Remedy alensi maanantaina kuluvan vuoden näkymiään johtuen ennakoitua pienemmistä pelirojaltien määrästä sekä Vanguard-projektin tarvitsemasta lisäajasta, jonka vuoksi tälle vuodelle ajoittuu aiempia suunnitelmia vähemmän kehitysmaksuja. Remedy arvioi nyt vuoden 2022 liikevaihdon (2021: 44,7 MEUR) säilyvän edellisvuoden tasolla (aik. kasvaa) ja liikevoiton (2021: 11,4 MEUR) laskevan merkittävästi (aik. on alhaisemmalla tasolla).
Vanguardin kehitys ottaa odotuksia pidempään ja arvioimme AWR:n myynnin jääneen odotuksista
Arviomme mukaan Remedyn kommentit alempaan rojaltikertymään liittyvät erityisesti viime lokakuussa julkaistuun Alan Wake Remasterediin, joka ei vielä Q1:n aikana ollut kattanut tuotantobudjettiaan. Laskimme odotuksiamme kuluvan vuoden rojaltiodotuksista jo kesäkuussa julkaistun laajan analyysiraportin yhteydessä, joten tältä osin tilanteessa ei ole varsinaisia yllätyksiä.
Näkymien laskussa merkittävämpi asia on Vanguardille otettu lisäaika, jotta peli saadaan Remedyn mukaan toteutettua yhtiön tunnusomaisen korkean laatutason täyttävällä tavalla. Kyseessä on Remedyn ensimmäinen F2P-moninpeliprojekti, joten yhtiöllä on paljon todistettavaa tälle alueelle laajentumisesta. Siten projektin lykkääntyminen on luonnollisesti negatiivista ja kohottaa epävarmuutta lyhyellä tähtäimellä projektin suhteen. Projektin pitäminen nykyisessä proof-of-concept-vaiheessa on kuitenkin nähdäksemme täysin oikea päätös, kunnes kaikki keskeiset asiat on saatu ratkaistua, sillä täydessä tuotantovaiheessa viivästykset tulisivat huomattavan paljon kalliimmaksi.
Isossa kuvassa olemme odottaneet jo lähivuosien tulostason jäävän heikoksi
Remedyn mukaan päätös lykätä Vanguardin siirtymistä tuotantovaiheeseen lykkää osan tälle vuodelle kaavailluista kehitysmaksuista ensi vuoden puolelle. Muutos ei kuitenkaan vaikuta kehitysmaksujen kokonaismäärään, vaan ainoastaan niiden ajoitukseen. Ennusteemme odotti Remedyltä tänä vuonna 7 %:n liikevaihdon kasvua ja liikevoiton heikentymistä 6,7 MEUR:oon, joten niissä on jonkin verran laskupainetta.
Isossa kuvassa olemme jo olettaneet Remedyn lähivuosien tulostason jäävän heikoksi ja moniprojektimallin tulospotentiaalin alkavan heijastua yhtiön numeroihin voimakkaammin vuosina 2025-2026. Vanguardin lisäajalla on kuitenkin luonnollisesti vaikutusta myös pelistä mahdollisesti kertyvien rojaltitulojen ajoitukseen. Olemme nykyisissä ennusteissamme kaavailleet Vanguardista alkavan kertyä merkittäviä rojaltituloja vuodesta 2025 alkaen, mutta nykytiedon valossa aikataulu voi siirtyä enemmän kohti vuotta 2026. Tässä kohtaa tarkka näkyvyys tähän on luonnollisesti heikko, kuten yleensäkin Remedyn yksittäisten projektien kehitysmaksujen ja rojaltien ennustamisessa.
Tulemme tarkastelemaan Remedyn ennusteitamme ja näkemystämme osakkeesta yhtiön 12.8. julkaistavan Q2-tuloksen yhteydessä. Kokonaisuutena näkymien lasku ei muuta näkemystämme Remedyn pitkän aikavälin houkuttelevasta tuloskasvupotentiaalista. Lyhyellä tähtäimellä negatiivinen tulosvaroitus on kuitenkin selkeä kolhu yhtiön sijoittajatarinaan ja kehitteillä olevien hankkeiden kassavirtoja saadaan odotella pykälän pidempään. Osaltaan matalampia odotuksia on jo myös viime aikoina hinnoiteltu Remedyn osakkeeseen, joka on laskenut vuoden alusta 34 % ja viime vuoden huipuistaan 47 %.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Remedy Entertainment
Remedy Entertainment on vuonna 1995 perustettu suomalainen videopelikehittäjä. Yhtiö on yksi Suomen vanhimmista pelinkehittäjistä, jonka tunnetuimpia pelejä ovat Max Payne, Alan Wake, Quantum Break ja Control. Remedy tunnetaan maailmalla parhaiten tarinavetoisista toimintapeleistä ja on yksi arvostetuimpia itsenäisiä AAA-pelistudioita maailmassa. Remedy kehittää korkeatasoisia, suurten pelistudioiden massapeleistä selkeästi erottuvia pelejä pääsääntöisesti PC:lle, Xboxille ja Playstationille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut02.06.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 44,7 | 48,1 | 46,6 |
kasvu-% | 8,86 % | 7,45 % | −3,03 % |
EBIT (oik.) | 11,4 | 6,7 | 0,6 |
EBIT-% (oik.) | 25,50 % | 13,94 % | 1,36 % |
EPS (oik.) | 0,67 | 0,39 | 0,03 |
Osinko | 0,17 | 0,17 | 0,17 |
Osinko % | 0,43 % | 1,02 % | 1,02 % |
P/E (oik.) | 59,01 | 42,90 | 525,14 |
EV/EBITDA | 32,96 | 20,01 | 52,58 |