Remedyn Q4-tulos oli odotustemme mukaisesti poikkeuksellisen vahva osittain ajoituksellisista tekijöistä johtuen. Yhtiön näkymien ja Vanguard-projektin Tencent-sopimuksen myötä vuosien 2023-2025 tuloskasvunäkymä alkaa tarkentua. Nyt kehitteillä olevien pelien tulospotentiaalin realisoituminen näyttäisi aiempiin odotuksiimme nähden (2023-2024) painottuvan vahvemmin vuosille 2024-2025, mikä vaatii vielä pykälän lisää kärsivällisyyttä. Tuolloin osakkeen arvostus kuitenkin painuu niin matalaksi, että näemme tuotto-odotuksen hyvin houkuttelevana pitkää peliä pelaavalle sijoittajalle. Siten toistamme Remedyn osta-suosituksen ja 50,0 euron tavoitehinnan.
Odotetusti poikkeuksellisen vahva päätös vuodelle
Remedyn Q4-liikevaihto kasvoi 39 % 19,8 MEUR:oon ja ylitti 18,8 MEUR:n ennusteemme. Kasvu tuli odotetusti kehitysmaksuista (Q4’21: 92 % lv:sta), kun erityisesti loppuvuodesta solmittu Vanguard-projektin kehitys-, lisenssi- ja jakelusopimus Tencentin kanssa tuki liikevaihdon kehitystä. Rojaltiliikevaihtoa (Q4’21: 1,5 MEUR) neljänneksellä tuli pelkästään Controlista, eikä lokakuussa julkaistu Alan Wake Remastered ehtinyt vielä kattaa tuotanto- ja markkinointibudjettiaan. Odotamme AWR:n alkavan näkyä rojaltiliikevaihdossa tulevina neljänneksinä. Q4-liikevoitto oli 11,3 MEUR (Q4’20: 6,6 MEUR) ja osui lähes täsmälleen odotuksiimme (11,1 MEUR). Remedyn kulurakenne on pitkälti kiinteä, joten liikevoitto voi heitellä voimakkaasti liikevaihdon ajoituksesta johtuen. Nyt takautuvasti maksetut Vanguardin kehitysmaksut tekivät Q4:n kannattavuudesta (EBIT-% 57 %) poikkeuksellisen kovan.
Vuosien 2023-2025 tuloskasvunäkymä alkaa hahmottua
Näkymissään Remedy odottaa liikevaihtonsa kasvavan ja liikevoittonsa olevan alhaisemmalla tasolla kuin vuonna 2021. Remedyllä on tällä hetkellä kehitteillä 4 merkittävää pelihanketta, joiden eteneminen tuotantoputkessa vaatii vielä lisää panostuksia rekrytointeihin sekä ulkoiseen pelinkehitykseen. Remedyn mukaan näkyvyys tuleviin peleihin on erittäin hyvä ja yhtiön kyvykkyydet viedä projektit julkaisuvaiheeseen vahvemmat kuin koskaan aiemmin. Aiempiin oletuksiimme nähden Remedyn käynnissä olevat peliprojektit näyttävät olevan budjetiltaan suurempia ja kehitysajaltaan pidempiä kuin mitä olimme hahmotelleet. Siten olemme uudelleenarvioineet oletuksiamme kulujen sekä pelijulkaisujen ajoituksen suhteen, mikä näkyy vuosien 2022-2023 tulosennusteiden laskuna. Vastaavasti näkyvyys ja luottamuksemme vuosien 2024-2025 tulosennusteisiin on kasvanut, sillä Remedy itse vahvisti tulevien suurten pelijulkaisujen ajoittuvan vuosille 2023-2025. Ennusteessamme Alan Wake 2:n (2023), Condorin (2024), Vanguardin (2024) ja Heronin (2025) julkaisujen myötä Remedyn tuloskasvu on tulevina vuosina vahvaa kasvavan rojaltiliikevaihdon siivittämänä.
Pitkää peliä pelaavalle sijoittajalle nykyinen markkinahermoilu tarjoaa ostopaikan
Remedyn nyt kehitteillä olevien pelihankkeiden rojaltituotot ajoittuvat ennusteessamme merkittäviltä osin vuosille 2024-2025, jolloin odotamme yhtiön liikevaihtoon (82,9 ja 98,5 MEUR) ja tulokseen (EBIT: 29,1 ja 37,2 MEUR) merkittävää tasokorotusta. Ennusteellamme osakkeen EV/EBIT-kertoimet (2024e-2025e: 12x-9x) painuvat tuolloin hyvin houkuttelevalle tasolle jo kohtuullisen hyvin menestyvillä pelijulkaisuilla. Tämän päälle sijoittaja saa option ennusteitamme paremmin menestyvistä hittipeleistä. Tiedostamme kuitenkin, että kuluvan vuoden tuloksella Remedyn arvostus (EV/EBIT 34x) on kireä ja alkuvuodesta heikentynyt osakemarkkinan sentimentti voi lyhyellä tähtäimellä pitää osakkeen paineessa. Sijoittajien aikahorisontti tyypillisesti lyhenee epävarmuuden kasvaessa, mutta pitkää peliä pelaavalle kärsivälliselle sijoittajalle näemme nykyisen markkinahermoilun hyvänä ostopaikkana.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Remedy Entertainment
Remedy Entertainment on vuonna 1995 perustettu suomalainen videopelikehittäjä. Yhtiö on yksi Suomen vanhimmista pelinkehittäjistä, jonka tunnetuimpia pelejä ovat Max Payne, Alan Wake, Quantum Break ja Control. Remedy tunnetaan maailmalla parhaiten tarinavetoisista toimintapeleistä ja on yksi arvostetuimpia itsenäisiä AAA-pelistudioita maailmassa. Remedy kehittää korkeatasoisia, suurten pelistudioiden massapeleistä selkeästi erottuvia pelejä pääsääntöisesti PC:lle, Xboxille ja Playstationille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut14.02.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 44,7 | 47,4 | 60,9 |
kasvu-% | 8,86 % | 5,98 % | 28,48 % |
EBIT (oik.) | 14,7 | 11,5 | 15,8 |
EBIT-% (oik.) | 32,88 % | 24,29 % | 25,96 % |
EPS (oik.) | 0,88 | 0,68 | 0,93 |
Osinko | 0,17 | 0,20 | 0,25 |
Osinko % | 0,43 % | 1,19 % | 1,49 % |
P/E (oik.) | 45,33 | 24,77 | 17,96 |
EV/EBITDA | 29,87 | 12,65 | 6,25 |