Remedy Q2 perjantaina: Syyt Vanguard-projektin viivästykselle polttopisteessä
Remedy raportoi Q2-tuloksensa perjantaina klo 9.00. Odotamme yhtiön liikevaihdon kasvaneen vertailukaudesta yhä useammasta projektista tuloutuvien kehitysmaksujen vetämänä. Tuloksen odotamme jääneen matalaksi kehitteillä oleviin pelihankkeisiin lisättyjen rekrytointien ja kasvaneen ulkoisen pelinkehityksen seurauksena. Raportissa erityisesti kiinnostavat syyt Vanguard-projektin viivästykselle, jonka vuoksi Remedy laski näkymiään elokuun alussa. Isossa kuvassa tulosvaroitus ei ollut lukujen osalta erityisen dramaattinen, mutta kuitenkin selkeä kolhu Remedyn sijoittajatarinaan, jossa lähivuosina keskeisintä on viiden kehitteillä olevan merkittävän peliprojektin eteneminen tuotantoputkessa. Remedystä kesäkuussa julkaistu laaja analyysiraportti on vapaasti luettavissa täältä.
Odotamme liikevaihdon kasvaneen vertailukaudesta kehitysmaksujen vetämänä
Ennustamme Remedyn Q2-liikevaihdon kasvaneen 10 % 10,4 MEUR:oon. Ennustamamme liikevaihto koostuu lähes kokonaan kehitysmaksuista ja odotamme vain Control-pelistä noin 0,9 MEUR:n rojalteja. Eniten kehitysmaksuja neljänneksellä on arviomme mukaan tuloutunut täydessä tuotantovaiheessa olevasta Alan Wake 2:sta, jonka lisäksi kehitysmaksuja on saatu Vanguard- ja Condor-projekteista. Huhtikuussa tiedotetusta Max Payne -alihankintaprojektista tuloutui Q1:lle jo sopimuksen allekirjoittamisen myötä takautuvasti liikevaihtoa, mutta jatkossa arviomme projektista syntyvän merkittävämpää liikevaihtoa vasta ensi vuoden aikana. Siten ennustamme Q2-liikevaihdon laskeneen alkuvuoden (Q1’22: 12,7 MEUR) tasosta. Viime lokakuussa julkaistu Alan Wake Remastered ei tuottanut Remedylle rojalteja vielä Q1:llä ja nykyisessä ennusteessamme odotamme pelistä rojalteja vasta Q3:n aikana. Pelin suhteellisen pienten kehitys- ja julkaisukulujen tullessa katetuksi, Remedy ja Epic Games jakavat projektin tuotot keskenään tasan.
Tulos jää ennusteellamme matalalle tasolle
Odotamme Remedyn Q2-liikevoiton laskeneen vertailukaudesta ja olleen 0,1 MEUR (Q2’21: 1,5 MEUR). Näkyvyys kehitysmaksujen sekä rojaltien suuruuteen ja ajoitukseen on heikko, mikä luo epävarmuutta tulosennusteisiin kvartaalitasolla. Isossa kuvassa Remedyn kulutaso on lähivuosina nousussa, kun kehitteillä olevien 5 merkittävän pelihankkeen eteneminen tuotantoputkessa vaatii vielä lisää panostuksia rekrytointeihin sekä ulkoiseen pelinkehitykseen.
Tulosvaroituksen myötä nykyisissä ennusteissamme on jonkin verran laskupainetta
Remedyn laskenut ohjeistus ennakoi vuoden 2022 liikevaihdon säilyvän edellisvuoden (2021: 44,7 MEUR) tasolla (aik. kasvaa) ja liikevoiton (2021: 11,4 MEUR) laskevan merkittävästi (aik. on alhaisemmalla tasolla). Ennen tulosvaroitusta viimeksi päivitetty ennusteemme odottaa Remedyltä tänä vuonna 7 %:n liikevaihdon kasvua ja liikevoiton heikentymistä 6,7 MEUR:oon, joten tulemme tarkistamaan niitä jonkin verran alaspäin Q2-raportin yhteydessä.
Isossa kuvassa olemme jo olettaneet Remedyn lähivuosien tulostason jäävän heikoksi ja moniprojektimallin tulospotentiaalin alkavan heijastua yhtiön numeroihin voimakkaammin vuosina 2025-2026. Nykyisessä ennusteessamme Alan Wake 2:n (2023), Condorin (2024), Vanguardin (2024), Heronin (2025) ja Max Payne Remaken (2026) julkaisut mahdollistavat merkittävän tuloskasvun kasvavien rojaltituottojen siivittämänä. Vanguardin lisäajalla on kuitenkin luonnollisesti vaikutusta pelistä mahdollisesti kertyvien rojaltitulojen ajoitukseen. Olemme nykyisissä ennusteissamme kaavailleet Vanguardista alkavan kertyä merkittäviä rojaltituloja vuodesta 2025 alkaen, mutta nykytiedon valossa aikataulu voi siirtyä enemmän kohti vuotta 2026. Tässä kohtaa tarkka näkyvyys tähän on luonnollisesti heikko, kuten yleensäkin Remedyn yksittäisten projektien kehitysmaksujen ja rojaltien ennustamisessa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Remedy Entertainment
Remedy Entertainment on vuonna 1995 perustettu suomalainen videopelikehittäjä. Yhtiö on yksi Suomen vanhimmista pelinkehittäjistä, jonka tunnetuimpia pelejä ovat Max Payne, Alan Wake, Quantum Break ja viimeisimpänä elokuussa 2019 julkaistu Control. Remedy tunnetaan maailmalla parhaiten tarinavetoisista toimintapeleistä ja on yksi arvostetuimpia itsenäisiä AAA-pelistudioita maailmassa. Remedy kehittää korkeatasoisia, suurten pelistudioiden massapeleistä selkeästi erottuvia pelejä pääsääntöisesti PC:lle, Xboxille ja Playstationille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut02.06.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 44,7 | 48,1 | 46,6 |
kasvu-% | 8,86 % | 7,45 % | −3,03 % |
EBIT (oik.) | 11,4 | 6,7 | 0,6 |
EBIT-% (oik.) | 25,50 % | 13,94 % | 1,36 % |
EPS (oik.) | 0,67 | 0,39 | 0,03 |
Osinko | 0,17 | 0,17 | 0,17 |
P/E (oik.) | 59,01 | 42,08 | 515,05 |
EV/EBITDA | 32,96 | 19,52 | 51,36 |