Rovion analyytikkopuhelun perusteella alkuvuosi on sujunut odotustemme mukaisesti
Rovio järjesti eilen analyytikkopuhelun, jossa se kävi läpi peliensä alkuvuoden kehitystä sekä kertoi huhtikuussa julkaistavasta Darkfire Heroes -pelistä. Kommenttien perusteella yhtiön alkuvuosi on sujunut pitkälti odotustemme mukaisesti, emmekä ole tehneet ennusteisiimme muutoksia. Maaliskuun alussa julkaistu Rovion seurannan aloitus -raporttimme on luettavissa täältä. Yhtiön uuden toimitusjohtajan haastattelun voi katsoa täältä ja talousjohtajan esityksen Inderesin sijoittajapäivässä täältä.
Rovion mukaan peliliiketoiminnan alkuvuosi (tammi-helmikuu) on sujunut hyvin, vaikka valuuttakurssien (EUR/USD) muutokset laittavat Q4:n tavoin vastatuulta raportoituun kasvuun. Käyttäjähankinnan osalta panostukset ovat olleet samansuuntaisia kuin edellisellä neljänneksellä (Q4’20: 16 MEUR tai 25 % Games-yksikön lv:sta). Roviolla on tällä hetkellä 8 peliä kehityksessä, joista 3 on julkaistu koemarkkinoille. Käymme seuraavaksi Rovion kärkipelien ja koemarkkinoinnissa olevien pelien kuulumiset tiivistetysti läpi:
Angry Birds 2: Pelin suoritus on ollut alkuvuodesta vakaata, mutta dollarin heikentymisen ja kausivaihtelun myötä liikevaihto näyttäisi jäävän hieman edellisestä neljänneksestä (Bruttomyynti Q4’20: 26,2 MEUR). Peliin on tehty vasta isompi päivitys, jonka pelaajat ovat ottaneet hyvin vastaan.
Angry Birds Dream Blast: Pelin liikevaihto näyttäisi niin ikään jäävän hieman edellisestä neljänneksestä samoista syistä kuin AB2. Peliin on myös tehty juuri suurempi päivitys, jonka alustava vastaanotto vaikuttaa lupaavalta. Rovion tavoitteena on pystyä kasvattamaan peliä käyttäjähankintapanostuksia lisäämällä, mutta tämä on kiinni siitä, miten pelin tunnusluvut kehittyvät nyt päivityksen myötä.
Angry Birds Friends: Pelin kvartaaliliikevaihto nousi viime vuoden aikana noin 7-8 MEUR:n tasolle (2019: ~6 MEUR), vaikka peliin ei ole tehty yhtään käyttäjähankintainvestointeja. Yhtiön mukaan hyvä ja tasainen suoritus on jatkunut myös alkuvuodesta ja peli kerää paljon orgaanisia latauksia sovelluskaupoissa. Peliin on kehitteillä uusia päivityksiä, joilla tätä orgaanista pelaajavirtaa pyritään konvertoimaan yhä paremmin maksaviksi pelaajiksi.
Small Town Murders: Pelin bruttomyynti oli Q4’20:llä 3,8 MEUR ja vuositasolle muutettuna peli oli noin 15 MEUR:n vauhdissa. Rovion mukaan pelin suoritus on jatkanut alkuvuodesta samalla tasolla. Peli on julkaistu kesäkuussa 2020 ja on siten vielä elinkaarensa alkupäässä. Rovio kehittää peliä aktiivisesti ja kokeilee erilaisia markkinointikeinoja, jotta pelin liikevaihtoa saataisiin tänä vuonna kasvatettua.
Sugar Blast: Pelin suorittaminen on parantunut hieman alkuvuodesta edellisneljännekseen nähden (Bruttomyynti Q4’20: 2,5 MEUR). Pelin pienemmän kokoluokan vuoksi sen vaikutus koko peliliiketoiminnan lukuihin on rajallinen.
Darkfire Heroes: Pelin globaali julkaisu ajoittuu huhtikuuhun 2021 ja peli on Rovion strategian ensimmäinen uusi peli-IP, jolla yhtiö pyrkii laajentumaan uusiin pelilajeihin. Rovion alustavan arvion perusteella peliä lähdetään skaalaamaan julkaisun jälkeen asteittain isommaksi samaan tapaan kuin Small Town Murdersia. Kaikki on kuitenkin lopulta kiinni pelin tunnuslukujen kehityksestä skaalausvaiheessa. Hyvässä skenaariossa yhtiö on valmis kasvattamaan peliä nopeastikin, jos pelin luvut puoltavat käyttäjähankinnan kasvattamista. Perusskenaariossa yhtiö aikoo kerätä rauhassa dataa, optimoida peliä ja kasvattaa sitä tämän pohjalta asteittain.
Angry Birds Journey: Peli on tammikuussa 2021 koemarkkinoille julkaistu ritsa- ja pulmapeli. Pelistä pyritään tekemään hyvin kasuaalia, jonka kautta sille pyritään hakemaan laajaa kohdeyleisöä. Peli on vielä melko alkuvaiheessa koemarkkinointivaihetta ja tulevien kuukausien tavoitteena peliin on tarkoitus alkaa tuoda säännöllisesti uutta sisältöä päivitysten myötä.
Hardhead Squad: Peli on Rovion ensimmäinen avaus strategiapelien saralla ja on ollut muutamilla koemarkkinoilla kesäkuusta 2020 lähtien. Alkuvuodesta kehityksessä on keskitytty itse pelimekaniikan vahvistamiseen ja arvioimme koemarkkinointivaiheen olevan edelleen suhteellisen aikaisessa vaiheessa. Strategia- ja roolipeleillä koemarkkinointivaihe kestää tyypillisesti Rovion pulmapelejä (+6kk) pidempään.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille