Remedyn Q3-luvut jäivät selvästi odotuksistamme, mikä johtui kuitenkin lähinnä ajoituksellisista tekijöistä, ja oli muistutus yhtiön liiketoiminnan voimakkaasta heilunnasta neljännesten välillä. Operatiivisesti Remedyn strategia ja pelihankkeet ovat edenneet suunnitellusti ja yhtiö toistikin luottamusta huokuen koko vuodelle tuloskasvua ennakoivat näkymänsä. Siten iso kuva yhtiön kasvutarinan suhteen on ennallaan ja Q4:lle ladattujen merkittävien tuloskasvuodotusten taakse löytyy myös selkeät ajurit. Ennusteillamme Remedyn kehitteillä olevat peliprojektit mahdollistavat yhtiölle seuraavan merkittävän kasvuloikan vuosille 2023-2024, jonne katsottuna osakkeen arvostus on mielestämme houkutteleva. Toistamme Remedyn osta-suosituksen ja 50,0 euron tavoitehinnan.
Pehmeä Q3-tulos muistutus Remedyn liikevaihdon voimakkaasta heilunnasta neljännesten välillä
Remedyn Q3-liikevaihto laski 25 % 7,4 MEUR:oon ja alitti selvästi 12,6 MEUR:n ennusteemme. Liikevaihdon alitusta heijastellen myös liikevoitto (Q3’21: 0,3 MEUR) jäi reilusti ennusteestamme (4,8 MEUR). Olimme odottaneet suuresta Epic-projektista ajoittuvan enemmän liikevaihtoa Q3:lle. Lisäksi Smilegate-alihankinta tuotti odotuksiamme vähemmän liikevaihtoa, kun Remedy on siirtänyt täältä henkilöstöä omien peliprojektiensa pariin Crossfire HD ja Crossfire X -pelien ollessa käytännössä virallista julkaisua vaille valmiita. Käsityksemme mukaan Remedyllä olisi tällä hetkellä paljon mahdollisuuksia erilaisiin alihankintaprojekteihin, mutta resurssien keskittäminen omien pelibrändien kehittämiseen tarjoaa huomattavasti enemmän pitkän aikavälin arvonluontipotentiaalia. Lokakuussa julkaistu Alan Wake Remastered (AWR) on Remedyn mukaan saanut hyvän vastaanoton sekä pelikriitikoilta että pelaajilta ja sen myynti on alkanut hyvin. Odotamme pelin suhteellisen pienten kehitys- ja julkaisukulujen tulevan Q4:n aikana katetuksi, jonka jälkeen Remedy ja pelin julkaisija sekä rahoittaja Epic Games jakavat projektin tuotot keskenään tasan.
Loppuvuodelle liikevaihtoa on luvassa monista eri lähteistä
Laskimme kuluvan vuoden tulosennustettamme Q3-raportin pohjalta noin 7 %, mutta tulevien vuosien ennusteemme ovat pitkälti ennallaan. Odotamme nyt Remedyn liikevaihdon kasvavan tänä vuonna 6 % ja liikevoiton nousevan 14,5 MEUR:oon. Tämä vaatii Q4:ltä 18,8 MEUR:n liikevaihtoa (+32 %) ja 11,1 MEUR:n liikevoittoa (+67 %). Remedy kommentoi tulosinfossa, ettei ohjeistukseen yltäminen ole riippuvaista yksittäisistä kumppaneista, joten liikevaihtoa on odotettavissa laajalta rintamalta. Arviomme mukaan keskeisimpiä kasvuajureita ovat elokuussa täyteen tuotantovaiheeseen siirtyneen suuren Epic-projektin kasvavat kehitysmaksut sekä AWR:n rojaltit. Lisäksi Crossfire-projekteista voi tuloutua rojalteja. Odotamme myös Controlin myynnin jatkuvan digitaalisissa kanavissa sekä uusilla konsoleilla. Lisäksi uusista Control-projekteista tuloutuu tänä vuonna jo jonkin verran kehitysmaksuja. Vanguard-projektin julkaisusopimus on myös yksi mahdollinen liikevaihdon ajuri loppuvuodelle.
Arvostus on houkutteleva pitkän aikavälin kasvutarinan valossa
Arvioimme Remedyn nyt kehitteillä olevien pelihankkeiden julkaisun ajoittuvan pääasiassa vuosille 2023-2024, jolloin ennustamme yhtiön liikevaihtoon ja tulokseen merkittävää tasokorotusta. Vuonna 2024 odotamme Remedyn saavan merkittäviä tuloja jo ainakin 7 julkaistusta tai kehitteillä olevasta peliprojektista. Ennusteellamme Remedyn vahvan nettokassan huomioivat EV/EBIT-kertoimet vuosille 2023-2024 ovat 19x-15x. Arvostus näyttää mielestämme hyvin maltilliselta, kun huomioidaan Remedyn vahvat pitkän aikavälin kasvunäkymät jo kohtalaisen hyvin menestyvillä pelijulkaisuilla. Tämän päälle sijoittaja saa option ennusteitamme paremmin menestyvistä hittipeleistä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Remedy Entertainment
Remedy Entertainment on vuonna 1995 perustettu suomalainen videopelikehittäjä. Yhtiö on yksi Suomen vanhimmista pelinkehittäjistä, jonka tunnetuimpia pelejä ovat Max Payne, Alan Wake, Quantum Break ja viimeisimpänä elokuussa 2019 julkaistu Control. Remedy tunnetaan maailmalla parhaiten tarinavetoisista toimintapeleistä ja on yksi arvostetuimpia itsenäisiä AAA-pelistudioita maailmassa. Remedy kehittää korkeatasoisia, suurten pelistudioiden massapeleistä selkeästi erottuvia pelejä pääsääntöisesti PC:lle, Xboxille ja Playstationille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut15.11.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 41,1 | 43,7 | 46,8 |
kasvu-% | 29,83 % | 6,44 % | 7,02 % |
EBIT (oik.) | 13,2 | 14,5 | 14,4 |
EBIT-% (oik.) | 32,23 % | 33,23 % | 30,87 % |
EPS (oik.) | 0,86 | 0,88 | 0,88 |
Osinko | 0,16 | 0,20 | 0,25 |
P/E (oik.) | 45,55 | 18,51 | 18,61 |
EV/EBITDA | 31,50 | 9,60 | 9,07 |