Copyright © 2021. Inderes Oyj. All rights reserved.
Yhtiö: Rovio
Suositus: Osta
Tavoitehinta: 7.50 EUR
Kurssi: 6.85 EUR
Kurssi hetkellä: 16.4.2021 - 6:15

Rovion uusi tiimipohjainen roolipeli Darkfire Heroes julkaistiin eilen maailmanlaajuisesti. Lisätietoja pelistä on luettavissa Rovion tiedotteesta täältä ja pelin voi ladata ilmaiseksi App Storesta ja Google Playsta älypuhelimille. Darkfire Heroes on Rovion kesäkuussa 2020 ostaman Kööpenhaminan studion ensimmäinen pelilanseeraus, joten kyseessä on uusien pelibrändien luomisen ja yritysostostrategian näkökulmasta tärkeä pelijulkaisu.

Darkfire Heroes on ollut julkaistuna muutamilla koemarkkinoilla elokuusta 2019 lähtien.

Rovio kommentoi maaliskuun analyytikkopuhelussa, että alustavasti peliä lähdetään skaalaamaan julkaisun jälkeen asteittain isommaksi samaan tapaan kuin kesäkuussa 2020 julkaistua Small Town Murdersia. Kaikki on kuitenkin lopulta kiinni pelin tunnuslukujen kehityksestä skaalausvaiheessa. Hyvässä skenaariossa yhtiö on valmis kasvattamaan peliä nopeastikin, jos pelin luvut puoltavat käyttäjähankinnan kasvattamista. Perusskenaariossa yhtiö aikoo kerätä rauhassa dataa, optimoida peliä ja kasvattaa sitä tämän pohjalta asteittain.

Ennustamme Darkfire Heroesin tekevän Q2:lla 1,5 MEUR ja Q3:lla 4,0 MEUR liikevaihtoa ja tämän jälkeen kvartaaliliikevaihdon nousevan 5-6 MEUR:n tasolle. Julkaisun onnistuessa pelillä on arviomme mukaan edellytyksiä myös selvästi tätä parempaa suoritukseen. Olemme avanneet ennusteitamme tarkemmin maaliskuun alussa julkaistussa Rovion seurannan aloitus -raportissa.

Muistutamme, että mobiilipelimarkkina on äärimmäisen kilpailtu ja uusien pelien kasvattaminen vaatii alkuvaiheessa yleensä merkittäviä panostuksia käyttäjähankintaan. Käyttäjähankintaa tehdään pelaajan elinkaariarvoon (LTV) pohjautuvien mallien perusteella, ja LTV:n taustalla olevat parametrit (esim. pelaajien pysyvyys ja maksuhalukkuus) voivat muuttua matkan varrella. Siten etenkin uusien pelien kohdalla käyttäjähankinnan kannattavuuteen liittyy näkemyksemme mukaan normaalia enemmän riskejä, ja kasvun luomaa arvoa on vaikea arvioida pelin skaalausvaiheessa. Kasvuvaiheen jälkeen laadukkailla peleillä on edellytykset luoda hyvää kassavirtaa useiden vuosien ajan liikevaihdon tasaantuessa ja käyttäjähankintakulujen suhteellisen osuuden pienentyessä.

 

 

Käy kauppaa. (Rovio)

Analyytikko / Kirjoittaja

Atte Riikola

Atte Riikola

Analyytikko

Lisätiedot
Tunnusluvut 2020 2021e 2022e
Liikevaihto 272,3 265,5 286,0
- kasvu-% -5,8% -2,5% 7,7%
Liikevoitto (EBIT) 42,5 33,0 30,8
- EBIT-% 15,6% 12,4% 10,8%
EPS (oik.) 0,50 0,35 0,32
Osinko 0,12 0,12 0,12
P/E (oik.) 12,6 19,6 21,5
EV/EBITDA 5,6 8,3 8,7
Osinkotuotto-% 1,9% 1,8% 1,8%
Uusimmat ennusteet

Rovio on vuonna 2003 perustettu mobiilipeleihin keskittyvä peliyhtiö. Rovio luo ja kehittää mobiilipelejä free-to-playmallilla. Pelit pohjautuvat yhtiön Angry Birds - brändiin sekä muihin yhtiön omiin uusiin pelibrändeihin. Valmiin pelin yhtiö julkaisee itse digitaalisissa jakelualustoissa (App Store, Google Play). Lisäksi yhtiö lisensoi Angry Birds -brändiä kuluttajatuotteisiin, elokuviin, animaatioihin ja muuhu viihteeseen. Valtaosa yhtiön liikevaihdosta tulee peliliiketoiminnasta ja loput brändilisensoinnista. Maantieteellisesti Rovion liiketoiminnan painopiste on länsimarkkinoilla.