Rovion analyytikkotapaaminen: Q2 näyttää sujuvan odotustemme mukaisesti
Rovio järjesti perjantaina analyytikkotapaamisen, jossa käytiin läpi yhtiön peliportfolion toisen vuosineljänneksen kuulumisia huhti-toukokuun osalta. Kokonaisuutena Q1:llä nähty positiivinen kehitys on jatkunut ja näillä näkymin Rovion kärkipelien Q2-liikevaihto olisi kasvamassa edelliseen neljännekseen nähden. Tämä on myös lievää kasvua odottavien ennusteidemme mukaista, emmekä ole tehneet ennustemuutoksia.
Rovio ennakoi Q1-raportin yhteydessä käyttäjähankintainvestointien vastaavan Q2:lla noin 30 % peliliikevaihdosta (Q1’21: 27 %) ja neljännes on edennyt suunnitelmien mukaisesti. Rovio on odotetusti kasvattanut käyttäjähankintapanostuksia skaalatessaan asteittain uutta Darkfire Heroes -peliä isommaksi. Lisäksi markkinoilla on ollut paikoitellen tilaisuuksia lisätä Angry Birds 2- ja Small Town Murders -pelien käyttäjähankintaa, kun Applen huhtikuun lopussa voimaan astunut IDFA-muutos tietosuojakäytäntöihin liittyen on aiheuttanut muutoksia käyttäjähankintamarkkinalla. Rovion arvion mukaan IDFA-muutoksen isointa vaikutusta ei ole vielä nähty, sillä melko harva iPhone-käyttäjä on vielä päivittänyt puhelimensa muutoksen sisältävään uusimpaan ohjelmistoversioon.
Rovio kommentoi myös aktiviteetin yritysjärjestelyrintamalla olevan vilkasta ja yhtiö käy keskusteluja useiden eri kokoisten pelistudioiden kanssa. Potentiaalisia ostokohteita ovat erityisesti pienet tiimit uusien kasvupeliaihioiden kanssa sekä keskikokoiset pelistudiot, joilla on jo valmiita pelejä markkinoilla. Rovio haluaa olla yritysjärjestelyjen suhteen hyvin selektiivinen ja tehdä vain järjestelyjä, missä yhtiö näkee hyvät edellytykset luoda omistaja-arvoa.
Käymme seuraavaksi Rovion kärkipelien ja koemarkkinoinnissa olevien pelien kuulumiset tiivistetysti läpi:
Angry Birds 2: Peliin alkuvuodesta tehdyt isommat päivitykset on otettu hyvin vastaan ja päivittäisten pelaajien lukumäärä on ollut lievässä kasvussa. Pelin bruttomyynti näyttäisi kasvavan edelliseen neljännekseen nähden (Q1’21: 25,2 MEUR).
Angry Birds Dream Blast: Pelin suoritus edelliseen neljännekseen (Q1’21: 15,4 MEUR) nähden näyttää vakaalta. Pelin tiimi pyrkii uusilla päivityksillä lisäämään maksavien pelaajien pysyvyyttä pelin parissa. Tämän onnistuessa myös pelin liikevaihtoa voitaisiin pyrkiä kasvattamaan lisäämällä käyttäjähankintaa.
Angry Birds Friends: Pelin kvartaaliliikevaihto nousi viime vuoden aikana noin 7-8 MEUR:n tasolle (2019: ~6 MEUR), vaikka peliin ei ole tehty yhtään käyttäjähankintainvestointeja. Yhtiön mukaan hyvä ja tasainen suoritus (Q1’21: 8,1 MEUR) on jatkunut myös Q2:lla ja peli kerää paljon orgaanisia latauksia sovelluskaupoissa. Peliin kehitetään uusia päivityksiä, joilla tätä orgaanista pelaajavirtaa pyritään konvertoimaan yhä paremmin maksaviksi pelaajiksi.
Small Town Murders: Pelin bruttomyynti (Q1’21: 3,9 MEUR) on jatkanut Q2:lla kasvua ja vuosineljännestason run-rate on nyt noin 5 MEUR. Rovio kehittää peliä aktiivisesti ja uudet sisältöpäivitykset tuottavat tuloksia. Rovio on alkuvuodesta kokeillut pelin suhteen erilaisia markkinointikeinoja, ja käyttäjähankinnan tehokkuutta on saatu parannettua.
Sugar Blast: Pelin suorittaminen on jatkunut vakaana edellisneljännekseen nähden (Bruttomyynti Q1’21: 2,5 MEUR). Pelin pienemmän kokoluokan vuoksi sen vaikutus koko peliliiketoiminnan lukuihin on rajallinen.
Darkfire Heroes: Reilu kuukausi sitten julkaistu Darkfire Heroes on vielä kasvupolkunsa alkutaipaleella. Rovio näkee edelleen mahdollisuuksia asteittain skaalata peliä isommaksi tulevien neljännesten aikana. Nyt alussa yhtiö rakentaa askel askeleelta pelin pelaajakuntaa ja kerää dataa pelaajien käyttäytymisestä. Tämän pohjalta peliin tehdään parannuksia, joiden myötä myös käyttäjähankintaa on mahdollisuus optimoida ja kasvattaa tulevaisuudessa. Roolipelit ovat Roviolle uusi genre, joten yhtiö haluaa edetä pelin suhteen rauhassa. Roolipeleissä myös käyttäjähankinta on tyypillisesti kasuaalipelejä vaikeampaa, mutta peliin saadut aktiivipelaajat lopulta sitoutuvat peliin pitkiksi ajoiksi ja ovat valmiita investoimaan pelaamiseen selvästi kasuaalipelejä enemmän rahaa.
Angry Birds Journey: Peli on tammikuussa 2021 koemarkkinoille julkaistu ritsa- ja pulmapeli. Pelistä pyritään tekemään hyvin kasuaalia, jonka kautta sille pyritään hakemaan laajaa kohdeyleisöä. Peli on siirtynyt Q2:lla Rovion kolmivaiheisen koemarkkinointivaiheen (Tekninen testaus, Retentio ja Monetisaatio) toiseen vaiheeseen. Rovion mukaan pelin alustavat retentioluvut ovat olleet lupaavia ja jos kaikki menee hyvin, peli siirtyy Q3:n aikana monetisaatiovaiheeseen.
Supernatural City: Peli on huhtikuussa 2021 koemarkkinoille julkaistu tarinavetoinen match-3 pulmapeli ja genreltään hyvin samantyyppinen kuin Small Town Murders. Peli on edennyt koemarkkinoilla teknisestä testauksesta retentiovaiheeseen. Tähän mennessä Rovio on ollut tyytyväinen pelin kehitykseen, vaikka pelin kehityksen suhteen ollaan vielä melko alkuvaiheessa.
Hardhead Squad: Peli on Rovion ensimmäinen avaus strategiapelien saralla ja on ollut muutamilla koemarkkinoilla kesäkuusta 2020 lähtien. Q1:llä Rovio kommentoi pelin kehityksen keskittyneen itse pelimekaniikan vahvistamiseen ja nyt Q2:lla fokusalueena on ollut monetisaation optimoiminen. Rovion mukaan koemarkkinoinnissa on vielä tekemistä, mutta peli etenee oikeaan suuntaan. Strategia- ja roolipeleillä koemarkkinointivaihe kestää tyypillisesti selvästi Rovion pulmapelejä (+6kk) pidempään.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille