Rovio Q2 torstaina: Panostukset uusiin peleihin heikentävät tulosta
Rovio raportoi Q2-tuloksensa torstaina klo 9.00. Odotamme yhtiön peliliikevaihdon kasvaneen aavistuksen edellisestä neljänneksestä, mutta tuloksen heikentyneen selvästi vertailukaudesta, jolloin käyttäjähankintakustannusten taso oli poikkeuksellisen matala. Kiinnitämme raportissa erityisesti huomioita Rovion kommentteihin peliliiketoiminnan näkymistä sekä huhtikuussa julkaistun Darkfire Heroes -pelin live-vaiheen edistymisestä. Myös lisätiedot vasta tiedotetusta Muumi-yhteistyöstä kiinnostavat. Rovion matalissa arvostuskertoimissa olisi selvää nousuvaraa, jos yhtiö onnistuu kääntämään liikevaihtonsa takaisin kasvu-uralle uusien pelijulkaisujen avulla.
Odotamme Rovion Q2-liikevaihdon laskeneen 2,0 % 67,8 MEUR:oon. Peliliiketoiminnan liikevaihdon (Q2’21e: 65,7 MEUR) ennustamme laskeneen 2 % vertailukaudesta, jolloin koronatilanne toi pelaamiseen erityisen kysyntäpiikin. Edelliseen neljännekseen nähden ennustamme lievää 1 %:n kasvua. Arvioimme Rovion kärkipelien jatkaneen edelliseen neljännekseen nähden vakaata suorittamista ja lievän kasvun tulleen uusista peleistä (Small Town Murders ja Darkfire Heroes). Rovio avasi yksittäisten peliensä Q2:n alkupuolen suoritusta kesäkuun analyytikkotapaamisessa, josta kommenttimme löytyy täältä. Brändilisensoinnin liikevaihdon ennustamme laskeneen Q2:lla 9 % 2,1 MEUR:oon.
Ennustamme Rovion oikaistun Q2-liikevoiton heikentyneen selvästi erittäin vahvasta vertailukaudesta ja olleen 7,4 MEUR (Q2’20: 13,9 MEUR). Tämän taustalla ovat Rovion kasvaneet käyttäjähankintainvestoinnit uusien pelien kasvattamiseksi. Q1-raportin yhteydessä Rovio arvioi käyttäjähankinnan suhteellisen osuuden olevan Q2:lla noin 30 % peliliikevaihdosta, kun vertailukaudella luku oli vain 21 %. Lisäksi odotamme Games-yksikön kulutason nousseen uusien Kööpenhaminan ja Montrealin studioiden myötä. Kokonaisuudessaan odotamme Games-yksikön liikevoittomarginaalin laskeneen 16 %:iin (Q2’20: 25 %). Brändilisensoinnin liikevoiton ennustamme jääneen matalaksi (Q2’21e: -0,1 MEUR), mutta suurten poistojen vuoksi käyttökatteen (1,0 MEUR) ja sitä kautta kassavirran olleen tätä parempi. Muut-segmentin liiketappion ennustamme pienentyneen -3,0 MEUR:oon edellisestä neljänneksestä (Q1’21: -3,5 MEUR) Hatch Kidsin alasajon myötä.
Rovio ei ole antanut numeerisia näkymiä vuodelle 2021, mutta yhtiö on kertonut fokusoivansa live-peliensä suorituksen parantamiseen sekä uusien pelien lanseeraamiseen. Uusin peli Darkfire Heroes julkaistiin huhtikuussa maailmanlaajuisesti ja Rovio pyrkii skaalaamaan peliä asteittain isommaksi tulevien neljännesten aikana. Tässä vaiheessa pelille ennustamaamme 4-5 MEUR:n liikevaihtotasoon Q3-Q4’21:lle liittyy vielä epävarmuutta. Lisäksi Roviolla on nyt 3 peliä koemarkkinoilla, jotka arviomme mukaan alkavat olla kypsiä julkaistavaksi viimeistään ensi vuoden alkupuoliskolla, jos tunnusluvut sitä puoltavat. Ennusteillamme Rovion liikevaihto pysyy tänä vuonna vakaana (+1 %) ja kääntyy ensi vuonna 8 %:n kasvuun uusien pelien vetämänä. Odotamme Rovion oikaistun liikevoiton laskevan selvästi vuosina 2021-2022 (34 MEUR ja 32 MEUR) viime vuoden ennätystasolta (2020: 47,2 MEUR), kun uusia pelejä skaalataan markkinoille.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille