Kuluva vuosi jää Rush Factoryn historiankirjoihin poikkeuksellisten olosuhteiden ja hyvin ohuen tapahtumavolyymin ajanjaksona. Kimuranteista haasteista huolimatta yhtiö ei ole lamaantunut ja jäänyt tuleen makaamaan, vaan on käsityksemme mukaan vienyt johdonmukaisesti eteenpäin pidemmän tähtäimen tuloskasvun kannalta tärkeitä kärkihankkeita (mm. 2020-projektin viimeistelytyö). Vaikka näkyvyys ensi vuoden toimintaedellytyksiin ei edelleenkään ole vesikirkas, pidämme eteenpäin katsovaa ja matalalla olevaa arvostuskuvaa riittävänä vastapainoina keskeisimmille riskitekijöille. Tätä kokonaiskuvaa mukaillen toistamme lisää-suosituksemme ja tarkistamme tavoitehintamme 1,30 euroon (aik. 1,20 euroa).
Q3-liiketoimintakatsauksessa ei suurempia yllätyksiä
Rush Factory julkaisi eilen lyhyen Q3-liiketoimintakatsauksen. Q3:n loppuun mennessä yhtiön liikevaihto koostui käytännössä täysin kolmesta COR-tapahtumasta, sillä koronapandemiasta johtuen yhtiöllä ei ole ollut edellytyksiä järjestää tapahtumia muilla markkina-alueilla. Samoista juurisyistä mukaillen myöskään Q4:n aikana ei tulla tapahtumia järjestämään, minkä myötä koko vuoden tapahtumavolyymi jää kolmeen yksikköön. Ensi vuoden ja erityisesti COR:n osalta yhtiö kommentoi pyrkivänsä lisäämään kalenteriin kokonaan uusia markkina-alueita ja valmistautuvansa myös siihen, että tapahtumat kyetään järjestämään myös tietynasteisten rajoitusten ympäristöissä. 2020-projektiin liittyen yhtiö puolestaan kommentoi kärkkyvänsä yhä parempaa maaperää (ts. yleisesti myötämielisempi maaperä yleisötapahtumille) konseptin varsinaiselle julkaisemiselle.
Lähivuosien ennusteissa ei muutoksia
Q3-liiketoimintakatsauksen ison kuvan yllätyksettömyyttä heijastellen emme ole tehneet lähivuosien ennusteisiimme muutoksia. Ensi vuonna uskomme toimintaympäristön elpyvän huomattavasti, minkä tulisi taata yhtiölle terveet edellytykset tapahtumavolyymin saavuttamiselle. Tätä mukaillen odotamme Rush Factoryn liikevaihdon nousevan vuonna 2021 4,6 MEUR:oon COR:n täysimittaisen kiertueen (ts. noin 40-45 tapahtumaa) sekä 2020-projektin debyyttitapahtumien vetämänä. Käyttökatteen odotamme puolestaan kohoavan terveen tapahtumavolyymin sekä osittain jo tänä vuonna realisoituneiden markkinointipanostusten ja sitä kautta keventyneen kulukuorman vetämänä 0,6 MEUR:oon. 2020-projektin ylösajon odotamme aiheuttavan tavanomaisia tehokkuuskitkoja ja käyttökatemarginaalin jäävän tästä johtuen vielä selvästi yhtiön tavoitetason (EBITDA: 25-35 %) ja pidemmän tähtäimen potentiaalin alapuolelle. Keskeisimmät ensi vuoden riskit ovat tavanomaisia ja ne liittyvät etenkin sekä tapahtumamarkkinan että omien toimintaedellytysten oikenemiseen.
Arvostuskuva oikeansuuntainen houkutin riskinotolle
Tappiollisiksi jäävistä tulosriveistä ja poikkeusoloista johtuen kuluvan vuoden kertoimet eivät tarjoa käyttökelpoisia pisteitä tämänhetkisen hinnoittelun tarkastelulle. Ensi vuodelle odottamallamme tyydyttävällä tulostasolla osake on puolestaan halpa (2021e: P/E 6x ja EV/EBITDA 4x). Vaikka näkyvyys ensi vuoteen on rajallinen ja toimintaympäristön oikenemiseen liittyvä epävarmuustaso edelleen koholla, tarjoaa matala arvostustaso mielestämme riittävät houkuttimet keskeisimpien riskien kantamiselle ja siten yhtiön normalisoituvaan tulostasoon nojaamiselle. Korostamme kuitenkin, ettei osakkeelle löydy pitäviä tukitasoja, mikäli toimintaympäristön ja oman suoritustason oikenemisvauhti osoittautuu odotuksiamme verkkaisemmaksi.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Rush Factory
Rush Factory on vuonna 2015 perustettu yhtiö, joka kehittää, suunnittelee, markkinoi ja tuottaa kiertuepohjaisia elämys- ja tapahtumakonsepteja kotimaisille ja kansainvälisille markkinoille. Kiertuepohjaisuuteen perustuen yhtiön konsepteilla ei ole kiinteää sijaintia, kuten esimerkiksi perinteisillä aktiviteetti- ja sisäliikuntapuistoilla, vaan tapahtuma rakennetaan aina erikseen kulloisellekin tapahtumapaikalle. Rush Factoryn liiketoiminta on hyvin kansainvälistä ja suurin osa liikevaihdosta syntyy ulkomailta. Yhtiön suurimmat yksittäiset markkinaalueet ovat Iso-Britannia, Ranska ja Saksa. Yhtiön liikevaihto muodostuu tapahtumiin myytävistä pääsylipuista sekä tapahtumapaikkojen oheistuotemyynnistä. Yhtiön tunnetuin ja kaupallisesti menestynein tapahtumakonsepti on Color Obstacle Rush (COR) -väriestejuoksu.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut20.10.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 4,0 | 0,2 | 4,6 |
kasvu-% | 39,34 % | −96,28 % | 2 966,82 % |
EBIT (oik.) | 0,3 | −1,4 | 0,5 |
EBIT-% (oik.) | 7,65 % | −937,07 % | 10,29 % |
EPS (oik.) | 0,12 | −0,62 | 0,17 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
P/E (oik.) | 24,38 | - | 1,65 |
EV/EBITDA | 14,07 | - | 1,17 |