi arvostetuimpia itsenäisiä AAA-pelistudioita maailmassa. Remedy kehittää korkeatasoisia, suurten pelistudioiden massapeleistä selkeästi erottuvia pelejä pääsääntöisesti PC:lle, Xboxille ja Playstationille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut08.04.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 41,1 | 45,9 | 48,8 |
kasvu-% | 29,83 % | 11,72 % | 6,32 % |
EBIT (oik.) | 13,2 | 15,5 | 14,8 |
EBIT-% (oik.) | 32,24 % | 33,84 % | 30,29 % |
EPS (oik.) | 0,86 | 0,94 | 0,90 |
Osinko | 0,15 | 0,20 | 0,25 |
Osinko % | 0,38 % | 1,20 % | 1,50 % |
P/E (oik.) | 45,55 | 17,76 | 18,54 |
EV/EBITDA | 31,50 | 9,09 | 8,61 |