Rush Factoryn H2:n operatiivinen suoritus oli helmikuussa annettua tulosvaroitusta mukaillen odotetun yllätyksetön. Koronaviruksen eteneminen yhtiön keskeisillä toiminta-alueilla on nostanut merkittäviä uhkakuvia erityisesti tapahtumakiertueen alkupään yläpuolelle. Näitä toimintaympäristöön ja siten myös yhtiön tuloskuntoon liittyviä tummia pilviä sekä alkaneen vuoden laskeneita ennusteitamme heijastellen tarkastamme tavoitehintamme 1,20 euroon (aik. 2,30 euroa) ja toistamme vähennä-suosituksemme. Näemme Rush Factoryn seuraavan 12 kuukauden tuotto/riski-profiilin taipuvan koronaviruksesta kumpuavien toiminta- ja ennusteriskien rasittamana yhä negatiiviseksi, eikä kokonaiskuva vielä puolla yhtiön mielenkiintoiseen pidemmän aikavälin kasvutarinaan nojaamista.
H2:n suoritus oli yllätyksetön
Rush Factoryn liikevaihto kasvoi H2:lla 56 % 1,6 MEUR:oon ja oli odotetusti linjassa ennusteemme kanssa. Liikevaihdon kasvu oli erityisesti COR:n kasvaneen tapahtumavolyymin ja sen hyvällä tasolla säilyneen kysynnän ajamaa. Vertailukaudella yhtiön fokus oli pääosin uusien konseptien kehityksessä, kun taas päättyneenä vuonna yhtiö kykeni keskittymään arviomme mukaan lähes täysin voimin COR:n tuottamiseen. Tämä näkyi sekä vahvana liikevaihdon kasvuna että konseptin kaikkien aikojen korkeimpana kävijämääränä. Näin ollen yhtiö on kyennyt ylläpitämään ja arviomme mukaan asteittain myös kohottomaan toistaiseksi vahvimman tukijalkansa suosiota, mikä luo konseptille hyvän rakenteellisen lähtökohdan myös seuraavien vuosien tuloksentekoa ajatellen. Rush Factoryn käyttökate painui H2:lla -0,2 MEUR:oon. Tappiolle painuneen käyttökatteen taustalla oli sekä lippujen keskihinnan tavoiteltua voimakkaampi painottuminen hintaportaiden matalaan päähän, odotuksia heikompi markkinoinnin tuotto/panos-suhde että erityisesti H2:lle kuluiksi kirjatut 0,3 MEUR:n investointipanostukset. Osakekohtainen tulos painui puolestaan odotetusti liki normaaleilla tasoillaan olleiden rahoituskulujen ja verojen jälkeen -0,06 euroon.
Alkaneelle vuodelle ei ohjeistusta ja säkillinen kysymysmerkkejä
Koronavirusepidemian aiheuttamasta poikkeuksellisen korkeasta epävarmuudesta johtuen Rush Factory ei anna arviota vuoden 2020 liikevaihdosta ja käyttökatteesta. Koronaviruksen eteneminen yhtiölle hyvin merkittävällä Keski-Euroopan markkinalla on nostanut massiivisia epävarmuustekijöitä erityisesti alkuvuoden ja osittain myös koko tapahtumakiertueen yläpuolelle. Näitä toimintaympäristön liittyviä merkittäviä kysymysmerkkejä peilaten olemme tehneet alkaneen vuoden ennusteisiimme selviä leikkauksia. Perusskenaariossamme odotamme Rush Factoryn liikevaihdon laskevan tänä vuonna 3 % 3,9 MEUR:oon kasvavan tapahtumavolyymin (sis. 2020-projektin ylösajon) vaikutusten hautautuessa koronaviruksen aiheuttamien kitkatekijöiden alle. Odotamme yhtiön käyttökatteen nousevan 0,5 MEUR:oon edellisvuotta hieman puhtaamman operatiivisen suorituksen ajamana, vaikka kannattavuutta rasittaakin tapahtumasiirroista ja 2020-projektin ylösajosta aiheutuvat kustannukset. Toimintaympäristön massiivisesta epävarmuustasosta johtuen korostamme, että myös ennusteriskit ovat alkaneen vuoden osalta erittäin korkeita.
Vielä ei ole aika nojata potentiaaliin
Rush Factoryn ennusteidemme mukainen P/E-luku vuodelle 2020 on 12x ja vastaava vahvan nettokassan huomioiva EV/EBITDA-kerroin 4x. Hyväksymäämme kerroinhaarukkaan suhteutettuna nettotulospohjainen arvostus on koholla, mikä ei ole mielestämme perusteltua toimintaympäristön ja siten myös tuloskunnon korkea riskitaso huomioiden. Näin ollen emme näe seuraavan 12 kuukauden tuotto/riski-profiilia vielä riittävän houkuttelevana, jotta yhtiön yhä mielenkiintoiseen pidemmän aikavälin kasvutarinaan ja potentiaalin olisi perusteltua nojata.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Rush Factory
Rush Factory on vuonna 2015 perustettu yhtiö, joka kehittää, suunnittelee, markkinoi ja tuottaa kiertuepohjaisia elämys- ja tapahtumakonsepteja kotimaisille ja kansainvälisille markkinoille. Kiertuepohjaisuuteen perustuen yhtiön konsepteilla ei ole kiinteää sijaintia, kuten esimerkiksi perinteisillä aktiviteetti- ja sisäliikuntapuistoilla, vaan tapahtuma rakennetaan aina erikseen kulloisellekin tapahtumapaikalle. Rush Factoryn liiketoiminta on hyvin kansainvälistä ja suurin osa liikevaihdosta syntyy ulkomailta. Yhtiön suurimmat yksittäiset markkinaalueet ovat Iso-Britannia, Ranska ja Saksa. Yhtiön liikevaihto muodostuu tapahtumiin myytävistä pääsylipuista sekä tapahtumapaikkojen oheistuotemyynnistä. Yhtiön tunnetuin ja kaupallisesti menestynein tapahtumakonsepti on Color Obstacle Rush (COR) -väriestejuoksu.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut15.03.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 4,0 | 3,9 | 5,5 |
kasvu-% | 39,34 % | −2,58 % | 39,57 % |
EBIT (oik.) | 0,3 | 0,4 | 0,7 |
EBIT-% (oik.) | 7,65 % | 9,41 % | 11,98 % |
EPS (oik.) | 0,12 | 0,11 | 0,24 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | 24,38 | 2,95 | 1,37 |
EV/EBITDA | 14,07 | - | - |