Tämä on roboanalyytikon kirjoittama pikakommentti, joka pohjautuu Sanoman julkaisemaan tulokseen ja Inderesin analyytikon ennusteisiin. Myös ihmisanalyytikko kommentoi Sanoman Q2'19-tulosta pian.
Sanoman Q2'19-tulos osui hyvin ennusteisiin. Suhteessa ennusteisiimme positiivisin yllätys oli oikaistu liikevoitto ilman PPA. Eniten toivomisen varaa jätti tulos ennen veroja.
Liikevaihto laski hieman suhteessa vertailukauteen, mutta oli linjassa ennusteidemme kanssa. Sanoman liikevaihto oli 353 miljoonaa euroa (Inderesin ennuste: 349 MEUR). Suhteessa vertailukauteen liikevaihto pysyi samalla tasolla (Q2'18: 363 MEUR). Liikevaihdon kasvuprosentti oli -2.6 % (Inderesin ennuste: -3.9 %).
Oikaistu liikevoitto ilman ilman hankintamenojen poistoja oli linjassa odotuksiimme. Toteutunut: 80.8 MEUR, ennuste: 78 MEUR, vertailukausi (Q2'18): 82.2 MEUR. Myös oikaistu liikevoittoprosentti ilman hankintamenojen poistoja oli linjassa odotuksiimme. Toteutunut: 23 %, ennuste: 22 %, vertailukausi: 23 %.
Liikevoittoa Sanoma tahkoi odotusten mukaisesti yltäen 72.7 miljoonaan euroon (Inderesin ennuste: 74.2 MEUR). Vertailun vuoksi kerrottakoon, että kaudella Q2'18 yhtiö teki 70.5 MEUR liikevoiton.
Tulos ennen veroja alitti odotuksemme, ollen 67.1 MEUR:oa (Inderesin ennuste: 70.7 MEUR). Vertailukauteen Q2'18 (64.6 MEUR) verrattuna nousua kertyi 3.9 prosenttia.
Oikaistu osakekohtainen tulos oli 0.33 euroa, joka oli linjassa odotuksiimme (ennusteemme oli 0.34). Suhteessa vertailukauteen (Q2'18: 0.33) oikaistu osakekohtainen tulos pysyi ennallaan.
Ohjeistus pysyi ennallaan: Vuonna 2019 Sanoma odottaa konsernin vertailukelpoisen liikevaihdon olevan vuoden 2018 tasolla ja operatiivisen liikevoittoprosentin ilman hankintamenojen poistoja olevan noin 15 %.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Sanoma
Sanoma on innovatiivinen ja ketterä oppimisen ja median yhtiö, jolla on kaksi liiketoimintasegmenttiä: Learning ja Media Finland. Learningin oppimisen tuotteet ja palvelut tavoittavat 25 miljoonaa oppilasta perus- ja toisen asteen koulutuksessa 12 Euroopan maassa. Media Finlandilla on Suomen johtava monikanavainen mediatarjooma (digitaaliset ja painetut sanomalehdet, aikakauslehdet, TV ja suoratoistopalvelut sekä radio ja audiopalvelut), jonka kautta se tavoittaa 97% suomalaisista joka viikko, mikä mahdollistaa yritysasiakkaille vaikuttavat markkinointiratkaisut. Sanoman liiketoiminnoilla on positiivinen vaikutus miljoonien ihmisten elämään joka päivä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut13.05.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 315,4 | 1 254,9 | 1 260,2 |
kasvu-% | −8,23 % | −4,60 % | 0,42 % |
EBIT (oik.) | 196,6 | 186,4 | 184,7 |
EBIT-% (oik.) | 14,95 % | 14,85 % | 14,66 % |
EPS (oik.) | 0,83 | 0,81 | 0,80 |
Osinko | 0,45 | 0,48 | 0,50 |
P/E (oik.) | 10,20 | 8,43 | 8,49 |
EV/EBITDA | 5,74 | 4,53 | 4,44 |