Remedy raportoi Q4-tuloksensa perjantaina klo 9.00. Käymme tulosta läpi klo 8.50 alkavassa peliyhtiölivessä yhdessä samaan aikaan julkaistavan Rovion Q4-raportin kanssa. Remedy on ohjeistanut vuodelle 2021 sekä liikevaihdon että liikevoiton kasvua, mikä alkuvuoden kehityksen valossa tarkoittaa hurjia kasvu- ja kannattavuuslukuja Q4:ltä. Vaikka Q4-luvut ovat ajoituksellisista tekijöistä johtuen poikkeuksellisen kovia, kertovat ne osaltaan Remedyn liiketoimintamallin houkuttelevasta kasvu- ja kannattavuuspotentiaalista. Omissa arvioissamme Remedyn vuosi 2022 menee vielä nykyisten peliprojektien kehittämisen parissa, jotka mahdollistavat yhtiön seuraavan kasvuloikan vuosina 2023-2024. Siten emme yllättyisi, vaikka yhtiö ennakoisi näkymissään kuluvan vuoden jäävän tuloskasvun osalta välivuodeksi. Tänä vuonna tärkeintä on, että yhtiön strategia ja peliprojektit etenevät suunnitelmien mukaisesti.
Vanguard-projektin Tencent-sopimus loppuvuoden isoin kasvuajuri
Odotamme Remedyn Q4-liikevaihdon kasvaneen 32 % 18,8 MEUR:oon. Karkean arviomme mukaan liikevaihto koostuu pääasiallisesti kehitysmaksuista ja rojaltien osuus vastaa reilua 20 % liikevaihdosta. Loppuvuotta on tukenut erityisesti aivan vuoden lopussa solmittu Vanguard-projektin kehitys-, lisenssi- ja jakelusopimus Tencentin kanssa, josta on tuloutunut kehitysmaksuja takautuvasti Q4:lle. Lisäksi vuonna 2023 julkaistavan Alan Wake 2 -projektin kehitysmaksut ovat olleet kasvussa, sillä projekti siirtyi täyteen tuotantovaiheeseen elokuussa. Myös uusista Control-projekteista on arviomme mukaan tuloutunut jo jonkin verran kehitysmaksuja loppuvuodesta. Rojaltituottoja neljännekselle on arviomme mukaan tullut Control-pelistä sekä lokakuussa julkaistusta Alan Wake Remasteredista, jonka suhteellisen pienten kehitys- ja julkaisukulujen arvioimme tulleen Q4:n aikana katetuksi. Tämän jälkeen Remedy ja Epic Games jakavat projektin tuotot keskenään tasan.
Takautuvasti maksettavat Vanguardin kehitysmaksut paisuttavat kannattavuutta
Odotamme Remedyn Q4-liikevoiton olleen 11,1 MEUR (Q4’20: 6,6 MEUR) ja liikevoittomarginaalin peräti 59 %, kun takautuvasti maksettavat Vanguard-projektin kehitysmaksut vahvistavat loppuvuoden tuloskehitystä. Pitkälti kiinteän kulurakenteen ansiosta kasvava liikevaihto heijastuu voimalla tulosriveille. Yleisesti näkyvyys Remedyn pelien myyntiin sekä kehitysmaksujen suuruuteen ja ajoitukseen on kvartaalitasolla heikko. Nyt yhtiön kasvavaa tulosta ennakoiva ohjeistus antaa kuitenkin viimeiselle neljännekselle tietyn minimitason (>9,8 MEUR) tulosodotusten suhteen.
Tuloskasvuputki saattaa katketa tänä vuonna
Remedy on viimeiset 3 vuotta antanut tilinpäätöksen yhteydessä kasvavaa liikevaihtoa ja liikevoittoa ennakoivat näkymät. Vuoden 2022 osalta pidämme tuloksen laskua myös mahdollisena, sillä Remedy investoi kasvavissa määrin kehitteillä oleviin pelihankkeisiin, joiden julkaisu ajoittuu näillä näkymin vasta tuleville vuosille. Ennusteemme odottaa tällä hetkellä Remedyn liikevaihdon kasvavan tänä vuonna 7 % ja liikevoiton (14,4 MEUR) laskevan aavistuksen edellisvuodesta. Liikevaihdon kasvua ennusteessamme ajaa erityisesti yhä useammasta projektista tuloutuvat kehitysmaksut sekä AWR:n ja Crossfire-projektien rojaltit. Isossa kuvassa katseet Remedyn tuloksen ja osakkeen arvostuksen suhteen ovat jo useamman vuoden päässä, jolloin nyt kehitteillä olevat projektit ovat markkinoilla ja uusia hankkeita on käynnissä. Vuonna 2024 odotamme Remedyn saavan merkittäviä tuloja jo ainakin 7 julkaistusta tai kehitteillä olevasta peliprojektista. Tuolloin osakkeen arvostus (2024e EV/EBIT 13x) näyttää hyvin maltilliselta yhtiön pitkän aikavälin kasvunäkymiin peilattuna.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Remedy Entertainment
Remedy Entertainment on vuonna 1995 perustettu suomalainen videopelikehittäjä. Yhtiö on yksi Suomen vanhimmista pelinkehittäjistä, jonka tunnetuimpia pelejä ovat Max Payne, Alan Wake, Quantum Break ja viimeisimpänä elokuussa 2019 julkaistu Control. Remedy tunnetaan maailmalla parhaiten tarinavetoisista toimintapeleistä ja on yksi arvostetuimpia itsenäisiä AAA-pelistudioita maailmassa. Remedy kehittää korkeatasoisia, suurten pelistudioiden massapeleistä selkeästi erottuvia pelejä pääsääntöisesti PC:lle, Xboxille ja Playstationille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut15.11.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 41,1 | 43,7 | 46,8 |
kasvu-% | 29,83 % | 6,44 % | 7,02 % |
EBIT (oik.) | 13,2 | 14,5 | 14,4 |
EBIT-% (oik.) | 32,23 % | 33,23 % | 30,87 % |
EPS (oik.) | 0,86 | 0,88 | 0,88 |
Osinko | 0,16 | 0,20 | 0,25 |
P/E (oik.) | 45,55 | 18,51 | 18,61 |
EV/EBITDA | 31,50 | 9,60 | 9,07 |