Remedy rauhoitteli kovimpia odotuksia Control-pelin myyntilukujen suhteen
Remedyn Control-pelin myynnistä saatiin tietoja pelin julkaisijan 505 Gamesin emoyhtiö Digital Brosin tiistaina julkaisemasta osavuosikatsauksesta. Raportista löytyvistä numeroista on tämän jälkeen vedetty erilaisia johtopäätöksiä (osa liian optimistisia) ja Remedy täsmensi eilen yhtiötiedotteella Controlin myyntitulojen tuloutumista Remedyn näkökulmasta. Kommentoimme eilen Digital Brosin numeroiden pohjalta, että Remedylle tuloutuva Control-liikevaihto on laskelmiemme perusteella kehittynyt pitkälti linjassa ennusteemme kanssa. Näkemyksemme on tältä osin ennallaan, vaikka Remedyn eilinen tiedote kohottaa hieman epävarmuutta ennusteen suhteen.
Remedyn ja 505 Gamesin välisen julkaisusopimuksen perusteella Remedy saa 45 % Controlin nettomyynnistä. Remedy painotti tiedotteessaan, että yhtiön osuus lasketaan nettomyynnistä, jossa on huomioitu vähennyksenä muun muassa pelin vähittäismyynnin ja markkinoinnin kuluja. Pelin myynnin alettua julkaisija saa tyypillisesti vähentää etupainotteisesti – ennen pelin kehittäjälle maksettavaa osuutta – erityisesti pelin fyysisten kopioiden valmistamiseen ja jakeluun sekä pelin markkinointiin liittyviä kuluja. Meidän käsityksemme on ollut, että nämä kulut eivät isossa kuvassa ole niin merkittäviä, että olisimme niitä erikseen huomioineet Controlin myyntiennusteessamme. Epävarmuus myyntiennusteen suhteen on muutenkin korkea, jolloin edellä mainittujen tekijöiden vaikutus menee käytännössä virhemarginaalin sisälle.
Lisäksi Remedy muistutti, että se raportoi FAS:in mukaan ja Digital Bros raportoi IFRS:n mukaan, eivätkä yhtiöiden raportoimat luvut ole siksi keskenään vertailukelpoisia. Tästä johtuen Control-pelin nettomyyntiosuuden tuloutuminen Remedylle etenkin pelin myynnin alkuvaiheessa tapahtuu viiveellä. Tämän vuoksi Digital Brosin julkaisemien lukujen perusteella ei voida Remedyn mukaan tehdä suoria päätelmiä Remedylle kuuluvan nettomyyntiosuuden tuloutumisesta.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Remedy Entertainment
Remedy Entertainment on vuonna 1995 perustettu suomalainen videopelikehittäjä. Yhtiö on yksi Suomen vanhimmista pelinkehittäjistä, jonka tunnetuimpia pelejä ovat Max Payne, Alan Wake, Quantum Break ja Control. Remedy tunnetaan maailmalla parhaiten tarinavetoisista toimintapeleistä ja on yksi arvostetuimpia itsenäisiä AAA-pelistudioita maailmassa. Remedy kehittää korkeatasoisia, suurten pelistudioiden massapeleistä selkeästi erottuvia pelejä pääsääntöisesti PC:lle, Xboxille ja Playstationille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut14.08.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 20,1 | 36,5 | 35,3 |
kasvu-% | 17,35 % | 81,17 % | −3,42 % |
EBIT (oik.) | 0,6 | 10,8 | 9,9 |
EBIT-% (oik.) | 3,02 % | 29,46 % | 28,15 % |
EPS (oik.) | 0,04 | 0,71 | 0,66 |
Osinko | 0,10 | 0,30 | 0,31 |
Osinko % | 1,49 % | 1,80 % | 1,86 % |
P/E (oik.) | 151,99 | 23,34 | 25,23 |
EV/EBITDA | 55,17 | 15,15 | 16,13 |