Arvioimme COR-kiertueen kuluvan vuoden myynnin kehittyneen ennusteitamme verkkaisemmin, minkä seurauksena tarkastamme konseptiin liittyviä ennusteitamme alaspäin. Päivitämme samalla lähivuosien ennusteitamme COR-kiertueen maltillisempaa myyntiä ja Utopian Nation Festivalin rauhallisempaa ylösajoa ennakoiden. Negatiivisten ennustemuutosten seurauksena laskemme tavoitehintamme 2,7 euroon (aik. 3,3 eur). Ennustemuutoksista huolimatta näemme Rush Factoryn kiinnostavana osakkeena kuluttajakysynnän siirtyessä tuotteista palveluihin koronan jälkeisessä maailmassa, minkä seurauksena toistamme lisää-suosituksemme.
Tänä vuonna näemme ennätyssuuren COR-kiertueen
Rush Factoryn liiketoimintaympäristö on edellisvuodesta ottanut selvän harppauksen kohti normaalia, mikä on mahdollistanut yhteensä 27 COR-tapahtuman järjestämisen ensimmäisellä vuosipuoliskolla (H1’21: 6). Yhtiön ensimmäisen kvartaalin liikevaihto, joka koostui Marseillen ja Pariisin COR-tapahtumista, oli 0,36 MEUR ja odotamme H1-liikevaihdon yltäneen 2,1 MEUR:oon (H1’21: 0,8 MEUR). Arviomme mukaan kuluvan vuoden kokonaissaldo tulee olemaan 44 tapahtumaa, minkä seurauksena COR-kiertuetta voi jälleen kuvailla ennätyssuureksi. Tapahtumakohtaisen kävijämäärän odotamme kuitenkin jäävän edellisvuoden tasosta.
Onnistuessaan UNF tuo liiketoiminnalle uuden tukijalan
Rush Factoryn kauan odotettu uusi Utopia Nation Festival (UNF) lykkääntyi ymmärrettävästi ensi vuoden puolelle ja lipunmyynti on alkanut ensimmäisiin Isossa-Britanniassa järjestettäviin tapahtumiin. UNF omaa COR:ia suuremman liikevaihtopotentiaalin säästä riippumattoman luonteensa, laajemman kohdeyleisönsä ja konseptin mahdollistamien laajempien oheismyyntimahdollisuuksien vuoksi. Yökerhojen ja festivaalien kanssa on kuitenkin haastava kilpailla kuluttajien huomiosta ja laskemme odotuksiamme konseptia kohtaan varovaisempaan asentoon, kunnes saamme näkyvyyttä uuden tapahtumien myyntiin. Arviomme mukaan ensimmäiset tapahtumat tulevat olemaan lähitulevaisuutta ajatellen kriittisiä, koska onnistuneet tapahtumat loisivat arvokasta myyntimateriaalia ja positiivisen puskaradioilmiön. Ensimmäiset julkistetut UNF-tapahtumat ajoittuvat toukokuulle ja tapahtumasivulla on nyt viisi Ison-Britannian tapahtumaa. Ennusteissamme odotamme yhteensä 16 UNF-tapahtumaa ensi vuodelle, mutta arvio voi hyvinkin osoittautua varovaiseksi, jos konseptia lähdetään ajamaan ylös odotuksiamme vauhdikkaammin. Ensi vuoden COR-kiertueen odotamme kattavan 42 tapahtumaa. Laskimme lähivuosien liikevaihtoennusteitamme 11-14 % aiempaa pehmeämpää myyntiä ennakoiden. Nostimme lievästi odotuksiamme UNF:ään liittyvistä markkinointikuluista, mutta pääajuri 24-34 % laskeneiden liikevoittoennusteiden taustalla on kuitenkin muutokset liikevaihtoennusteissamme yhtiön korkean myyntikatteen takia. Odotamme Rushilta edelleen vahvaa ja kannattavaa kasvua uuden UNF-konseptin siivittämänä ja 2022-2025 tuloskasvuennusteemme asettuukin 28 %:iin.
Tulospohjaisesti tukea on haettava vuodesta 2023
Rush Factoryn ennusteidemme mukaiset P/E-luvut vuosille 2022 ja 2023 ovat 24x ja 7x vastaavien EV/EBITDA-kertoimien ollessa 12x ja 5x. Kuluvan vuoden kertoimet ovat korkeat, mutta UNF-konseptin siirtämisestä johtuen ne eivät anna todellista kuvaa yhtiön pitkän aikavälin kyvykkyyksistä. Vuoteen 2023 katsovat kertoimet taas ovat matalat. Näemmekin näissä kertoimissa oleellista nousuvaraa ja mielestämme täältä haettava vuotuinen tuotto-odotus on oman pääoman tuottovaadetta korkeampi. Näin ollen kärsivällinen omistaminen on perusteltua.
Lue yhtiöstä julkaistu analyysiraportti täältä (premium-tilaajille)
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Rush Factory
Rush Factory on vuonna 2015 perustettu yhtiö, joka kehittää, suunnittelee, markkinoi ja tuottaa kiertuepohjaisia elämys- ja tapahtumakonsepteja kotimaisille ja kansainvälisille markkinoille. Kiertuepohjaisuuteen perustuen yhtiön konsepteilla ei ole kiinteää sijaintia, kuten esimerkiksi perinteisillä aktiviteetti- ja sisäliikuntapuistoilla, vaan tapahtuma rakennetaan aina erikseen kulloisellekin tapahtumapaikalle. Rush Factoryn liiketoiminta on hyvin kansainvälistä ja suurin osa liikevaihdosta syntyy ulkomailta. Yhtiön suurimmat yksittäiset markkinaalueet ovat Iso-Britannia, Ranska ja Saksa. Yhtiön liikevaihto muodostuu tapahtumiin myytävistä pääsylipuista sekä tapahtumapaikkojen oheistuotemyynnistä. Yhtiön tunnetuin ja kaupallisesti menestynein tapahtumakonsepti on Color Obstacle Rush (COR) -väriestejuoksu.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut02.08.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 4,2 | 3,6 | 6,8 |
kasvu-% | 2 708,45 % | −15,82 % | 89,35 % |
EBIT (oik.) | 0,5 | 0,3 | 0,9 |
EBIT-% (oik.) | 10,71 % | 9,03 % | 13,21 % |
EPS (oik.) | 0,19 | 0,10 | 0,33 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | 12,47 | 3,36 | 0,98 |
EV/EBITDA | 9,71 | 2,08 | - |