Rush Factory H2 tiistaina: Uuden äärellä
Rush Factory julkaisee H2-raporttinsa ensi tiistaina. Vuoden jälkimmäinen puolisko oli yhtiölle aktiivisen tekemisen jakso, vaikka pandemiatilanne verrattain akuuttina pysyikin. Odotamme järjestettyjen tapahtumien tuoneen yhtiön kokoluokkaan ja historiaan nähden mainion liikevaihdon. Tämän arvioimme mahdollistaneen yhtiölle myös hyvän tulostason tekemisen tapahtumien järjestämiseen liittyvien kustannusten nousuista huolimatta. Operatiivisia lukuja mielenkiintoisemmat asiat kohdistuvat mielestämme johdon tarkempiin kommentteihin koskien sekä COR-kiertueen käynnistynyttä lipunmyyntiä että jo pitkään odotettua uutta tapahtumakonseptia. Ohjeistuksen antamista pidämme mahdollisena, joskin se arviomme mukaan edellyttää tilinpäätöspäivänä uuden konseptin todellista esittelyä ja samaan aikaan lipunmyynnin käynnistämistä. Olemme ennen H1-raporttia tehneet ennusteisiimme ison kuvan kannalta pieniä kulupuolen tarkennuksia.
Hyvästä liikevaihdosta edellytykset hyvään tulokseen
Rush Factory kertoi lyhyessä Q3-liiketoimintakatsauksessaan, että syyskyyn loppuun mennessä COR-kiertueen lipunmyynti oli yhteensä 4,3 MEUR. Lokakuun puolella järjestettiin vielä viisi tapahtumaa, mutta yhtiön ansaintalogiikkaa mukaillen lippuja näihin tapahtumiin ei arviomme mukaan enää juurikaan myyty. Tätä taustaa ja H1:lle tuloutettua 0,8 MEUR:n myyntimassaa vasten odotamme Rush Factoryn liikevaihdon asettuneen H2:lla 3,5 MEUR:oon. Päättyneen vuoden COR-kiertuetta voidaan kokonaisuudessaan pitää hyvinkin onnistuneena, sillä vallinneista olosuhteista huolimatta siitä muodostui yhtiön historian suurin. Samalla tämä on mielestämme hyvä osoitus COR:n hyvänä pysyneestä kiinnostavuudesta ja toteutettujen parannustoimien toimivuudesta, mutta myös yhtiön oman joustokyvyn ja liiketoimintamallin (ts. koko tuotannon arvoketju omissa käsissä) vahvuuksista.
Kulupuolella odotamme markkinointipanostusten jääneen alla olleen hyvän pohjamyynnin seurauksena jonkin verran tavanomaista kiertuevuotta matalammiksi. Päällä olleen pandemiatilanteen odotamme puolestaan aiheuttaneen tapahtumakohtaisiin muuttuviin kustannuksiin muun muassa kasvaneiden siivous- ja hygieniatarpeiden muodossa tulleita ylimääräisyyksiä. Samaan aikaan uskomme Rush Factoryn myös jatkaneen kohdennettuja panostuksia suunnitelmien mukaan H2’22:lla debyyttikiertueelleen etenevän uuden konseptin viimeistelyyn. Odottamaamme liikevaihtoa sekä edellä mainittuja kulutekijöitä peilaten arvioimme Rush Factoryn tehneen H2:lla 0,8 MEUR:n käyttökatteen. Osakekohtaiseksi tulokseksi käännettynä tämä tarkoittaa 0,33 euroa.
Ohjeistus ei ole kiveen hakattu
Tänä vuonna Rush Factoryn toimintaympäristöstä pitäisi muodosta melko normaali viimeisen vuoden aikana kasvanutta rokotekattavuutta ja keskeisten tapahtumamaiden jo purkamia / lähitulevaisuudessa kokonaan purettavia rajoitustoimia heijastellen. Tällä hetkellä yhtiöllä onkin kalenterissaan jo 44 COR-tapahtumaa ja käsityksemme mukaan myös lipunmyynti näihin tapahtumiin on käynnistynyt varsin mukavasti. Kuluvaa vuotta ja luonnollisesti pidemmän aikavälin kasvua ja arvonluontiakin ajatellen mielenkiintoisin asia on kuitenkin vielä julkaisematta oleva uusi konsepti. Yhtiön ansaintamallin etupainotteisuus, lipunmyynnin taakseen vaatima aika ja H2:lle suunniteltu ensimmäinen tapahtumakiertue huomioiden uuden konseptin todellisen esittelyn on oltava jo todella lähellä. Mikäli tätä ei kuitenkaan vielä tulevana tiistaina tapahdu, on arviomme mukaan todennäköistä, että myös ohjeistuksen antamista lykätään ajassa eteenpäin.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Rush Factory
Rush Factory on vuonna 2015 perustettu yhtiö, joka kehittää, suunnittelee, markkinoi ja tuottaa kiertuepohjaisia elämys- ja tapahtumakonsepteja kotimaisille ja kansainvälisille markkinoille. Kiertuepohjaisuuteen perustuen yhtiön konsepteilla ei ole kiinteää sijaintia, kuten esimerkiksi perinteisillä aktiviteetti- ja sisäliikuntapuistoilla, vaan tapahtuma rakennetaan aina erikseen kulloisellekin tapahtumapaikalle. Rush Factoryn liiketoiminta on hyvin kansainvälistä ja suurin osa liikevaihdosta syntyy ulkomailta. Yhtiön suurimmat yksittäiset markkinaalueet ovat Iso-Britannia, Ranska ja Saksa. Yhtiön liikevaihto muodostuu tapahtumiin myytävistä pääsylipuista sekä tapahtumapaikkojen oheistuotemyynnistä. Yhtiön tunnetuin ja kaupallisesti menestynein tapahtumakonsepti on Color Obstacle Rush (COR) -väriestejuoksu.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut20.10.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 0,2 | 4,3 | 7,3 |
kasvu-% | −96,27 % | 2 718,68 % | 71,39 % |
EBIT (oik.) | −1,6 | 0,5 | 1,1 |
EBIT-% (oik.) | −1 042,38 % | 11,17 % | 15,59 % |
EPS (oik.) | −0,67 | 0,20 | 0,43 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | - | 2,46 | 1,17 |
EV/EBITDA | - | 1,92 | - |