Rush Factory: edessä uusi vuosi ja uudet konseptit
Rush Factory antoi eilen negatiivisen tulosvaroituksen, jonka taustalla oli ensisijaisesti yhtiön päätös siirtää uusien konseptien testitapahtumat loppuvuodesta ensi vuoden alkuun sekä kuluneen vuoden aikana suurimman yksittäisen konseptin, COR:n, lipunmyynnin odotettua voimakkaampi painottuminen hintaportaiden matalaan päähän. Päivitettyä ohjeistusta sekä uusien konseptien ylösajon siirtymistä peilaten olemme laskeneet lähivuosien kasvu- ja tulosennusteitamme. Ennustemuutoksiamme heijastellen laskemme tavoitehintamme 3,00 euroon (aik. 3,40 euroa) ja toistamme vähennä-suosituksemme. Näemme Rush Factoryn seuraavan 12 kuukauden tuotto/riski-profiilin kallistuvan yhä negatiivisen puolelle liiketoiminnan rajalliseen näkyvyyteen sekä uusien konseptien ylösajoon liittyvien riskitekijöiden rasittamana.
Tulosvaroituksen juurisyynä ajoitukselliset tekijät
Päivitetyn ohjeistuksensa mukaisesti Rush Factory odottaa vuoden 2019 liikevaihdon olevan noin 4 MEUR ja käyttökatteen noin 0,8 MEUR (aik. liikevaihto 4,4-5,1 MEUR ja käyttökate 1,2-1,6 MEUR). Tulosvaroituksen taustalla ovat pääosin ajoitukselliset tekijät, sillä sekä yhtiön pidemmän aikavälin kasvun ja arvonluonnin kannalta tärkeän 2020-projektin testitapahtumat että Duudsonit Funland -kiertueen täysimittainen aloitus on siirtynyt alkuperäisestä aikataulusta poiketen ensi vuoden alkuun. Ajoituksellisten tekijöiden lisäksi yhtiö kommentoi COR:n markkinointipanostusten olleen odotettua kalliimpia ja purevuuden heikompaa, mikä on yhdessä sekä ensi vuodelle siirtyneiden tulovirtojen, tälle vuodelle painottuneiden uusien konseptien kehitys- ja pilotointikustannusten että lippujen odotettua matalamman keskihinnan muodostaman kombinaation ajamana rasittanut yhtiön kannattavuutta. Kokonaisuutena negatiivista tulosvaroitusta ei voida pitää täytenä yllätyksenä, sillä olimme kommentoineet sen mahdollisuutta aikaisemmin marraskuun päivityksemme yhteydessä.
Laskimme lähivuosien ennusteitamme tulosvaroituksen seurauksena
Olemme tulosvaroituksen myötä laskeneet lähivuosien kasvu- ja tulosennusteitamme. Odotamme yhtiön yltävän tänä vuonna päivitetyn ohjeistuksensa mukaisesti 4,0 MEUR:n liikevaihtoon ja 0,8 MEUR:n käyttökatteeseen. Ottaen huomioon yhtiön kolmelta ensimmäiseltä neljännekseltä kerryttämä 3,9 MEUR:n liikevaihto, ansaintamallin etupainotteisuus, Q4:lle ajoittuneen Wienin COR-tapahtuman liikevaihtopotentiaali (90-110 TEUR) sekä jäljellä olevat kalenteriviikot ei ohjeistuksen yltämiseen näkemyksemme mukaan liity juurikaan epävarmuutta. Ensi vuonna odotamme yhtiön yltävän puolestaan 5,5 MEUR:n liikevaihtoon ja 1,2 MEUR:n käyttökatteeseen COR:n kasvavan tapahtumavolyymin ja sen hyvällä tasolla säilyvän kysynnän, 2020-projektin kaupallistamisen sekä joustavasta toimintamallista kumpuavan operatiivisen tehokkuuden ajamana.
Arvostuskuva hieman koholla ja tuotto-odotus jää liian ohueksi
Rush Factoryn ennusteidemme mukainen P/E-luku vuodelle 2019 on 13x ja vastaava EV/EBITDA-kerroin on 7x. Kuluvan vuoden kertoimilla arvostus on hieman koholla kertoimien painottuessa yhtiölle hyväksymämme kerroinhaarukan yläpuolelle. Ensi vuoden kertoimilla yhtiön arvostus kääntyy jo houkuttelevaksi, mutta heikko näkyvyys etenkin tuotekehitysputken loppupään potentiaaliin ja siten tuloskasvun kannalta kriittisiin uusiin konsepteihin ei toistaiseksi puolla täysimääräistä nojaamista eteenpäin katsoviin kertoimiin. Kokonaisuudessaan emme näe yhtiön seuraavan 12 kuukauden tuotto/riski-profiilia riittävänä, jotta yhtiön keskeisimpien riski- ja epävarmuustekijöiden kantaminen olisi perusteltua.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Rush Factory
Rush Factory on vuonna 2015 perustettu yhtiö, joka kehittää, suunnittelee, markkinoi ja tuottaa kiertuepohjaisia elämys- ja tapahtumakonsepteja kotimaisille ja kansainvälisille markkinoille. Kiertuepohjaisuuteen perustuen yhtiön konsepteilla ei ole kiinteää sijaintia, kuten esimerkiksi perinteisillä aktiviteetti- ja sisäliikuntapuistoilla, vaan tapahtuma rakennetaan aina erikseen kulloisellekin tapahtumapaikalle. Rush Factoryn liiketoiminta on hyvin kansainvälistä ja suurin osa liikevaihdosta syntyy ulkomailta. Yhtiön suurimmat yksittäiset markkinaalueet ovat Iso-Britannia, Ranska ja Saksa. Yhtiön liikevaihto muodostuu tapahtumiin myytävistä pääsylipuista sekä tapahtumapaikkojen oheistuotemyynnistä. Yhtiön tunnetuin ja kaupallisesti menestynein tapahtumakonsepti on Color Obstacle Rush (COR) -väriestejuoksu.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut09.12.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 2,9 | 4,0 | 5,5 |
kasvu-% | −29,03 % | 38,67 % | 36,77 % |
EBIT (oik.) | 0,3 | 0,7 | 1,0 |
EBIT-% (oik.) | 11,72 % | 18,17 % | 18,95 % |
EPS (oik.) | −0,10 | 0,24 | 0,34 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | - | 2,09 | 1,47 |
EV/EBITDA | - | - | - |