Remedy raportoi Q3-liiketoimintakatsauksensa perjantaina klo 9.00. Yhtiö on ennakoinut tänä vuonna liikevaihdon ja tuloksen kasvun painottuvan toiselle vuosipuoliskolle ja myös ennusteemme odottaa Q3:lta kiihtyvää kasvua molempien osalta. Muistutamme, että vuosineljännestasolla kehitysmaksujen sekä pelimyynnistä tuloutuvien rojaltien ajoittuminen voivat heiluttaa Remedyn lukuja huomattavasti. Siten liikevaihdon ja tuloksen painottuminen Q3:n ja Q4:n välillä voi poiketa odotuksistamme, ja seuraammekin ensisijaisesti, että koko vuodelle kasvua ennakoivat näkymät toistetaan raportissa. Olennaisinta tässä vaiheessa on peliprojektien eteneminen suunnitelmien mukaisesti, mikä mahdollistaa vahvan kasvun tulevien vuosien aikana. Seuraamme myös mielenkiinnolla yhtiön kommentteja lokakuussa julkaistun Alan Wake Remasteredin osalta.
Ennustamme Remedyn Q3-liikevaihdon kasvaneen 27 % 12,6 MEUR:oon (Q3’20: 9,9 MEUR). Liikevaihto muodostuu ennusteessamme Control-pelin myynnistä sekä kehitteillä olevien pelien julkaisijoilta saaduista kehitysmaksuista. Arvioimme etenkin suuremman Epic-projektin siirtymisen tuotantoon tukeneen Q3:lla liikevaihdon kehitystä. Uusista Control-projekteista on voinut myös jo tuloutua kehitysmaksuja Q3:lla. Pienempi Epic-projekti (Alan Wake Remastered) julkaistiin lokakuussa ja tuottaa siten rojalteja aikaisintaan Q4:llä.
Ennustamme Remedyn liikevoiton kasvaneen vertailukaudesta ja olleen 4,8 MEUR (Q3’20: 3,4 MEUR). Pitkälti kiinteän kulurakenteen ansiosta liikevaihdon kasvun pitäisi heijastua mukavasti tulosriveille. Näkyvyys Remedyn pelien myyntiin sekä kehitysmaksujen suuruuteen ja ajoitukseen on heikko, mikä luo merkittävää epävarmuutta tulosennusteisiin kvartaalitasolla. Isossa kuvassa katseet Remedyn tuloksen ja osakkeen arvostuksen suhteen ovat jo useamman vuoden päässä, jolloin nyt kehitteillä olevat projektit ovat markkinoilla ja uusia hankkeita on käynnissä.
Odotamme Remedyn toistavan kasvavaa liikevaihtoa (2020: 41,1 MEUR) ja liikevoittoa (2020: 13,2 MEUR) ennakoivat näkymänsä Q3-raportissa. Ennusteemme odottaa liikevaihdon kasvavan tänä vuonna 13 % ja liikevoiton paranevan 15,6 MEUR:oon. Arvioimme Remedyn nyt kehitteillä olevien pelihankkeiden julkaisun ajoittuvan pääasiassa vuosille 2023-2024, jolloin ennustamme yhtiön liikevaihtoon ja tulokseen merkittävää tasokorotusta. Vuonna 2024 odotamme Remedyn saavan merkittäviä tuloja jo ainakin 7 julkaistusta tai kehitteillä olevasta peliprojektista. Osakkeen arvostus (2023e-2024e: EV/EBIT 18x-15x) näyttää tänne peilattuna hyvin maltilliselta, kun huomioidaan Remedyn vahvat pitkän aikavälin kasvunäkymät jo kohtalaisen hyvin menestyvillä peleillä. Tämän päälle sijoittaja saa option ennusteitamme paremmin menestyvistä hittipeleistä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Remedy Entertainment
Remedy Entertainment on vuonna 1995 perustettu suomalainen videopelikehittäjä. Yhtiö on yksi Suomen vanhimmista pelinkehittäjistä, jonka tunnetuimpia pelejä ovat Max Payne, Alan Wake, Quantum Break ja Control. Remedy tunnetaan maailmalla parhaiten tarinavetoisista toimintapeleistä ja on yksi arvostetuimpia itsenäisiä AAA-pelistudioita maailmassa. Remedy kehittää korkeatasoisia, suurten pelistudioiden massapeleistä selkeästi erottuvia pelejä pääsääntöisesti PC:lle, Xboxille ja Playstationille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut14.09.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 41,1 | 46,3 | 49,1 |
kasvu-% | 29,83 % | 12,77 % | 5,86 % |
EBIT (oik.) | 13,2 | 15,6 | 14,7 |
EBIT-% (oik.) | 32,23 % | 33,76 % | 29,90 % |
EPS (oik.) | 0,86 | 0,95 | 0,89 |
Osinko | 0,15 | 0,20 | 0,25 |
Osinko % | 0,38 % | 1,19 % | 1,48 % |
P/E (oik.) | 45,55 | 17,74 | 18,91 |
EV/EBITDA | 31,50 | 9,28 | 8,96 |