Rush Factory julkaisi perjantaina H2-raporttinsa. Päättynyt vuosi oli yhtiölle operatiivisesti tavattoman kivinen. Strategisesti yhtiö ei kuitenkaan jäänyt toimettomaksi, vaan vei eteenpäin tulospohjan leventämisen kannalta tärkeitä kehityshankkeita. Lyhyellä aikavälillä tilanne on vielä useiden epävarmuuksien sävyttämä, mutta pidemmälle katsottaessa ulosmitattavaa potentiaalia tulisi löytyä. Tähän nähden osake ei mielestämme ole kallis, ja näemme pidemmältä haettavan tuotto-odotuksen keskeisimpiin riskeihin nähden riittävänä. Toistamme lisää-suosituksemme ja tarkistamme tavoitehintamme arvostuksen nousuvaraa peilaten 2,20 euroon (aik. 2,00 euroa).
Vaikea vuosi pakettiin
Koronapandemian seurauksena Rush Factoryn H2 oli kivinen, eikä normaali tekeminen ollut poikkeusoloissa lähelläkään mahdollista. Vuoden jälkimmäisellä puoliskolla yhtiöllä olikin edellytyksiä ainoastaan kolmen tapahtuman järjestämiselle. Nämä tapahtumat järjestettiin Suomessa ja yhteensä ne kerryttivät 151 TEUR:n liikevaihdon. Vaikka H2 olikin varsinaisen tapahtumatuotannon osalta koruton ja karu, pysyi yhtiön sisäinen tekeminen kuitenkin hyvin eteenpäin katsovana. 2020-projektin viimeistely on sujunut yhtiön kommenttien perusteella odotettua paremmin ja konseptin kaluston on arvioitu soveltuvan myös vuokrauskäyttöön. Mielestämme tämä on verrattain mielenkiintoinen kulma, sillä se avaa yhtiölle uusia mahdollisuuksia omien konseptien ulkopuolelta sekä toisaalta tuo edellytyksiä parantaa jo ennestään vahvaa asemaa koko tapahtumatuotannon arvoketjussa. H2:lla yhtiön käyttökate puolestaan putosi -0,4 MEUR:oon.
2020-projektin aloitus siirtyy ensi vuodelle
Pandemian aiheuttamasta ennustettavuuden vaikeudesta johtuen yhtiö ei anna ohjeistuksia vuodelle 2021. Kuluvan vuoden COR-kiertueen on määrä alkaa Isosta-Britanniasta toukokuun puolivälistä ja yhteensä tapahtumia on kalenterissa tällä hetkellä 48. Suurimmat tapahtumat on ajoitettu loppukesään / alkusyksyyn, minkä tulisi tuoda yhtiölle pelivaraa rokotusten etenemistä ja rajoitusten purkautumista ajatellen. 2020-projektin debyyttikiertuetta ei sen sijaan tulla vielä tänä vuonna järjestämään, mikä on mielestämme varsin looginen valinta yhtiön ennakkomyyntiin pohjautuva toimintamalli ja valitsevien olosuhteiden takia liian lyhyeksi jäävä myyntiaika huomioiden. Tätä siirtymää heijastellen laskimme koko vuoden ennusteitamme. Koko vuoden osalta odotamme yhtiöltä 4,1 MEUR:n liikevaihtoa ja 0,5 MEUR:n käyttökatetta. Oleellisimmat alkaneen vuoden riskit eivät ole muuttuneet ja ne liittyvät edelleen siihen, missä määrin tapahtumia lopulta kyetään järjestämään (ml. kassavirran tekeminen). Ensi vuonna odotamme yhtiöltä selvästi parempaa operatiivista menoa tapahtumaystävällisemmän ympäristön ja 2020-projektin tuomien ensimmäisten hyötyjen ajamana.
Tuotto/riski-suhde on tarpeeksi hyvä
Rush Factoryn ennusteidemme mukaiset P/E-luvut vuosille 2021 ja 2022 ovat 21x ja 5x, kun taas vastaavat EV/EBITDA-kertoimet ovat 11x ja 3x. Kuluvan vuoden kertoimet ovat yhtiön sijoitus- ja riskiprofiili huomioiden hyvin korkeat, mutta toisaalta myöskään tälle vuodelle odottamamme suoritus ei vastaa yhtiön oikeaa perustasoa. Ensi vuodelle odottamallamme terveellä volyymi- ja tyydyttävällä tulostasolla osake on puolestaan halpa. Vaikka vuoteen 2022 ei voida mielestämme vielä täysimääräisesti nojata, pidämme silti näiden kertoimien nousuvarasta haettavaa tuotto-odotusta keskeisimpiin riskeihin nähden riittävän korkeana.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Rush Factory
Rush Factory on vuonna 2015 perustettu yhtiö, joka kehittää, suunnittelee, markkinoi ja tuottaa kiertuepohjaisia elämys- ja tapahtumakonsepteja kotimaisille ja kansainvälisille markkinoille. Kiertuepohjaisuuteen perustuen yhtiön konsepteilla ei ole kiinteää sijaintia, kuten esimerkiksi perinteisillä aktiviteetti- ja sisäliikuntapuistoilla, vaan tapahtuma rakennetaan aina erikseen kulloisellekin tapahtumapaikalle. Rush Factoryn liiketoiminta on hyvin kansainvälistä ja suurin osa liikevaihdosta syntyy ulkomailta. Yhtiön suurimmat yksittäiset markkinaalueet ovat Iso-Britannia, Ranska ja Saksa. Yhtiön liikevaihto muodostuu tapahtumiin myytävistä pääsylipuista sekä tapahtumapaikkojen oheistuotemyynnistä. Yhtiön tunnetuin ja kaupallisesti menestynein tapahtumakonsepti on Color Obstacle Rush (COR) -väriestejuoksu.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut22.03.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 0,2 | 4,1 | 6,7 |
kasvu-% | −96,27 % | 2 582,35 % | 65,09 % |
EBIT (oik.) | −1,6 | 0,3 | 1,0 |
EBIT-% (oik.) | −1 042,38 % | 7,21 % | 15,32 % |
EPS (oik.) | −0,67 | 0,09 | 0,38 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | - | 3,28 | 0,80 |
EV/EBITDA | - | 2,79 | - |