Remedy vahvistaa merkittävästi muskeleitaan suunnatulla osakeannilla instituutioille
Remedy tiedotti torstaina suunnatusta osakeannista, jossa se laskee liikkeelle 1 000 000 uutta yhtiön osaketta joukolle kotimaisia ja kansainvälisiä institutionaalisia sijoittajia. Antiosakkeet vastaavat noin 8,28 % Remedyn kaikista osakkeista ja äänistä välittömästi ennen osakeantia ja noin 7,65 % osakeannin jälkeen. Perjantaiaamuna osakeannin merkintähinnaksi selvisi 41,5 euroa osakkeelta, mikä on noin 8,8 % osakkeen eilisen päätöskurssin (45,5 EUR) alle. Osakeannilla Remedy kerää noin 41,5 MEUR:n bruttovarat ennen annin kuluja ja vahvistaa siten merkittävästi jo ennestään vahvaa nettokassaansa.
Remedyn mukaan osakeannin tavoitteena on tukea yhtiön päivitettyä strategiaa. Yhtiö aikoo käyttää annissa kerätyt varat tulevien peliprojektien kehittämiseen ja mahdollisten valikoitujen tulevien pelien rahoittamiseen ja itsejulkaisuun sekä sisäisten valmiuksien kehittämiseen.
Suunnattu anti tuli meille yllätyksenä, mutta pidämme sitä fiksuna vetona Remedyn pitkän aikavälin kasvustrategian näkökulmasta. Yhtiö saa osakeannin myötä melko pienellä diluutiolla vahvistettua merkittävästi jo ennestään tukevaa nettokassaansa (H2’20: 20,0 MEUR). Vahvojen kassapuskurien avulla yhtiö voi kiihdyttää strategiansa toteuttamista ja ottaa enemmän riskiä tulevien pelihankkeiden rahoittamisen suhteen. Tämän onnistuessa yhtiö voi kasvaa aiempaa nopeammin ja saada yhä suuremman osuuden peliensä myyntituotoista itselleen.
Suunnattu anti laajentaa myös Remedyn melko keskittynyttä omistajapohjaa, parantaa yhtiön näkyvyyttä kansainvälisten sijoittajien silmissä ja lisää osakkeen likviditeettiä. Tiedotteen mukaan sijoittajakiinnostus osakeantia kohtaan oli voimakasta ja se merkittiin moninkertaisesti. Noin 37 prosenttia tarjotuista osakkeista allokoitiin kansainvälisille sijoittajille. Tyypillisesti kansainvälisten instituutioiden omistusosuuden nousu tukee osakkeiden arvostustasoja, ja siten kv-sijoittajien kiinnostuksen kasvu on pitkässä juoksussa positiivista Remedylle.
Remedyn osakkeen arvostus on noussut viimeisen vuoden aikana merkittävästi ja suunnatun annin toteuttaminen suhteellisen lähellä osakkeen huippukurssia antaa osaltaan tukea yhtiön arvostukselle myös jatkossa. H2-tuloksen jälkeinen päivityksemme Remedystä on luettavissa täältä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Remedy Entertainment
Remedy Entertainment on vuonna 1995 perustettu suomalainen videopelikehittäjä. Yhtiö on yksi Suomen vanhimmista pelinkehittäjistä, jonka tunnetuimpia pelejä ovat Max Payne, Alan Wake, Quantum Break ja Control. Remedy tunnetaan maailmalla parhaiten tarinavetoisista toimintapeleistä ja on yksi arvostetuimpia itsenäisiä AAA-pelistudioita maailmassa. Remedy kehittää korkeatasoisia, suurten pelistudioiden massapeleistä selkeästi erottuvia pelejä pääsääntöisesti PC:lle, Xboxille ja Playstationille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut14.02.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 41,1 | 45,9 | 48,8 |
kasvu-% | 29,83 % | 11,72 % | 6,32 % |
EBIT (oik.) | 13,2 | 15,5 | 14,8 |
EBIT-% (oik.) | 32,24 % | 33,84 % | 30,29 % |
EPS (oik.) | 0,86 | 1,02 | 0,97 |
Osinko | 0,15 | 0,20 | 0,25 |
Osinko % | 0,38 % | 1,19 % | 1,48 % |
P/E (oik.) | 45,55 | 16,59 | 17,33 |
EV/EBITDA | 31,50 | 10,65 | 10,12 |