Rush Factory julkaisee H1-raporttinsa ensi perjantaina. COR-kiertueen näkökulmasta vuoden ensimmäinen puolisko oli selvästi pandemian värittämää vertailukautta vahvempi ja tapahtumia järjestettiin yhteensä 27 (H1’21: 6). Mielestämme operatiivisia lukuja kiinnostavammat seikat liittyvät kuitenkin johdon kommentteihin uudesta ensi vuonna lanseerattavasta Utopia Nation Festival-konseptista.
H1 oli selvästi vertailukautta vauhdikkaampi
H1:llä Rush Factoryn COR-tapahtumakiertue käynnistyi maaliskuussa Ranskasta. Q1-liiketoimintakatsauksensa yhteydessä yhtiö kertoi Marseillen ja Pariisin COR-tapahtumista koostuneen Q1-liikevaihdon olleen yhteensä 0,355 MEUR ja ensimmäisen kvartaalin lipunmyynnin yltäneen 1,6 MEUR:oon (Q1’21: 0,538 MEUR). H1-liikevaihtoennusteemme on 2,1 MEUR, joka koostuu lähes täysin ensimmäisen vuosipuoliskon COR-tapahtumien tuomasta liikevaihdosta. Ennusteissamme tapahtumakohtainen liikevaihto jää viime vuoden tasosta, mitä selittää vertailukauden tapahtumien saama tuki syksyn 2019 ja vuoden 2020 pohjamyynniltä.
Kasvaneet markkinointipanostukset painavat ennusteissamme kannattavuutta
Kulupuolella odotamme markkinointipanostusten olleen tuntuvat etenkin vertailukauteen verrattuna, jolloin lipunmyynti sai tukea siirretyistä tapahtumista. Ennustamaamme liikevaihtoa sekä näitä kulumuuttujia seuraten odotamme H1:n käyttökatetason asettuneen noin 0,21 MEUR:oon. Näemme mahdollisuuden positiiviselle yllätykselle kannattavuuden osalta, mikäli markkinointipanostukset ovat olleet odotuksiamme pienemmät. Osakekohtaisen tuloksen ennakoimme kasvavan 0,04 euroon, mikä vahvistaa yhtiön tasetta.
Yhtiö ei antanut ohjeistusta kuluvalle vuodelle
Rush Factory ei antanut kuluvalle vuodelle ohjeistusta koronapandemian aiheuttaman epävarmuuden takia. Odotamme yhtiölle liiketoimintaympäristön puolesta normaalia loppuvuotta, ja yhtiöllä onkin jälkimmäiselle vuosipuoliskolle kalenterissaan yhteensä 17 COR-tapahtumaa. Kuluvaa vuotta ja luonnollisesti pidemmän aikavälin kasvua ja arvonluontiakin ajatellen mielenkiintoisin asia on kuitenkin vielä julkaisematta oleva UNF-konsepti.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Rush Factory
Rush Factory on vuonna 2015 perustettu yhtiö, joka kehittää, suunnittelee, markkinoi ja tuottaa kiertuepohjaisia elämys- ja tapahtumakonsepteja kotimaisille ja kansainvälisille markkinoille. Kiertuepohjaisuuteen perustuen yhtiön konsepteilla ei ole kiinteää sijaintia, kuten esimerkiksi perinteisillä aktiviteetti- ja sisäliikuntapuistoilla, vaan tapahtuma rakennetaan aina erikseen kulloisellekin tapahtumapaikalle. Rush Factoryn liiketoiminta on hyvin kansainvälistä ja suurin osa liikevaihdosta syntyy ulkomailta. Yhtiön suurimmat yksittäiset markkinaalueet ovat Iso-Britannia, Ranska ja Saksa. Yhtiön liikevaihto muodostuu tapahtumiin myytävistä pääsylipuista sekä tapahtumapaikkojen oheistuotemyynnistä. Yhtiön tunnetuin ja kaupallisesti menestynein tapahtumakonsepti on Color Obstacle Rush (COR) -väriestejuoksu.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut02.08.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 4,2 | 3,6 | 6,8 |
kasvu-% | 2 708,45 % | −15,82 % | 89,35 % |
EBIT (oik.) | 0,5 | 0,3 | 0,9 |
EBIT-% (oik.) | 10,71 % | 9,03 % | 13,21 % |
EPS (oik.) | 0,19 | 0,10 | 0,33 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | 12,47 | 3,48 | 1,02 |
EV/EBITDA | 9,71 | 2,14 | - |