Rush Factory kertoi perjantaina lanseeranneensa kasvustrategiansa mukaisen ja Utopia Nation Festival -nimisen (aikaisempina työniminä Projekti 2020 ja Lost Reality) uuden tapahtumakonseptin. Kyseessä on jo pitkään työn alla ollut, koronpandemian seurauksena useaan otteeseen siirtynyt ja kaiken kaikkiaan oikeinkin odotettu julkaisu. Varsinaisena tapahtumana Utopia Nation Festival (UNF) tulee yhtiön tarkempien kommenttien mukaan olemaan ainutlaatuinen sisätiloissa järjestettävä musiikki- ja elämystapahtuma, joka toteutetaan kiertuemuotoisesti liikuteltavan, monikerroksisen ja itse suunnitellun kaluston ympärille. Rush Factoryn liiketoimintamallia mukaillen valtaosa konseptin arvoketjusta tulee ymmärryksemme mukaan olemaan yhtiön omassa hallinnassa, eikä yksittäisiä tapahtumia ja niiden arvonluonteja siten rakenneta esimerkiksi esiintyvien artistien tai yhtyeiden varaan. Tämä mahdollistaa yhtiölle lähtökohtaisesti korkeamman tapahtumakohtaisen kannattavuuden, mutta luo myös arvokasta joustavuutta konseptin ja yksittäisten tapahtumien jatkuvaa kehittämistä ajatellen.
Taloudellisesti ja strategisesti tärkeä konsepti
Yhtiön aikaisemman kertoman tapaan UNF:n taloudellisen potentiaalin odotetaan olevan merkittävä. Yksittäisen UNF-tapahtuman (tapahtumat joko yksi- tai kaksipäiväisiä ja niitä voidaan järjestää peräkkäin samalla kalustolla) on arvioitu vetävän enimmillään 4 000 ihmistä ja vastaavasti sisätilojen pidentämän kiertuekauden tarkoittavan alustavasti 30-40 tapahtumaviikonloppua. Lippujen hinnat sen sijaan tulevat olemaan noin 40-80 euron haarukassa ja lipunmyynti tullaan jo tuotannossa olevien konseptien mukaisesti järjestämään hintaportaittain. Tätä kokonaisuutta vasten täysimittaisella ja tervemenekkisellä UNF-kiertueella voisi karkeiden laskelmiemme mukaan olla edellytykset yltää vähintään 5-6 MEUR:n liikevaihtoon (ei sisällä tapahtuman sisällä tarjottavia juoma-, ruoka- ja lisämyyntimahdollisuuksia). Hintaportaittain tapahtuvasta myynnistä johtuen UNF:n kassavirrat tulevat puolestaan arviomme mukaan olemaan hyvin etupainotteisia (ts. negatiivinen nettokäyttöpääoma), mikä yhdessä maltillisen kiinteän pääomatarpeen ja COR:iin verrattavissa olevan kannattavuustason kanssa tulisi tarkoittaa mainiota ja samalla selvästi pääoman tuottovaadetta korkeampaa sijoitetun pääoman tuottoa. Konseptin todelliseen kiinnostavuuteen ja taloudelliseen suorituskykyyn liittyy kuitenkin vielä tässä elinkaaren vaiheessa huomattavaa vaikeutta.
Konseptin ensimmäiset tapahtumat tullaan järjestämään ensi vuoden alussa ja niissä maissa / paikkakunnilla, jotka yhtiön parhaillaan toteuttamien kartoitustöiden perusteella osoittautuvat vastaanottavaisimmiksi. COR-kiertueen maantieteellistä rakennetta, yhtiön markkina- ja markkinointiosaamista sekä Euroopan demografiaa mukaillen pidämme varsin todennäköisenä, että UNF:n runko ja samalla menestyksekkäimmät yksittäiset tapahtumat tulevat sijoittumaan Isoon-Britanniaan ja Keski-Eurooppaan.
UNF on Rush Factorylle strategisestikin tärkeä, sillä se tuo COR:n rinnalle toisen merkittävän kokoluokan konseptin ja tämän kautta tasapainottaa koko yhtiön tulonmuodostusta. Käsityksemme mukaan UNF:a varten suunniteltu kalusto on tietyiltä osin myös jo muiden tuotannossa olevien konseptien hyödynnettävissä, mikä tuo eri tapahtumakiertueiden yhteensovittamisiin tiettyjä — muun muassa saman kaluston osittainen käyttäminen eri konseptien peräkkäisten päivien tapahtumissa — tehokkuushyötyjä. Toisaalta kaluston monikäyttöisyys- ja ulotteisuus mahdollistaa yhtiölle arviomme mukaan samankaltaisia tehokkuushyötyjä kokonaan uusienkin konseptien suunnitteluun. Näiden tekijöiden lisäksi UNF:n kalustoa on sovellettavissa muiden tuottajien toiminnoissa. Rush Factoryn näkökulmasta tämä tarkoittaisi omien konseptien ulkopuolisia liiketoimintamahdollisuuksia, mikä vastaavasti parantaisi sekä kaluston käyttöastetta että pääoman käytön tehokkuutta. Samalla kaluston vuokraus vahvistaisi yhtiön jo ennestään vahvaa asemaa koko tapahtumatuotannon arvoketjussa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Rush Factory
Rush Factory on vuonna 2015 perustettu yhtiö, joka kehittää, suunnittelee, markkinoi ja tuottaa kiertuepohjaisia elämys- ja tapahtumakonsepteja kotimaisille ja kansainvälisille markkinoille. Kiertuepohjaisuuteen perustuen yhtiön konsepteilla ei ole kiinteää sijaintia, kuten esimerkiksi perinteisillä aktiviteetti- ja sisäliikuntapuistoilla, vaan tapahtuma rakennetaan aina erikseen kulloisellekin tapahtumapaikalle. Rush Factoryn liiketoiminta on hyvin kansainvälistä ja suurin osa liikevaihdosta syntyy ulkomailta. Yhtiön suurimmat yksittäiset markkinaalueet ovat Iso-Britannia, Ranska ja Saksa. Yhtiön liikevaihto muodostuu tapahtumiin myytävistä pääsylipuista sekä tapahtumapaikkojen oheistuotemyynnistä. Yhtiön tunnetuin ja kaupallisesti menestynein tapahtumakonsepti on Color Obstacle Rush (COR) -väriestejuoksu.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut16.02.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 4,2 | 4,2 | 7,6 |
kasvu-% | 2 708,45 % | −1,87 % | 81,96 % |
EBIT (oik.) | 0,5 | 0,4 | 1,4 |
EBIT-% (oik.) | 10,71 % | 10,09 % | 17,91 % |
EPS (oik.) | 0,19 | 0,15 | 0,49 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | 12,47 | 2,13 | 0,66 |
EV/EBITDA | 9,71 | 1,11 | - |